نجابت و شیرینی دو شاخصه مهم شعر زرویی است

مهدی استاداحمد، شاعر، درباره ویژگی شعر مرحوم زرویی نصرآباد گفت: شعر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد ویژگی‌های بسیار دارد كه مهم‌ترین شاخصه آن نجابت و شیرینی آن است كه نمی‌توان هر یك را نادیده گرفت.

1397/09/18
|
13:43
|

مهدی استاداحمد، شاعر، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره شعر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد و ویژگی بارز این شاعر و طنزپرداز گفت: شعر مرحوم زرویی نصرآباد دوگونه اثرگذاری را بر شعر فارسی داشته است، در شعر او نگاهی عمیق به شعر و به‌ویژه طنز وجود دارد كه بسیار قوی و در سبكی منحصر‌به‌فرد نگاشته شده است. دومین ویژگی شعر او این است كه استاد زرویی شعر را بسیار اجتماعی و نزدیك به مردم می‌سرود و اگر طنزی می‌نوشت قابل فهم و درك برای قریب به اتفاق جامعه بود. زبان او به واقعیت بسیار نزدیك بود و همین مسئله سبب می شد در نشریات یا كتاب‌هایی كه از او به چاپ می رسید شما شاهد درك و استقبال مخاطبین باشید.

وی ادامه داد: یكی از كارهایی كه مرحوم ابوالفضل زرویی نسبت به آن ابتكار به خرج داد، استفاده از زبان محاوره و شكسته در متن بود. پیش از آن، ما فقط شاهد چنین ادبیاتی در ترانه‌ها بودیم و معمولا اعتماد به نفسی وجود نداشت تا كسی به شكل محاوره نثری را به رشته تحریر درآورد. او با شناخت و معرفتی كه نسبت به ادبیات عامه مردم داشت این جرئت را یافت تا با زبان محاوره مطلب بنوسید و از آنجا بود كه چنین ادبیاتی مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن نویسندگان در این سبك نیز دست به قلم بردند.

این شاعر با بیان اینكه قبل از مرحوم زرویی نصرآباد شعر و نثر طنز جدی گرفته نمی‌شد، گفت: متاسفانه شعر طنز به‌ویژه طنز سیاسی و اجتماعی هیچ‌گاه جدی گرفته نمی شد؛ زیرا نه میدانی وجود داشت كه بتوان هنرنمایی كرد و نه از طرف مخاطبین اقبالی وجود داشت تا اثربخشی طنز به‌خوبی دیده شود. از همین رو مرحوم زرویی با ورود به عرصه طنز و ایجاد یك سبك و روش جدید توانست كاری كند كه طنز به چشم مخاطبین و مسئولین بیاید و اثرگذاری لازم را در جامعه پیدا كند. یكی از مهم‌ترین كارهای مرحوم زرویی همین برنامه «در حلقه رندان» بود. ایشان توانست جدیت و اهمیت طنز را در حوزه هنری به مسئولین وقت نشان دهد و پایه‌گذار شب شعر طنز و یك محفل ویژه طنزنویسان باشد.

استاداحمد ادامه داد: زمانی كه مرحوم ابوالفضل زرویی به مسئولین وقت حوزه هنری پیشنهاد برنامه «در حلقه رندان» را داد، آن‌ها گفتند دفتر طنز را راه‌اندازی كنید و چندین نفر از دوستانتان را كه همراه شما هستند در همان دفتر پذیرایی كنید و این برنامه اجرایی شود. اما زمانی كه اولین برنامه برگزار شد و مسئولین بعد از چند جلسه اهمیت آن و حجم استقبال را مشاهده كردند، تالار اندیشه را در اختیارشان گذاشتند و به اندازه‌ای استقبال شد كه تالار اندیشه لب به لب از جمعیت پر می‌شد و حتی عده‌ای بیرون می‌ماندند و حسرت می‌خوردند كه چرا به این برنامه نرسیده‌اند، عده‌ای از داخل بیرون می آمدند و جای خود را با كسانی كه پشت در مانده بودند عوض می كردند تا آن‌ها نیز از برنامه «در حلقه رندان» لذت ببرند. چنین برنامه ای كه تصور می‌شد هیچ‌گاه جدی گرفته نشود، به اولین و پرمخاطب‌ترین برنامه حوزه هنری بدل شد؛ به طوری كه استقبال از این برنامه گاهی از بهترین نمایش‌ها نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی تاكید كرد: زمانی كه اهمیت و اثرگذاری «در حلقه رندان» مشاهده شد این مسئله در سراسر كشور باب شد كه باید شب شعر طنز بگذارند و چنان این مسئله فراگیر شد كه ارگان‌ها و نهادهایی كه برای كارمندان خود به شكل خانوادگی برنامه ترتیب می‌دادند با دعوت از شاعران طنزپرداز شب شعر طنز برگزار می‌كردند. چنین اثرگذاری و چنین برنامه‌ریزی كلانی همه از حركت و جدیت مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد بوده است.

این شاعر درباره ادبیات طنز بعد از زرویی نیز گفت: حالا كه مرحوم زرویی از میان ما رفته است باید نگاهمان به جوان‌هایی باشد كه با انگیزه شاگرد بزرگانی این‌چنین بوده اند. ما در گذشته بزرگانی را از دست داده‌ایم؛ مرحوم كیومرث صابری و استاد منوچهر اقدامی از میان ما رفته‌اند و هیچ‌گاه جای آن‌ها پر نشد؛ زیرا ویژگی هر كس منحصر به خود اوست و نمی‌توان گفت كه نفرات بعدی می‌آیند و همانند او حركت می‌كنند. این در حالی است كه نفرات بعدی كه آمدند سبكی جدید آوردند و به نوع دیگری به طنز خدمت كردند. امیدوارم شاگردان مرحوم زرویی بتوانند با همان جدیت فضای طنز را دنبال كنند.

دسترسی سریع