مرور تحلیلی خبرگزاری مهر بر یك نظرسنجی؛ شبكه «نسیم» رتبه اول در جذب مخاطب

شبكه «نسیم» در حالی در نظرسنجی اخیر مركز تحقیقات رسانه ملی صدرنشین جذب مخاطب شده است كه در سال جدید هنوز برنامه تازه‌ای را روانه آنتن نكرده است.

1398/06/16
|
08:23
|

به گزارش خبرنگار مهر، روز 11 شهریور آمار جدیدی از نظرسنجی مركز تحقیقات صداوسیما منتشر شد كه طبق آن پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون و همچنین پرمخاطب ترین شبكه‌ها در ماه مرداد معرفی شدند.

در این نظرسنجی تولیدات شبكه‌های یك، دو، سه، چهار، پنج، قرآن، سلامت، مستند، ورزش، آموزش، افق و نسیم مورد بررسی قرار گرفتند و پربیننده‌ترین برنامه‌های هر شبكه به تفكیك اعلام شد.

در این نظرسنجی بیننده‌های تلویزیون مثل همیشه حدود 80 درصد اعلام شد و در ابتدای گزارش درباره نحوه نظرسنجی آمده است كه «نظرسنجی با جامعه آماری افراد 12 سال و بالاتر در تهران و 32 شهر دارای مركز صدا وسیما 80.3 درصد پاسخ گویان بیننده برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.»

بر اساس این نظرسنجی «عصر جدید» از شبكه سه، منتخب «دورهمی» و «كودك شو» از شبكه نسیم، مستند «حیات وحش» از شبكه مستند، «سمت خدا» از شبكه سه، «به خانه برمی‌گردیم» از شبكه پنج، «وقتشه» از شبكه نسیم، «دستپخت» از شبكه یك، «ویتامین خ» از شبكه نسیم و «خانه ما» از شبكه نسیم، 10 برنامه پرمخاطب سیما در مردادماه 98 بوده‌اند.

همچنین نكته جالب این نظرسنجی این است كه طبق گزارش صداوسیما، «این آمار شامل همه برنامه‌های سیما در قالب‌های فیلم و سریال، مسابقه، سخنرانی، گفت‌وگو، برنامه‌های ورزشی و اخبار بوده است» و براین اساس می‌توان نتیجه گرفت همه 10 برنامه پربیننده تلویزیون در مردادماه امسال از برنامه‌های غیرنمایشی بوده اند و حتی نام یك سریال هم در میان تولیدات پربیننده سیما وجود ندارد.

رتبه اولی «عصر جدید» در یك بازه چند ماهه

در این نظرسنجی همان‌طور كه قابل پیش‌بینی هم بود، «عصر جدید» با حدود 63 درصد بیشترین آمار مخاطب را در مرداد ماه میان برنامه‌های تلویزیونی به خود اختصاص داده است، آماری كه خیلی هم به مردادماه منحصر نمی‌شود و می‌توان گفت در چند ماه اخیر این برنامه تلویزیونی در جذب مخاطب پیشتاز همه برندها و سریال‌ها بوده است.

«عصر جدید» به‌عنوان یكی از برنامه‌های شاخص سیما در یك بازه تقریباً 9 ماهه، از سال گذشته تاكنون توانسته است به پربیننده‌ترین اثر تلویزیون تبدیل شود و یك استثنا محسوب می‌شود و آمار جدید تلویزیون از این حیث اتفاق چندان جدیدی نبود. طی این چند ماه هم به اذعان رسانه‌ها و مركز تحقیقات و حتی بینندگان تلویزیون این برنامه توانست موفقیت بالایی در جذب مخاطب به دست بیاورد.

«عصر جدید» در این ماه‌ها بارها و بارها از قبل از نوروز، نوروز و بعد از آن به عنوان یكی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون معرفی شده است و تلویزیون در این ماه‌ها نتوانسته است برنامه دیگری در كنار این برنامه برای مخاطب ارائه كند.

شبكه «نسیم» رتبه اول در جذب مخاطب

اما یكی از نكات قابل تأمل در نظرسنجی اخیر سهم بالای برنامه‌های شبكه «نسیم» در میان 10 برنامه پرمخاطب سازمان در این ماه است. براساس آمار مركز تحقیقات در مردادماه شبكه نسیم با پنج برنامه توانسته است به شبكه پربیننده تلویزیون تبدیل شود.

البته شبكه نسیم طی چند سال اخیر یكی از شبكه‌های مرجع برای سرگرمی مخاطبان بوده است كه برندهایی مثل «خندوانه» و «دورهمی» آن را به انتخاب اول مخاطبان طی چند سال گذشته تبدیل كردند. این شبكه طبق آمار مركز تحقیقات صداوسیما كه برای مردادماه اعلام شده است توانست با پنج برنامه از جمله «دورهمی» با 49 درصد، «كودك شو» با 39.4 درصد، «وقتشه» با 18.7 درصد، «ویتامین خ» با 16 درصد و مستندمسابقه «خانه ما» (آماری اعلام نشده است) در صدر شبكه‌های پرمخاطب سیما قرار بگیرد.

هرچند آمار بالای این شبكه به منتخب برنامه «دورهمی» با 49 درصد مخاطب اختصاص دارد كه این برنامه بازپخشی از مجموعه «دورهمی» در سال گذشته بود چراكه بعد از یك ویژه برنامه كه در نوروز 98 روی آنتن رفت، تولید سری جدید این مجموعه متوقف شد. همچنین برنامه‌هایی مثل «كودك شو» و «وقتشه» به پایان راه رسیده‌اند و اگرچه زمانی در این شبكه به برند تبدیل شدند اما فعلاً قرار نیست فصل جدید این برنامه‌ها به تولید برسد.

«نسیم» اكنون در زمینه جذب مخاطب شبكه «برند» تلویزیون است كه تقریباً هر برنامه و مسابقه‌ای در آن مورد توجه قرار می‌گیرد و مخاطب با آن همراه می‌شود؛ خواه تاك‌شوهایی با سلبریتی‌ها و ستاره‌های تلویزیونی مثل برنامه‌های رامبد جوان و مهران مدیری باشد و یا برنامه‌هایی آیتمی و حتی تأمینی یا حتی یك مستندمسابقه مثل «خانه ما» كه سلبریتی‌هایش مردم عادی هستند.

مع‌الاسف با وجود این ظرفیت در جذب مخاطب، شبكه نسیم در تابستان امسال عملاً هیچ برند تازه‌ای را روانه آنتن نكرد و بیشتر از ظرفیت‌های قبلی اعتبار خود نزد مخاطبان كمك گرفت و حالا آمار جدید مركز تحقیقات نشان می‌دهد كه این شبكه با توجه به اینكه در صدر انتخاب‌های مخاطب قرار دارد باید بیش از پیش به خوراك تازه برای آنتن بیندیشد.

جذابیت همچنان برقرار «حیات وحش»

غیر از مورد استثنایی «عصر جدید»، برنامه‌های پرمخاطب شبكه‌های دیگر تلویزیون نیز وضعیت چندان متفاوتی نسبت به شبكه نسیم ندارد و جای خالی برندهای تازه در فهرست برنامه‌های مورد علاقه مخاطبان سیما به‌شدت محسوس است.

نگاهی به آمار مركز تحقیقات از دیگر شبكه‌های تلویزیون و برنامه‌های پرمخاطب بعدی كه در این لیست قرار گرفته نشان می‌دهد كه بعد از «دورهمی» با و «كودك شو»، برنامه‌های «حیات وحش» در شبكه مستند با 30 درصد، «به خانه برمی‌گردیم» در شبكه پنج با 22.3 درصد و «دستپخت» در شبكه یك سیما با 18.4 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این میان در صدر قرار گرفتن مستندی درباره حیات وحش در كنار برنامه‌های تولیدی و تركیبی صداوسیما نیز در نوع خود جالب توجه است!

دسترسی سریع