مدیر شبكه رادیویی صبا در صد و شصت و هشتمین نشست «دگرخند» گفت: بجای اغراق در اجرا و صداسازی بهتر است خودمان باشیم تا حس بهتری هم خودمان داشته باشیم و هم به شنونده منتقل كنیم.
به گزارش فضای مجازی رادیو صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری برنامه 168 دگرخند در ادامه جلسه قبلی با موضوع «طنز رادیویی» به همراه سنجش صدا و چالش گویندگی برگزار عصر روز چهارشنبه 22 تیرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این برنامه كه توسط دفتر طنز حوزه هنری برگزار شد، مخاطبان و علاقهمندان به گویندگی در رادیو و ساخت پادكست طنز، توانایی گویندگی خود را به چالش كشیدند.
صد و شصت و هشتمین نشست «دگرخند» مهمانان ویژهای از جمله حمیدرضا افتخاری (مدیر شبكه رادیویی صبا)، محسن نادری (مدیر سماوا، ناشر كتاب صوتی و پادكست)، مهدی استاداحمد (نویسنده، طنزپرداز و تهیه كننده)، محمدرضا قلمبر (گوینده، بازیگر و صداپیشه) داشت و با اجرای مهدی فرجالهی (نویسنده، طنزپرداز و گوینده رادیو) برگزار شد.
سنجش گویندگی شركتكنندگان در این برنامه با اشعار طنزی با آثاری از ناصر فیض، ابوالفضل زرویی نصرآباد، عمران صلاحی، طالب آملی، مهدی استاد احمد، سعید طلایی و… انجام شد.
علاقهمندانی از جمله طناز حجازییكتا، سید محمد عبادی، زهرا فلاح، امیرعلی قورچیان، امیر عباس خان دایی، عسل خانی، دانیال فتحی، مهتاب محمدی، سامان كریمی، مرجان حصیرچی، خانم نیكویی، بنفشه فراز، اشرف لطفی، آتوسا شریفی زاده، مهدیه ساده دشت، فاطمه سلیمی، حسین بهرامپور، میثم شعبانی و اصغر زینالی در این سنجش شركت كردند و جمع بسیار دیگری فرصت سنجش را نیافتند كه به برنامههای بعدی موكول شد.
كارشناسان حاضر در این برنامه پس از هر سنجش به ایراد نكاتی پرداختند و شركتكنندگان را برای ادامه فعالیت در این حوزه راهنمایی كردند.
باید صدا را رها كنند تا طبیعی جلوه كند
محمدرضا قلمبر (گوینده، بازیگر و صداپیشه) در این برنامه و در نظرات خود گفت: اولین كاری كه در اجرا نباید انجام شود «عجله» است و از طرفی هم درك موقعیت اجرا و ایجاد خلاقیت متناسب با آن تاثیر بسزایی در آن دارد.
وی در مورد قطعه های طنزی كه در اختیار شركت كنندگان گویندگی در دومین جلسه طنز رادیویی دگرخند برای سنجش صدا و چالش گویندگی قرار میگیرد گفت: بسیاری از مواقع متن مورد نظر در اجراهای رادیویی پیش از آغاز اجرا به دستمان نمیرسد پس باید آماده چنین رویدادهای در اجرا باشیم.
قلمبر افزود: صدای خوب مهم نیست، بی تاثیر هم نیست، بر اساس این موضوع دوستانی كه صدای خوبی دارند بیشتر سعی میكنند روی صدای خود سوار شوند و به آن اعتماد كنند در حالی كه باید صدا را رها كنند تا طبیعی جلوه كند.
وی ادامه داد: تمرین بیان كمك بسیاری در اجرای خوب دارد كه همواره باید انجام شود به عنوان مثال هر لحظه از زندگی و از هر فرصتی باید برای تمرین استفاده كنیم. یكی دیگر از مهمترین كارهایی كه هر گوینده ای باید انجام دهد خودشناسی است و باید بداند چه ضعفهای دارد كه برای برطرف كردنش تلاش مداوم داشته باشد.
قلمبر افزود: یكی از نكات مهمی كه در اجرا باید رعایت شود حرفهای پایانی افعال است كه معمولا گنگ و محو شده ارائه میشود و به نوعی خورده میشود كه نتایج منفی روی شنونده دارد. همچنین حروف ربط در جمله ها باید مورد توجه قرار گیرد و شیوه اجرای آن اهمیت دارد به عنوان مثال گاهی لازم است حرف«واو» همان گونه كه هست اجرا شود و گاهی لازم است «اُ» خوانده شود.
عدم غربیگی با میكروفون نكته مثبت و مهمی است
حمیدرضا افتخاری (مدیر شبكه رادیویی صبا) نیز پس از اجراهای داوطلبان شركت در این برنامه گفت: طنز در اثر عناصری ایجاد میشود و مجری آن طنز باید بتواند محتوای آنرا بخوبی ارائه كنند تا مخاطب بخوبی درك كند.
افتخاری افزود: بجای اغراق در اجرا و صداسازی بهتر است خودمان باشیم تا حس بهتری هم خودمان داشته باشیم و هم به شنونده منتقل كنیم.
وی ادامه داد: به برپا كنندگان جلسه طنز رادیویی دگرخند پیشنهاد میدهم در نشستهای بعدی اجراكنندگان مركز سن بنشینند و ما در گوشه بنشینیم چرا كه برخی از شركت كنندگان پشت تریبون كه قرار میگیرند حس سخنرانی میگیرند و روی اجرایشان تاثیر میگذارد.
افتخاری افزود: عدم غربیگی با میكروفون نكته مثبت و مهمی است كه برخی شركت كنندگان از آن بهرهمند بودند و از تاثیرات مثبت آن استفاده كردند.
وی در پایان گفت: بیش از آنكه به وجه طنز این نشست توجه شود به گویندگی بیشتر پرداخته شد. ما در رادیو صبا در زمینه گویندگی در بخشهای گوناگون برنامه داریم به ویژه روزهای آینده با موضوع غدیر كه علاقه مندان میتوانند برای شركت در این برنامه ها اقدام كنند.
محتوا در اولویت باشد
مهدی استاداحمد (نویسنده، طنزپرداز و تهیه كننده) هم در طول برپایی این برنامه نكاتی را ذكر كرد شركتكنندگان را به رعایت اصول گویندگی دعوت كرد و گفت: گاهی در گویندگی آنقدر درگیر مسائل فنی تلفظ میشویم كه از دیگر نكات مهم آن غافل میشویم برای مثال حفظ فاصله میكروفون با گوینده در شنونده تاثیرگذار است.
استاداحمد افزود: تصنع در اجرا مانع از جذابیت آن میشود پس آنچنان باید آسوده خاطر و با تكیه بر «خودمان بودن» به آن بپردازیم كه مخاطب حس دوستی و صمیمیت كند و به دلش بنشیند.
وی ادامه داد: اجرای طبیعی و ارائه حقیقت وجودی گوینده در اجرا موجب موفقیت بیشتر در همراه كردن مخاطب با اجرا و محتوای ارائه شده میشود.
استاداحمد در ادامه گفت: گویندگانی كه قرار است اشعاری را بخوانند باید برای اجرایی بهتر آن شعر را درك كنند تا بدانند با چه لحنی آن را ارائه كنند تا تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.
استاداحمد در پایان گفت: در شعر خواندن بیش از آنكه آهنگ را مد نظر قرار دهیم باید محتوا در اولویت باشد و اگر آهنگ و محتوا با هم همراه باشد كه بهتر ارائه میشود.
پرش از خود بودن به بازی و یا بالعكس عدم موفقیت را بهمراه دارد
محسن نادری (مدیر سماوا، ناشر كتاب صوتی و پادكست) هم در این نشست گفت: اغراق در بازیگری برای گویندگی روی شفافیت تلفظ تاثیر میگذارد و برای شنونده گاها آزار دهنده میشود.
نادری افزود: هنگام اجرای گویندگی هم میتوان بازی كرد و هم میتوان خودمان باشیم كه حفظ روند آن اهمیت بسیاری دارد چرا كه موجب گیرایی و كشش بیشتر برای مخاطب میشود.اگر میخواهیم بازی كنیم باید بتوانیم بازی را حفظ كنیم و اگر خودمان باشیم تا پایان همانگونه به اجرا بپردازیم. برخی اجراهای این جلسه «دگرخند» با پرش از خود بودن به بازی و یا بالعكس همراه بود كه همین موضوع موجب عدم موفقیت آنها میشود.