شاعر و طنزپرداز قزوینی گفت: طنز كارآمدترین تیغ ادبی كشور است و همانطور كه «كیومرث صابری فومنی» بیان كرد، طنز تیغی است كه برای جراحی به كار میرود.
نادر ختایی در گفتوگو با ایسنا اظهار كرد: شاعر، طنزپرداز، محقق و برنامهساز صداوسیما هستم؛ از سال 61 شعر جدی را آغاز كردم و در شروع تنفس غزل مدرن ایران در شهرستان البرز حضور داشتم و در آن دوره با بسیاری از همدورهای های مستعدم به شعر جدی میپرداختم.
وی افزود: محفلهای طنز از سال 78 با سیاست مدیر وقت دفتر طنز حوزه هنری مركز آغاز شد و بنده افتخار داشتم از اولین نفراتی باشم كه درراه اندازی شبشعر حلقه رندان فعالیت كنم.
آثار نادر ختایی
این شاعر و طنزپرداز درباره آثار خود گفت: كتاب «ماه با دمپایی ابریاش» كه شامل منظومه بلند و شعر محاوره است و همچنین كتاب «همیشه جای كسی در كنار من خالی است» از آثاری است كه از فعالیتهای ادبی من به چاپ رسیده است.
ختایی بیان كرد: همچنین 5 اثر دیگر از مجموعه شعرهای سپید، داستان كوتاه، طنز، شعرهای طنز و رموز شاعری تهیه كردم كه آماده چاپ است.
وی ادامه داد: در شبشعر حلقه رندان، داشتهها و یافتههای خودم را كه از بزرگان این عرصه آموزش دیده بودم، مطرح میكردم و سپس به نمایندگی دایره فرهیخته طنز به شبشعرهای شهرستانها دعوت شدم.
این شاعر و طنزپرداز تأكید كرد: در ابتدای فعالیت هایم، بیشتر به حوزه اثر سپید، داستان كوتاه و شعر در قالب سنتی میپرداختم و سپس به طنز روی آوردم و مشكلات مردم را با زبان شیرین، بیان میكردم.
وی ادامه داد: همواره آثاری خلق میكنم كه در جهت تبسم و شادی مخاطب باشد یا اگر قلم به انتقاد میزنم، نقدهایم عادلانه، شیرین و شوخ طبانه باشد تا مؤثر واقع شود.
تأثیر طنز در جامعه امروز
ختایی بابیان اینكه تأثیر طنز در جامعه امروز بینظیر است، بیان كرد: اكنون در دههای قرار داریم كه برای مخاطبان 2 مقوله ترانه و طنز حائز اهمیت است، رده سنی جوانان ترانه را میپسندند و برای آنها جذابیت دارد اما طنز همه اقشار و سنین مختلف با درصد مطالعه و تحصیلات مختلف را در برمیگیرد.
وی افزود: طنز میتواند روشنگر باشد و مشكلات را با زبان شیرین بیان كند و بهترین روش برای بیان حرف مردم طنزپردازی با گفتار شیرین است.
این طنزپرداز گفت: گاهی شاهد طنزپردازی در نقطهضعفها و اشكالات مدیران هستیم كه بسیار در رفع موانع و مشكلات بسیار مؤثر است.
وی درباره محفل طنز سنگپا كه 2 مرداد 1401 در سینما بهمن قزوین برگزار شد، بیان كرد: محفل سنگپا شب شعری بسیار حرفهای، چشمنواز و دلنواز بود كه سطح شعر در این مراسم در رده بالایی قرار داشت و آثار از استانداردهای طنز برخوردار بود، اگر چنین محافلی ادامهدار باشد شاهد اتفاقات ارزندهای در طنز كشور خواهیم بود.
خاموش كردن آتش
ختایی بابیان اینكه، طنز سالم آتشافروزی نمیكند بلكه در پی خاموش كردن آتش است، افزود: طنز سالم روی دیواری كه سد راه مردم است میتواند پنجرهای بگشاید.
وی افزود: هر حوزهای كه جذب مخاطب كند افراد بسیاری به آن عرصه روی خواهند آورد، در دهه 70 تقریباً 50 طنزپرداز در كشور فعالیت میكردند كه 45 نفر این افراد از شاعران مطرح و حرفهای بودند.
این شاعر تصریح كرد: زمانی كه طنز در مقطع كشوری مطرح شد، ورود افراد برخی افراد به این حوزه باعث شد كه كارهای دستدوم و شعارگونه با ترفند جذب مخاطب و انتقادهای ناصحیح و مستقیم، وارد طنز شود. انتقاد مستقیم وظیفه طنز نیست بلكه طنز باید با ترفندهای به خصوصی پیام خود را منتقل كند.
وی ادامه داد: همچنین با ورود افراد به این حوزه از میزان آثار حرفهای كاسته شد و از سوی دیگر باوجود فضای مجازی این افراد كه تحت آموزش هیچ استادی قرار نگرفته بودند، باكمی یادگیری وزن، قافیه و شوخطبعی وارد این حوزه شدند.
آموزش ناقص
ختایی تأكید كرد: درصد بسیاری از جوانانی كه طنزپرداز هستند با آموزش ناقص یا عدم آموزش وارد طنز حرفهای شدهاند درحالیكه در طنزپردازی كسی موفق است كه آموزش صددرصدی دیده باشد.
وی ادامه داد: طنز نقد سالم است و جنگ ندارد و عدم نقدپذیری برخی مسئولین یكی از مشكلاتی حوزه نقد با زبان طنزپردازی است.
ختایی تصریح كرد: طنز حتی معایب مردم را نیز به نقد میكشد و همیشه اینطور نیست كه فقط معایب مسئولین نقد شود؛ مردم با آغوش باز نقدی را كه معایب رفتاری و فرهنگی را بیان میكند قبول میكنند و آن شعر را دستبهدست میچرخانند اما متأسفانه در برخی مسئولین عدم نقدپذیری را شاهد هستیم.
وی افزود: همچنین در رسانهها احتیاط شدیدی را نسبت به طنز شاهد هستیم زیرا مسئولین رسانه حتی انتقادهای واقعی را برنمیتابند و احتیاط میكنند.
از میزان تخصیص بودجه به طنز و طنزپرداز گلایهمندیم
این طنزپرداز بابیان برخی مشكلات طنزپردازان، تأكید كرد: موضوع دیگر این است كه مدیران فرهنگی، بودجه اكثر مبالغ را برای مسائل مذهبی صرف میكنند البته لازم به ذكر است صرف هزینه برای فعالیتهای مذهبی مشكلی ندارد اما اینكه برخی افراد بیش از 90 درصد بودجه را برای تظاهر و سیاستهای مدیریتی صرف مسائل مذهبی كنند، معقول و جایز نیست.
وی اضافه كرد: طنز كارآمدترین تیغ ادبی كشور است و همانطور كه «كیومرث صابری فومنی» بیان كرد، طنز تیغی است كه برای جراحی به كار میرود، غدههای سرطانی را از بین میبرد و اگر از طنز استفاده نكنیم بیماریهای روحی افزایش مییابد.
موتور محرك ادبی كشور
ختایی گفت: موتور محرك ادبی كشور، شهرستانها هستند و اگر در شهرستانها شب شعرهای مداوم برگزار شود؛ شاعران به حوزه طنز ورود پیدا میكنند و هرچقدر كه عرصه طنز گسترده شود مشكلات مردم بیشتر به گوش مسئولین خواهد رسید.
وی افزود: برگزاری محافل طنز در تمام استانها بهویژه استانهایی كه ریشه تاریخی و فرهنگی دارند نتایج مؤثری را بر جای خواهد گذاشت.
این شاعر تأكید كرد: طنزپردازان شاعران حرفهایی هستند كه هم درد مردم را میدانند و هم دغدغه پیشرفت كشور را دارند.
ختایی در پایان تأكید كرد: امیدواریم كه مدیران طنز را دوست مدیریت بدانند و انتقاد سالم را برتابند و از پیشكسوتان و تأثیرگذاران این عرصه كه حق بزرگی بر طنز كشور دارند بیشتر یاد شود.