فیلم سینمایی «زیرنظر» اولین اثر مجیدصالحی در مقام كارگردان است؛ فیلمی كه از زمان اكران تا به امروز حرف و حدیثهای متعددی را برانگیخته است.
به گزارش ایرنا، یكی از حوزهها و مشاغلی كه پس از شیوع كرونا بسیار زود دچار تعطیلی شدند، مشاغل مرتبط با سینما، فیلمسازی و اكران سینمایی آثار بود. پس از تعطیلی دوماهه، سینمای اكران خود را اواخر فروردین 99 به صورت رسمی در فضای مجازی و به صورت آنلاین با فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمیكیا آغاز كرد. موضوعی كه البته پیش و پس از آن واكنشهای متعددی را از جانب سینماگران به دنبال داشت.
برخی این شیوه اكران آنلاین را شیوهای مطلوب برای بازگرداندن هزینههای سرمایهگذاران دانسته و آن را در شرایط موجود بهترین تصمیم میدیدند و برخی به دلیل مصائب قبلی همچون بحث قاچاق فیلمها و نامناسب بودن فضای وب برای اكران آثار سینمایی، آن را نقد میكردند. موضوعی كه شاید شیوع گستردۀ بیماری فرصت و امكان چندانی برای بحث در این باره باقی نگذاشت و سینما را در همه دنیا و در ایران به سمت این شكل از اكران سینما سوق داد. البته كه اكران آنلاین سراسر موضوعی منفی نبود به ویژه كه در روزهای خانهنشینی و قرنطینه باعث تماشای آثار جدید سینمایی شد.
در كنار این موارد، امروز بحث از شرایط پساكرونا مطرح میشود؛ یعنی روزهایی كه هنوز درمانی قطعی برای بیماری یافت نشده است اما بسیاری از مشاغل از سرگرفته شدهاند. از سوی دیگر برخی از تهیهكنندگان از درآمد حاصل از اكران اینترنتی راضی هستند چرا كه هزینههایی چون سینماداران حذف شده و بخش بیشتری از سود فروش مستقیما به آنان باز میگردد. این درحالی است كه عادت مردم نیز عوض شده و ترس از بیماری میتواند درصدی از مشتاقان تماشای آثار در سالن سینما را تحت الشعاع قرار دهد.
اگرچه خبر میرسد كه در روزهای آینده سینماها با حفظ اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی كار خود را از سرخواهند گرفت اما در ماههای گذشته سینمای اینترنتی و اكران آنلاین، تنها راه ارتباطی مردم با تولیدات فیلم ایرانی بوده است؛ سینمایی كه فرصتها و تهدیدهای متعددی را در همین بازه زمانی كوتاه مدت به سینماگران نشان داده است.
فیلمی با حواشی متعدد
زیرنظر فیلمی به كارگردانی مجید صالحی و تهیهكنندگی رامبد جوان و محمد شایسته (تولید سال 1397) است. این فیلم سومین اثری بود كه پس از فیلمهای خروج و طلا به صورت اینترنتی اكران شد و دومین فیلم در لیست اكران اینترنتی بود كه نام رامبد جوان را به عنوان تهیه كننده بر خود هم داشت و هم نداشت (جلوتر توضیح داده خواهد شد). این فیلم در مدت زمان كوتاهی در دی ماه 98 بر پرده اكران سینماها نشست اما پس از آن و به دلیل شیوع ویروس كرونا اكرانش نیمه كاره ماند تا در نهایت به عنوان سومین فیلم اكران آنلاین كه از نماوا و فیلیمو به اكران درآمد.
زیرنظر فیلمی كمدی و اولین اثر از مجید صالحی در مقام كارگردانی است؛ فیلمی كه چهرههای سرشناسی از سینمای كمدی را در خود دارد: رضا عطاران، امیر جعفری، آزاده صمدی، مهران احمدی، سروش جمشیدی، ریما رامینفر و … از جمله بازیگران شناخته شده در این فیلم هستند كه صرف حضور دو نام اول در یك فیلم، آن هم در شرایط امروز سینما، احتمالا فروش بالایی را نصیب آن خواهد كرد.
زیرنظر از یك سوژه نیم خطی شروع میشود: مردی به خانه برمیگردد و میبیند كه مبل خانهاش توسط دوست معتادش سوختگی پیدا كرده و یك سوراخی اندازه یك بند انگشت روی آن هویدا شده است. همسر این شخص در شمال كشور به سر میبرد و در راه بازگشت به منزل است و هرآن ممكن است برسد؛ از همین رو این دو دوست تصمیم میگیرند هرچه زودتر خرابی پیش آمده روی مبل را درست كنند و وقتی بیشتر خرابكاری میكنند، دست به دامان همسایگان عجیب و غریبشان میشوند.
پس از اكران كوتاه مدت فیلم سینمایی زیرنظر بر پردۀ سینماها در سال گذشته كه البته به دلیل شیوع كرونا و تعطیلی سینماها خیلی زود از پرده پایین كشیده شد، دو اتفاق قابل پیشبینی رخ داد؛ اول فروش قابل توجه این فیلم در این زمان كوتاه اكران و دیگری سیل انتقادات و نقدهای تندو وتیزی كه بعضا نه این فیلم كه جریان سینمای كمدی در ایران را به باد انتقاد گرفته بودند؛ شدت انتقادات به گونهای بود كه كوتاه زمانی پس از اعلام عوامل تولید فیلم، نام رامبد جوان تهیهكننده این فیلم از كنار نام تهیه كننده دیگر برداشته شد و محمد شایسته تنها اسمی بود كه از آن روز و حتی اخیرا كه این فیلم به اكران آنلاین رسید، به عنوان تهیه كننده دیده میشود. برخی این گونه نوشتهاند كه این حذف نام رامبد جوان در سامانههای فروش اینترنتی و اكران آنلاین از سوی شخص وی و به دلیل بازخوردهای منفی و انتقادات متعددی است كه نسبت به این فیلم در فضای مجازی ایجاد شد؛ البته كه برخی از منتقدان این اقدام را نیز نقد كردهاند چرا كه آن را تلاش جوان برای استمرار اعتبار نام خویش به ویژه در تلویزیون و بستن قراردادهای سنگین با آن میدانند.