شرح و تاویل چند شاهكار شعر و ترانه و غیره معاصر، جهت شركت در خلق پروسه اثر هنری. چراكه منتقد و شارح در پروسه خلق اثر هنری شركت دارند و متن ادبی هم برای خودش یك متن باز است و طی هر خوانش، بازسرایی میشود
ب
برازنده: همه شما كه عاشق شوخی كردن با مسائل جدی هستید. چراكه بخشی دارد با نام «در محفل انس نام دارد» شرح طنزآمیز برخی شعرهای معاصر است و بخش دیگری هم ترجمه دكتر برزو بیطرف از مقاله «همه چیزشناسی مرگ» كه «پروفسور جان تراولتا» آن را نوشته است. در فصل «فالنامه حافظ بیمعنی» هم بیست غزل حافظ را دارد كه میتوانید از آن به عنوان فالنامه استفاده كنید و راهنما هم دارد. انجمن ادبی اثیرالدین اخسیكتی هم معرفی میشود به اضافه چند كتاب شعر و داستان كه قرار است منتشر شوند.
بخشی از كتاب با كاروان حوله:
تو كی هستی كه برای رفتنت
من باید از خودمم دل بكنم
شاعر در آغاز شعر به طرزی كوبنده فردی ناشناخته را مخاطب میگیرد. «تو» در اینجا نمادی از همه كسانی است كه برای رفتن آنها آدم باید حتی از خودش هم دل بكند. اینجا این سؤال در ذهن پدید میآید كه واقعا این كیست كه برای رفتنش آدم باید از خودش هم دل بكند. هنرمندی سراینده در همینجا جلوه تام میكند كه مخاطب را در تعلیقی نفسگیر نگه میدارد و نمیگوید این چه كسی است كه برای رفتنش آدم باید از خودش هم دل بكند.
البته، شاعر در بیت بعد، از آن كسی كه برای رفتنش آدم باید از خودش هم دل بكند سؤال میكند كه «توی چشام چی خوندی؟» و این گامی است هرچند كوچك در جهت كشف هویت كسی كه برای رفتنش آدم باید از خودش هم دل بكند…
دیگر آثار سازنده: رجزمویه، ملاحظات، آتشگردان، پیادهها، شاقلوس، چگونه شاعر شویم؟، چگونه مدیر فرهنگی شویم؟، چگونه بازیگر شویم؟، چگونه موسیقیدان شویم؟، طنزی به شعر و ادب، قهوه قند پهلو و كتاب صوتی ابوالچپ.