در حوزه عكاسی طنز سوژه كم نداریم، تنبلیم!

یك خبرنگار و عكاس خبری معتقد است، در حوزه عكاسی طنز با كمبود سوژه روبه‌رو نیستیم. تنبلی عكاسان و خلاق نبودن ‌آن‌ها دلیل اصلی كم‌كاری در این حوزه از عكاسی است.

1397/06/09
|
00:36
|

افشین والی‌نژاد ـ خبرنگار و عكاس خبری ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره بی‌توجهی به عكاسی طنز در ایران گفت: در دنیای امروز با وجود فناوری‌های پیشرفته‌ای كه تنها در تلفن‌های همراه گنجانده شده، هركس با یك گوشی موبایل به‌راحتی می‌تواند عكاسی كند ولی تفاوت یك عكاس با یك فرد عادی به دیدگاه و جهان‌بینی آنها نسبت به سوژه‌های عكاسی‌شان برمی‌گردد كه این امر در حوزه عكاسی طنز نیز صادق است.

او در ادامه تاكید كرد: می‌دانیم كار عكاسی بخصوص در حوزه طنز به خلاقیت بالایی نیاز دارد، با این حال با كمبود سوژه در این حوزه از عكاسی روبه‌رو نیستیم و كم‌كاری عكاس‌ها در عكاسی طنز به تنبلی خود آن‌ها برمی‌گردد.

والی‌نژاد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینكه رعایت اصول اخلاقی از الزامات كار عكاسی است، ادامه داد: عكاس‌ها باید رضایت سوژه عكاسی خود را در اولویت قرار دهند و به‌گونه‌ای عمل نكنند كه كرامت سوژه‌هایشان لگدمال شود؛ به عنوان مثال اگر قصد عكاسی از مادری را داریم كه بر سر پیكر فرزند از دست رفته‌اش گریه می‌كند در ابتدا باید به رضایت او فكر كنیم چون قاعدتا در شرایطی نیستیم كه اجازه این كار را بگیریم؛ بنابراین در كلیه حوزه‌های عكاسی همه چیز به دید و نحوه عملكرد عكاس بازمی‌گردد.

او همچنین بر این باور است كه امروزه مردم در هر موقعیتی به‌راحتی می‌توانند از هر صحنه‌ای توسط موبایل خود عكس‌برداری كنند.

این عكاس خبری در این زمینه اظهار كرد: به‌ همین دلیل دیگر نمی‌توان انتظار داشت كه در زمان بحران تنها عكاس‌های این حوزه بتوانند به سوژه ورود كنند چرا كه ممكن است همان مردم عادی عكس‌های ماندگاری حتی در سطح جهانی بگیرند به همن دلیل تنها نكته متمایزكننده مردم عادی و یك عكاس دید و نگاه آنها نسبت به مسائل است.

«افشین والی‌نژاد» رسانه‌نگاری است كه بعد از رفتن همه خبرنگاران به خاطر خطر نشت تاسیسات هسته‌ای، هم‌چنان در كار فاجعه‌زدگان سونامی ژاپن ماند و 400 هزار تصویر ماندگار را ثبت كرد.

دسترسی سریع