«جیك و پیك» عنوان برنامهای طنز در رادیو جوان است كه نگاهی آسیبشناسانه به فضای مجازی و استفاده از آن دارد.
مژده طهرانی تهیهكننده برنامه «جیك و پیك» در رادیو جوان درباره رویكردهای این برنامه كه پنج سال است روی آنتن است، به خبرنگار مهر بیان كرد: «جیك و پیك» برنامهای با محوریت فضای مجازی است كه هر هفته با زبان و بیان طنز و در قالب نمایشی به معضلات اجتماعی و موضوعات مربوط به فضای مجازی میپردازد.
وی ادامه داد: ما در اتاق فكر برنامه، قسمتهای مختلف را به نحوی طراحی كردهایم كه علاوه بر قشر جوان، به ارتباط كودكان و افراد مسن با فضای مجازی هم پرداخته میشود. باید و نبایدهای فضای مجازی، تنهایی و انزوای جوانان به دلیل روی آوردن به فضای مجازی، نحوه نظارت خانوادهها، توجه بیش از حد والدین به فضای مجازی و در پی آن نداشتن توجه به كودكان، رویكردهایی هستند كه در این برنامه در قالب طنز و نمایشی به آن پرداخته میشود.
طهرانی با اشاره به اینكه پرداختن به پویشها و چالشهای فضای مجازی، خط اصلی برنامه «جیك و پیك» است ادامه داد: شایعات و اخبار غلوّآمیز در فضای مجازی، مشكلات خانوادهها در مواجهه با فضای مجازی، تبلیغات در فضای مجازی، بیماریهای ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی و جرمهای ناشی از فضای مجازی از دیگر موضوعاتی است كه در این برنامه با زبان طنز به آن پرداخته میشود.
تغییر ساختار «جیك و پیك» به برنامه شخصیت محور نمایشی
طهرانی درباره شكلگیری ایده اولیه برنامه گفت: «جیك و پیك» در شهریور 94 به تهیهكنندگی حامد مرادیان با رویكرد طنز و با هدفِ پرداخت به آسیبها، جذابیتها و شیوه استفاده از شبكهها و رسانههای اجتماعی روی آنتن رادیو جوان رفت. من از همان ابتدا همراه تیمِ برنامهساز بودم و پس از دو سال در تیرماه 96 مسئولیت تهیه برنامه به من سپرده شد و در تابستان 98 تصمیم گرفتیم تا «جیك و پیك» با اندكی تغییر در ساختار، به یك برنامه شخصیت محور نمایشی تبدیل شود. حالا پنج سال است كه از عمر برنامه میگذرد و گروه برنامه ساز تبدیل به یك خانواده صمیمی شدهاند.
تهیهكننده برنامه درباره حضور پررنگ «جیك و پیك» در فضای مجازی ادامه داد: علاوه بر پخش از آنتن رادیو جوان، برنامه ما در فضای مجازی نیز با مخاطبانش همراه است و در این فضا به ساخت فیلمهای كوتاه با موضوعاتِ اجتماعی و با رویكرد طنز نیز پرداخته است كه هر هفته در صفحه برنامه منتشر میشود.
برنامه «جیك و پیك» در مناسبتهای مختلف، مانند هفته كتاب و كتابخوانی، شب یلدا، جام جهانی و عید نوروز، مخاطبانش را به پویشهای مرتبط دعوت میكند؛ این پویشها به دنبال فرهنگسازی برای استفادهكنندگان از فضای مجازی طراحی شده است. همچنین با توجه به محتوا و ساختار برنامه، اقدام به تولید ترانههایی با مضمون فضای مجازی كردهایم.
از 7 ساله تا 70 ساله شنونده برنامه است
طهرانی درباره اقبال شنوندههای رادیو جوان از این برنامه بیان كرد: مخاطب اصلی و هدف برنامه، قشر جوان جامعه است ولی با توجه به اینكه استفاده از فضای مجازی سنوسال نمیشناسد، بین شخصیتهای قصه «جیكوپیك» از كودك 7 ساله تا پیرزن 70 ساله هستند و چگونگی استفاده آنان از فضای مجازی از موضوعاتی است كه در برنامه به آن پرداخته میشود. خوشبختانه در مدت این پنج سال برنامه در همیشه جزء برنامههای پرمخاطب رادیو جوان بوده است.
تهیه كننده «جیك و پیك» در پایان بیان كرد: این برنامه در ارزیابیهای معاونت صدای سازمان صداوسیما نمره قابل قبولی را كسب كرده و از همه مهمتر جای خودش را در دلِ مخاطبان رادیو نیز باز كردهاست. اینكه تیكهكلامهای مورد استفاده شخصیتهای برنامه، بر زبان مخاطب میآید و عوامل برنامه را از خودش میداند، رازهایش را با آنها در میان میگذارد هم باعث خوشحالی ما است و هم مسئولیتمان را در ادامه راه سنگینتر میكند.