نگاه مدیران به ساخت آثار طنز چقدر جدی است؟

نگاهی به پخش سریال‌های طنز از ابتدای سال تاكنون و همچنین تركیب سریال‌های در دست تولید برای نیمه دوم سال، این سوال را بوجود می‌آورد كه نگاه مدیران به ساخت آثار طنز چقدر جدی است؟

1398/05/13
|
12:17
|

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: خیلی هنر می‌خواهد از بدبختی بگویید و بخشی از كاراكترهایتان در بدبختی، نداری و فقر دست و پا بزنند اما سریالتان را بدبخت نكنید؛ هنری كه رضا عطاران در سریال‌هایی مثل «متهم گریخت»، «خانه به دوش»، «ترش و شیرین» و... از خود نشان داد. خیلی توانمندی می‌خواهد سریالتان در ناكجاآباد رقم بخورد و بدون زمان و مكان پیش رود و كاراكترهایش ما به‌ازایی نداشته باشند، ولی مردم به شدت با آن‌ها ارتباط برقرار كنند و مهران مدیری با چنین توانمندی‌هایی سریال‌هایی مثل «شب‌های برره» را ساخت.

خیلی سخت است كاراكترهایتان از آدم‌های عادی شهرستان و با لهجه‌هایی از یك خطه كشور باشند اما آن‌ها را به قهرمان‌هایی تبدیل كنید كه مردم گوشه و كنار كشور دوستشان داشته باشند كاری كه سیروس مقدم و محسن تنابنده در مجموعه «پایتخت» از پس آن برآمدند هرچند این سریال‌های موفق در ابتدای پخش با انتقادات زیادی مواجه بودند انتقاداتی كه بخشی از آن‌ها همین الان هم رواست اما درنهایت با بررسی آن‌ها و حتی در بازپخش‌هایشان از شبكه‌ها، می‌توان فهمید نه تنها عنوان پرمخاطب‌ترین سریال‌ها با اختلاف به همین آثار تعلق دارد كه طنزهایی بسیار گیراتر و غنی‌تر از سریال‌هایی هستند كه این روزها عرضه می‌شوند.

این‌ها البته نمونه‌ای از كارهای شاخص كارگردانان طنزپرداز یكی دو دهه اخیر است و هرچقدر به عقب برگردیم مجموعه طنزهای شبانه و نودقسمتی‌های جذاب زیادی را از امرالله احمدجو تا بیژن بیرنگ و دیگران می‌توان مثال زد.

كفگیر تلویزیون اما به نظر می‌رسد در ساخت سریال‌های طنز در یكی دو سال اخیر به ته دیگ خورده است؛ نگارش و تولید مجموعه‌های طنز شبانه به حداقل رسیده و این روند باعث شد ماه رمضان یكی دو سال گذشته دست تلویزیون از سریال‌های طنز خالی بماند. این درحالیست كه تلویزیون هر ساله تلاش می‌كرد علاوه بر نوروز، ماه رمضان را همچون نامش یعنی «بهار قرآن» به مثابه یك جشن ببیند و در این ایام سریال‌های طنز و كمدی برای مخاطبانش در نظر بگیرد ولی در یكی دو سال اخیر نه تنها ماهیت سریال هایش تلخ شدند كه رمضان امسال علاوه بر این تلخی‌ها از خشم و خشونت و قتل و كشتار هم لبریز بود!

كمدی‌های سیما در بهار و تابستان 98

اگر تنها بخواهیم به سال 98 اشاره كنیم باید ابتدا به آورده پنج ماهه نخست سال و سریال‌هایی كه از نوروز تاكنون روی آنتن رفتند، اشاره كرد. در نوروز امسال از شبكه‌های سیما سه سریال طنز و یك سریال ملودرام عاشقانه پخش شد كه به شرح زیر می‌آید:

سریال «نون.خ» به كارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌كنندگی مهدی فرجی از شبكه یك

سریال «زوج یا فرد» به كارگردانی علیرضا نجف‌زاده از شبكه سه

سریال «شش قهرمان و نصفی» به كارگردانی حسین قناعت از شبكه پنج

شبكه دو تنها شبكه‌ای بود كه در تعطیلات نوروز یك سریال ملودرام پخش كرد با نام «بر سر دوراهی» كه كاری از حامد عنقا و بهرنگ توفیقی بود.

با پایان تعطیلات و بعد از این سریال‌ها نیز شبكه یك سریال «دنگ و فنگ روزگار» به كارگردانی جواد مزدآبادی و شبكه سه «شرایط خاص» به كارگردانی وحید امیرخانی را روی آنتن فرستادند كه آثاری به تمام معنا كمدی هم محسوب نمی‌شدند.

در ادامه این روند و در رمضان 98 برای اولین بار تلویزیون نه تنها سریال طنز نداشت كه حتی رگه‌ها و ته مایه‌هایی از طنز و فضای مفرح هم در هیچ یك از این آثار دیده نمی‌شد. در این ایام مجموعه‌های «از یادها رفته» به كارگردانی بهرام بهرامیان از شبكه یك، «دلدار» به كارگردانی برادران محمودی از شبكه دو و «برادرجان» به كارگردانی محمدرضا آهنج روی آنتن شبكه سه رفتند كه به اندازه كافی از میزان خشم و خشونت و دلهره ای كه از این سریال‌ها به مخاطب منتقل می‌شد سخن گفته شده است.

وضعیت این شب‌های تلویزیون

این شب‌ها شبكه یك سریال «بوی باران» به كارگردانی محمود معظمی را روی آنتن دارد كه اثری اجتماعی است و همان قسمت‌های اول با صحنه آتش گرفتن كاراكتر عروس در قصه آغاز شد و دلهره و التهاب را در دل قصه حفظ كرد. سریال «سلام آقای مدیر» به كارگردانی علیرضا توانا نیز از شبكه دو پخش می‌شود كه داستان آن در فضای یك مدرسه می‌گذرد و درباره معضلاتی چون مواد مخدر در دبیرستان‌های پسرانه است.
«آچمز» بار سرگرمی‌سازی این شب‌های سیما را به دوش می‌كشد

در كنار این دو سریال، كمدی «آچمز» به كارگردانی مهرداد خوشبخت از شبكه سه سیما روی آنتن می‌رود. در این مجموعه هومن برق نورد در دو نقش بازی می‌كند و نوعی جا به جایی شخصیت در قصه صورت می‌گیرد. جا به جایی‌ای كه البته اینجا و در این قصه چندان قرار نیست مخاطب را بخنداند و بار طنز آن آنقدرها نیست كه داستان را به سمت یك اثر كمدی بكشاند.

هرچند واضح است كه صرفا شباهت دو فرد به هم و جا به جا شدن آنها به خودی خود جذابیتی ندارد و موقعیت جا به جایی در هر قصه ای باید بتواند به برجسته كردن تفاوت‌ها و به رخ كشیدن اتفاقات و تمایز از زاویه ای دیگر منجر شود. گاهی همین تمایزها و تفاوت‌ها در میان دو طبقه اجتماعی یا شهری می‌تواند موقعیت‌های طنازانه‌ای را هم رقم بزند كه «آچمز» از این موقعیت‌ها خالی است و ایفای دو نقش مصیب روستایی و مهندس گلكار مسئول دولتی توسط هومن برق نورد اگرچه جذابیت‌های خود را دارد اما نتوانسته است چندان موقعیت منحصر به فردی را ایجاد كند.

سریال «شرایط خاص» هم كه پیش‌تر از آن سخن گفته شد با یك موقعیت مشابه روی آنتن رفت و كامبیز دیرباز بازیگر این نقش در قصه به جای یك شهید قرار گرفت. البته سریال‌های دیگری هم پیش از این بوده است كه به چنین موقعیتی پرداخته است اما شاید میان همه این سریال‌ها «مرد هزار چهره» از ساخته‌های مهران مدیری و كاراكتر مسعود شصت چی كه به عنوان یك قربانی در موقعیت‌های اشتباهی قرار گرفت بیشتر برای مردم خاطره ساز و بویژه خالق موقعیت‌های كمیك و طنازانه بوده باشد.

به این ترتیب تلویزیون در پنج ماهه نخست سال و از سه شبكه اصلی تنها 6 سریال طنز روی آنتن داشته است كه از این تعداد سه سریال به ایام نوروز تعلق داشته است.

اما این روزها چه سریال‌های طنزی در دست تولید قرار دارند و به كدامیك می‌توان امید داشت كه تا پایان سال روانه آنتن شوند؟

سریال‌های طنز در دست تولید سیما

زیر همكف؛ از نه گفتن نترس!

تصویربرداری «زیر همكف» با عنوان جدید «چند راه» سال گذشته به پایان رسید و این سریال در مراحل پس از تولید قرار دارد و تقریبا جزو سریال‌های آماده سیمافیلم است. این سریال به كارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌كنندگی رضا جودی برای شبكه یك ساخته شده است.
سریال «زیر همكف»

معرفی كارگردان؛ گودرزی كارگردان این سریال پیش از این هم در تلویزیون و هم در سینما فعالیت داشته است كه از جمله فیلم‌های سینمایی او می‌توان به «شیش و بش» اشاره كرد كه محمدرضا گلزار هم نویسنده آن بود. همچنین «سفر در خانه» جدیدترین سریال این كارگردان از میان سه مجموعه اوست كه روی آنتن شبكه نسیم رفت.

قصه و بازیگران؛ سریال «چند راه» از یك قصه اجتماعی برخوردار است كه در خلاصه داستان آن آمده است: زندگی قانون‌های زیادی داره. ولی به نظر من مهم‌ترینش اینه كه راحت، نه بگی و هیچ‌وقت از نه گفتن نترسین. موافقین؟ نه؟» خاطره حاتمی، بهادر مالكی، عزت‌الله مهرآوران، محمود جعفری، نادر داهیم، پریسا مقتدی، یزدان فتوحی، ویدا جوان، پریسا گل دوست، نگین معتضدی، سامان دارابی در سریال بازی می‌كنند و همچنین هومن شاهی بازیگر اصلی این سریال است كه احتمالا یكی از دلایل اصلی قرار نگرفتن این سریال در كنداكتور پخش حضور این خواننده است. اگرچه پیش از این صدای هومن گامنو در «كودك شو» و یا «خندوانه» پخش شده است اما چندی پیش شائبه ممنوع الكار بودن او در تلویزیون مطرح شد و باعث شد صدای وی از «كودك شو» نیز حذف شود.

افسانه هزار پایان؛ تلاش برای گذار از آیتم‌سازی

سریال «افسانه هزارپایان» در زمان تولید به دلیل نرسیدن بودجه چند بار متوقف شد در پایان تولید نیز بخش زیادی از عوامل از شهاب عباسی به عنوان كارگردان و تهیه كننده این سریال ناراضی بودند چون بخش اعظم دستمزدهایشان را نتوانستند دریافت كنند.

حدود 15 قسمت از این سریال در قالب فصل اول در دهه فجر سال 96 از شبكه نسیم پخش شد ولی تولید آن كه از سال 96 آغاز شده بود در سال 97 نیز ادامه یافت. قرار بود فصل جدید سریال در نوروز 98 از شبكه نسیم پخش شود با این حال هنوز این سریال در حال تدوین است و قرار است با پخش دوباره 15 قسمت اول در 52 قسمت از شبكه نسیم روی آنتن برود.
مجموعه «افسانه هزارپایان»

معرفی كارگردان؛ اولین مجموعه ای كه شهاب عباسی كارگردانی آن را بر عهده گرفت «خنده بازار» بود مجموعه طنز آیتمی كه سال 90 روی آنتن رفت و در آن سال‌ها به دلیل جای خالی طنزهای نود شبی و آیتمی مهران مدیری مورد استقبال قرار گرفت. به ویژه كه در این مجموعه علی رغم شوخی با دنیای فوتبال و سیاست و اتاق عمل و دیگر موقعیت‌های معمول، با خود تلویزیون و برنامه‌های شبكه‌های مختلف از جمله «هفت»، «فیتیله ها»، «صندلی داغ» و... نیز شوخی شد. بعد از آن نیز شهاب عباسی مجموعه‌های «دست به نقد» و «شكر آباد» را ساخت كه به اندازه «خنده بازار» مورد استقبال قرار نگرفت حتی فصل اول «افسانه هزار پایان» نیز توجه چندانی را به خود جلب نكرد.

قصه و بازیگران؛‌ قصه سریال «افسانه هزارپایان» داستان زندگی خانواده‌ای است كه به بهانه تهیه جهیزیه عروسی راهی سفر می‌شوند اما با حمله راهزن‌ها به كاروان‌شان مسیر زندگی‌شان تغییر می‌كند. نسرین مقانلو، رامین راستاد، رضا توكلی، علی اوسیوند، رامین ناصرنصیر، ارژنگ امیرفضلی، رحیم نوروزی، مریم كاویانی، عزت الله مهرآوران، بیوك میرزایی، عزت‌الله رمضانی‌ فر، تورج نصر، ابراهیم شفیعی از جمله بازیگران این سریال هستند.

آخر خط؛‌ شوخی با داعش!

عوامل سریال «آخر خط» این روزها در حال استراحت هستند تا به زودی برای ادامه تصویربرداری سفری به خارج از كشور داشته باشند و بعد از «پایتخت» این دومین مجموعه ای است كه طی روند داستانی برخوردی از نزدیك با داعش هم دارد و كار به سوریه و شهرك هاش اشغال شده توسط داعش می‌رسد كه در نبود سریال های جدی درباره داعش احتمالا می تواند به نوعی به این فضا بپردازد.
سریال «آخر خط»

معرفی كارگردان؛ «آخر خط» یكی از مجموعه‌های طنز است كه اولین تجربه علیرضا مسعودی به عنوان كارگردان است. مسعودی پیش از این به عنوان نویسنده طنزهای مختلفی همچون «ساعت خوش»، «سه دونگ سه دونگ»، «كوچه اقاقیا»، «قرارگاه مسكونی» و... حضور داشته است كه البته در یكی دو سال اخیر با استندآپ‌های مختلف و تعریف خاطراتش از سربازی كه در برنامه «خندوانه» داشته بیشتر شناخته شده است.

او سریال «آخر خط» را سال گذشته كلید زد اما به دلیل نرسیدن بودجه تولید آن چند باری متوقف شد و امسال تصویربرداری بخش‌های مرتبط با ایران این سریال به پایان رسید.

قصه و بازیگران؛ بخشی از سریال درباره مهاجرت دو شخصیت اصلی است كه قرار است در سوریه و لبنان بگذرد و تصویربرداری این بخش‌ها هنوز باقی مانده است. جزییات بیشتری از داستان منتشر نشده است.

شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امیر نوری، عباس جمشیدی فرد، كمند امیر سلیمانی، اشكان اشتیاق، مهران رجبی، فریده سپاه منصور از بازیگران این سریال هستند. البته این سریال چهره‌های جدید زیادی دارد كه نامشان اینجا نیامده است و همچنین علی صبوری كمدین «خندوانه» نیز كه اولین بازی تلویزیونی خود را در این كار دارد از دیگر چهره‌های سریال است.
علی صبوری در نمایی از سریال «آخر خط»

مسعودی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان پخش سریال بیان می‌كند: هنوز به طور قطع مشخص نیست اما سریال ما برای پخش از شبكه سه بعد از ماه محرم و صفر آماده است.

علی مسعودی: محدودیت‌هایی كه در این مدت در تلویزیون داشتیم باعث شد نویسندگان خوب ما دیگر كار نكنند و یا حال و حوصله كار كردن در تلویزیون را نداشته باشند
این طنزپرداز درباره نبود كارگردانان و نویسندگان مطرح حوزه طنز در این روزهای تلویزیون عنوان می‌كند: محدودیت‌هایی كه در این مدت در تلویزیون داشتیم باعث شد نویسندگان خوب ما دیگر كار نكنند و یا حال و حوصله كار كردن در تلویزیون را نداشته باشند، مثلا اكنون پیمان و محراب قاسم‌خانی و یا محمدرضا آرین كه از نویسندگان مجموعه‌های طنز بوده اند دیگر نمی‌نویسند.

وی درباره اینكه چرا طنزپردازانی مثل رضا عطاران دیگر در تلویزیون كار نمی‌كنند نیز می‌گوید: رضا عطاران در سینما كار می‌كند و درآمد خوبی دارد چرا وقتی حقوقش چند برابر باشد و دردسر كمتر داشته باشد چرا باید به تلویزیون بیاید!

مسعودی همچنین درباره معضل نگارش فیلمنامه‌های طنز نیز توضیح می‌دهد: این روند همیشه در تلویزیون ما بوده است كه در شوخی و طنز محدودیت داشته باشیم و دائم در ذهنتان به این نتیجه برسید كه «با این شوخی نكن» یا «با آن شوخی نكن» مثلا حتی با سرباز هم نمی‌توان به راحتی شوخی كرد. درحالی كه قبلا با سرباز، افسر یا پلیس به راحتی شوخی می‌كردیم. نیروی انتظامی و ناجی هنر تشكیل شد كه به سریال‌ها كمك كند ولی خودش معضل شده است. قبلا كه ناجی هنر نبود دست ما بازتر بود، ولی الان باید كارشناس آن‌ها متن فیلمنامه را بخواند و نظر خود را اعمال كند و من به این ترتیب سعی می‌كنم در كارهایم از پلیس ننویسم. جز پلیس، وكیل و دكتر و... هم همین سختی‌ها را دارد و دائم به مشكل برمی خوریم.

فوق لیسانسه‌ها؛ امید به تكرار یك توفیق

سریال فوق لیسانسه‌ها فصل سوم از مجموعه «لیسانسه‌ها»ست كه دو فصل ابتدایی آن توسط سروش صحت در شبكه سه سیما ساخته شد. این سریال توسط ایمان صفایی و سروش صحت نوشته شد و به دلیل شوخی‌های به روز و جالب با اتفاقات، موسیقی، شخصیت‌ها و... در حاشیه طرح موضوعات معضلات اصلی از همان ابتدا توانست با اقبال مخاطب مواجه شود.
سریال «فوق لیسانسه‌ها»

معرفی كارگردان؛‌ سروش صحت از سال 77 و از زمان «جنگ 77» با مهران مدیری و تیم او مشغول به كار در حوزه نویسندگی و یكی در میان در كارهایی كه می‌نوشت بازی هم كرده است. «چارخونه» اولین سریالی است كه خودش كارگردانی كرد و بعد از آن تقریبا چند سریال ساخت كه همه جزو كارهای موفق زمان خود بودند.

سریال‌هایی مثل «ساختمان پزشكان»، «شمعدونی»، «پژمان» و فصل اول و دوم «لیسانسه‌ها» كه تقریبا هر یك با توجه مخاطبان همراه شد. صحت در هر یك از سریال هایش بازیگران جدیدی را هم معرفی كرد كه پیش از آن یا كمتر دیده شده بودند، یا در تلویزیون كمتر كار كرده بودند و یا در فضای طنز حضور چشمگیری نداشتند. مثلا در ساختمان پزشكان او از حضور بهنام تشكر و هومن برق‌نورد بهره برد كه بعد از آن در سریال‌های مختلف به عنوان یك زوج هنری با یكدیگر همكاری كردند و یا در شمعدونی، محمد نادری را معرفی كرد كه بیشتر در حوزه تئاتر فعال بود.

صحت همچنین پژمان جمشیدی را در «پژمان» به عرصه هنر معرفی كرد كه البته ایده حضور او در تصویر بارها با قاسم خانی‌ها طرح شده بود. همچنین هوتن شكیبا بازیگر موفق صحنه‌های تئاتر، كه تنها حضور تلویزیونی‌اش به صداپیشگی دیبی در «كلاه قرمزی» مربوط می‌شود تنها در سریال «لیسانسه‌ها» به ایفای نقش پرداخته است.

قصه و بازیگران؛ هوتن شكیبا، امیرحسین رستمی و امیر كاظمی سه شخصیت اصلی این سریال را تشكیل می‌دهند كه سه جوان لیسانسه هستند. هر یك از این كاراكترها مشكلات خود را دارد یكی به دنبال تشكیل زندگی و دیگر به دنبال مهاجرت است و یكی هم به دنبال مسكن. در اولین عكس‌هایی كه از فصل سوم سریال منتشر شد هوتن شكیبا به عنوان دانشجوی فوق لیسانس معرفی شد و قرار است قصه این شخصیت‌ها را با یك فاصله كوتاه از فصل قبلی ببینیم.

رویا میرعلمی، متین ستوده، كاظم سیاحی، بیژن بنفشه خواه، مرتضی علی آبادی و... از دیگر بازیگران این سریال هستند. فصل سوم این سریال پایان فرودین سال جاری كلید خورد و این روزها در حال ساخت است و هنوز در كنداكتور شبكه قرار نگرفته است.

رضا جودی تهیه‌كننده این سریال پیش از این درباره تولید این سریال به خبرنگار مهر گفته بود: ممكن است تولید این سریال تا پاییز و زمستان به طول بینجامد.

وی همچنین درباره سختی ساخت كار طنز توضیح داده بود: همه نوع سریالی باید برای مخاطب ساخته شود تا بتواند خودش تصمیم بگیرد كه به تماشای چه كارهایی بنشیند. ساخت سریال‌های طنز زحمت و سختی بیشتری می‌طلبد درحالی كه در سریال‌های ملودرام یك دعوا هم می‌تواند محور ساخت اثر قرار بگیرد و باقی اتفاقات به تناسب آن صورت بگیرد.

الف ویژه؛ تمدید یك بلاتكلیفی!

سریال «الف ویژه» از ابتدای نگارش و پیش تولید دچار حاشیه‌های متعدد شد. این سریال ابتدا قرار بود به كارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌كنندگی زینب تقوایی ساخته شود و هنرمند بعد از چند سال با ساخت این سریال بازگشت دوباره ای به تلویزیون داشت. با این حدود 20 قسمت از فیلمنامه این سریال توسط حامد افضلی نوشته شد و پیش تولید آن مراحلی هم پیش رفت اما به دلیل فوریت برای ساخت به تهیه كننده و كارگردان دیگری سپرده شد و تقوایی و هنرمند برای ساخت فیلمی برای جشنواره فجر آماده شدند.

كمال تبریزی كارگردانی و محمد مسعود تهیه‌كنندگی این سریال را بر عهده گرفتند اما سریال همچنان از حواشی دور نماند.

«الف ویژه» در سكوت خبری كلید خورد اما بعد از مدتی ساخت آن متوقف شد. دلیل توقف از طرف تبریزی نبود بودجه عنوان شد اما مدیران تلویزیون این توقف را به نبود كیفیت لازم برای آنچه تاكنون از سریال ضبط شده بود نسبت دادند. قرار شد سریال بازنویسی شود و اكنون هم توسط حامد افضلی در مرحله بازنویسی قرار دارد.
تصویر منتشر شده از تست گریم حسین محجوب در «الف‌ویژه»

معرفی كارگردان؛ كمال تبریزی سال هاست كه در عرصه سینما در حال فعالیت است و نیازی به معرفی ندارد كه در حوزه‌های مختلفی از درام تا طنز آثار موفق و پرفروشی را ساخته است. هرچند این روزها آخرین اثر او «ما همه با هم هستیم» انتقادات و واكنش‌های مختلفی را در برداشته است اما همكاری او با نویسندگانی مثل پیمان قاسم خانی به تولید آثار موفقی معمولا منجر شده است. تبریزی در تلویزیون سریال‌های «دوران سركشی»، «شهریار» و «سرزمین كهن» یا «سرزمین مادری» را ساخته است كه دو تای اول در حوزه‌های اجتماعی و ملودرام بوده اند و این آخری كه به حوادث انقلاب می‌پردازد بعد از پخش سه قسمت متوقف شد و هنوز پخش آن با مانع رو به روست.

نویسنده «الف‌ویژه»: حدود چهار سال است كه روی متن این سریال كار كرده‌ام یك بار متن را با نظر محمدرضا هنرمند نوشتم و یك بار با نظر كمال تبریزی بازنویسی كردم و اكنون این متن در مرحله سوم در حال بازنویسی است اما تغییرات جزیی است و این بازنویسی‌ها عمده نبوده است
«الف ویژه» احتمالا یكی از كمدی‌های متفاوت تلویزیون برای سال آینده باشد اگر بازنویسی‌های سریال روی قصه و محتوای آن تاثیر نگذارد و فقط در راستای كیفیت سازی باشد چراكه داستان این سریال به طور مستقیم تلویزیون را هم وارد درام كرده است.

قصه و بازیگران؛ در خلاصه داستانی كه از طرف نویسنده در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته آمده است: صداو سیما قرار است یك مجموعه داستانی در مورد سعدی شیرازی بسازد اما گویا سعدی به این راحتی‌ها اجازه این كار را نمی‌دهد و شخصیت اصلی داستان باید سفری طولانی را طی كند تا بتواند در نقش سعدی ظاهر شود.

این سریال در یك رفت و برگشت زمانی ساخته می‌شود و پیش از این قرار بود حسین محجوب نقش سعدی را ایفا كند. همچنین بازیگران دیگری هم برای كار در این سریال معرفی شده بودند كه ظاهرا در تولید و بازنویسی دوباره سریال تغییر خواهند كرد.

حامد افضلی نویسنده سریال درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: حدود چهار سال است كه روی متن این سریال كار كرده‌ام یك بار متن را با نظر محمدرضا هنرمند نوشتم و یك بار با نظر كمال تبریزی بازنویسی كردم و اكنون این متن در مرحله سوم در حال بازنویسی است اما تغییرات جزیی است و این بازنویسی‌ها عمده نبوده است.

نویسنده سریال درباره اینكه چرا متن این قصه اینقدر دچار بازنویسی و مشكلات متعدد شد با شوخی و كنایه بیان كرد: چند هفته پیش خواب دیدم كه سعدی گفت نمی‌خواهد با این شرایط سریالش را ساخته شود و فكر می‌كنم مشابه این جریان در روند تولید سریال ما هم رخ می‌دهد اكنون البته به گونه ای كار می‌كنم كه دل سعدی را هم به دست بیاورم.

امیدهای سیما برای سال 99

غیر از این سریال‌ها كه اكنون در دست تولید است سریال‌های دیگری هم در دستور كار قرار دارد كه از همین الان به‌عنوان سریال‌های طنز سال آینده معرفی شده اند. فصل دوم سریال «نون.خ» به كارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌كنندگی مهدی فرجی و همچنین فصل ششم سریال «پایتخت» به كارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌كنندگی الهام غفوری از معدود آثار تلویزیون هستند كه سازندگانشان تكلیف مشخص‌تری دارند و احتمالا به دلیل اینكه یك یا چند بار آزموده شده‌اند و جواب گرفته و مورد اقبال واقع شده اند وارد پروسه ساخت شده‌اند.

سیروس مقدم كارگردان سریال «پایتخت» كه تاكنون پنج فصل از این مجموعه پرمخاطب روی آنتن رفته است و حالا عوامل این سریال در آستانه تولید فصل ششم آن هستند در یادداشتی كه پیش از این در اختیار مهر گذاشته بود درباره رمز و راز این سریال نوشته بود: «پایتخت برگرفته از زندگی روزمره و رویدادهای معمولی و واقعی در دل جامعه است. خانواده‌ای ایرانی و مسلمان كه شبیه بسیاری از خانواده‌های جامعه‌مان انتخاب شده و زندگی می‌كنند. در «پایتخت» موضوعاتی به فیلمنامه تبدیل می‌شود كه بسیار شبیه زندگی واقعی مردمان اطراف‌مان است كه با حساسیت و وسواس نویسندگان در خلق لحظات كمیك ناب و شخصیت‌های باورپذیر و قابل همذات‌پنداری، پدیدار شده است.»

این روزها «پایتخت» به یكی از سرمایه‌های تلویزیون تبدیل شده است كه البته خوشبختانه حالا قدر سرمایه‌هایش را می‌داند. رضا عطاران كه بیشترین فعالیتش قبل از سینما در تلویزیون بود یكی از این سرمایه‌هاست كه وقتی آخرین سریالش «بزنگاه» با بی مهری‌های زیادی مواجه شد دیگر در تلویزیون كار نكرد و به سینما رفت و البته حضورش به عنوان بازیگر در فیلم‌های سینمایی آنقدر گیشه را با موفقیت و فروش بالا همراه كرده كه احتمالا انگیزه چندانی برای حضور دوباره در تلویزیون ندارد.

مهران مهام: به‌دلیل بی‌مهری‌ها دیگر طنز نساختم

مهران مهام تهیه‌كننده سریال‌های رضا عطاران كه «زوج یا فرد» از آخرین كارهای اوست درباره حمایت از مجموعه‌های طنز به خبرنگار مهر بیان می‌كند: پیش از این هم گفته‌ام و یك بار دیگر هم می‌گویم بی مهری‌هایی كه به «زوج یا فرد» شد مثل زمانی بود كه به «بزنگاه» بی‌مهری شد و من به دلیل همین بی مهری‌ها گفتم دیگر طنز نمی‌سازم.

وی ادامه می‌دهد: ما كار طنز را شوخی می‌گیریم و یا سرسری با آن برخورد می‌كنیم. در تلویزیون به راحتی هنرمندان كمدی را رها می‌كنیم، متاسفانه ما در تلویزیون به آنها بی‌توجهی كردیم و آن‌ها به سینما رفتند و در آن خوشبخت شدند.

وی درباره ساخت سریال‌هایی مثل «بزنگاه» و اینكه در هر زمانی نظر مردم و حتی برخی مدیران نسبت به آثار طنز تغییر می‌كند، توضیح داد: سریال «بزنگاه» تلخ بود و جامعه دوستش نداشت اما بعدها همان آدم‌ها كه زمان ساخت «بزنگاه» بازخوردهای منفی دادند دائم می‌پرسیدند كه دیگر نمی‌شود «بزنگاه» ساخت؟ بسیاری نمی‌دانند كه خنداندن با محدودیت‌های رسانه ملی چقدر كار سختی است. از طرفی نمی‌دانند كه سینماگران چطور در كمین اند تا بازیگران و كارگردانان خوب تلویزیون را به سینما ببرند و به همین ترتیب عطاران را هم به سینما بردند.

مهران مهام: دستمزد یكی از بازیگران سریال «دردسرهای عظیم» آن زمان 30 میلیون تومان بود و حالا او در سینما فعالیت می‌كند و دستمزد میلیاردی می‌گیرد، چرا باید برگردد؟
وی اضافه می‌كند: من سریالی مثل «دردسرهای عظیم» را ساختم دستمزد یكی از بازیگران این سریال آن زمان 30 میلیون تومان بود و حالا او در سینما فعالیت می‌كند و دستمزد میلیاردی می‌گیرد و با خود فكر می‌كنند چرا باید به تلویزیون بازگردند.

مهام با اشاره به اینكه استاد اشك درآوردن با سریال‌های ملودرام است، اظهار كرد: برای یك لحظه خنداندن مردم باید هزاران دقیقه فكر كنید تا موقعیتی از تلویزیون پخش شود كه مردم شاد شوند درحالیكه من سریال‌های درام هم ساخته ام و برایم گریه درآوردن از مردم كاری ندارد.

وی با اشاره به جشن‌های سینمایی و حتی جام جم اظهار كرد: در این جشنواره‌ها هم كارهای ملودرام اهمیت دارند و باز هم به كار طنز توجهی نمی‌شود حتی جشنواره جام جم كه متعلق به تلویزیون است سریال‌های طنز را جدی نمی‌گیرد.

به گزارش مهر، اگرچه مدیران سیما در یكی دو سال اخیر روی ساخت مجموعه‌های نشاط آور و مفرح برای جامعه تاكید كرده‌اند اما كنداكتور سیما نشان می‌دهد وضعیت ساخت و پخش سریال‌های طنز نیازمند بازنگری جدی‌تری است. چندی پیش مجید زین‌العابدین مدیر شبكه یك سیما نیز تولید سریال‌های طنز را یك مطالبه جدی دانست و بیان كرد كه این رویكرد قرار است توسعه بیشتری داشته باشد.

نمی‌توان در این میان تولیدات شبكه نمایش خانگی را نادیده گرفت كه این روزها محتوای بیشتری را برای ذایقه‌سازی و جذب مخاطبشان در نظر گرفته اند. سریال‌هایی مثل «هیولا» به كارگردانی مهران مدیری و «سال‌های دور از خانه» به كارگردانی مجید صالحی كه خلا تولیدات جذاب تلویزیونی را جبران كرده‌اند و آرام‌آرام این ظرفیت را به رقیبی جدی برای تلویزیون تبدیل كرده‌اند.

دسترسی سریع