رجب ایودیك كه از هزینههای سرسامآور زندگی در شهر و شنیدن اخبار منفی تلویزیون خسته شده است به كلبهای كه از طرف مادربزرگش به او ارث رسیده به همراه دوستش نورالله نقل مكان میكنند.
نویسنده: مهدی صالحی
رجب ایودیك كه از هزینههای سرسامآور زندگی در شهر و شنیدن اخبار منفی تلویزیون خسته شده است به كلبهای كه از طرف مادربزرگش به او ارث رسیده به همراه دوستش نورالله نقل مكان میكنند.
در همان روز اول دو خانم جوان همسایه آنها میشوند كه مثل همیشه كه رجب از یك طرف بوم میافتد ابتدا با آنها درگیر میشود ولی در ادامه با كمك همین خانمها كه یكی از آنها وكیل است روستا و جنگل اطراف آن را از دست یك شركت ساختمانسازی نجات میدهند.
رجب ایودیك مهاجری مزاحم
مجموعه فیلمهای رجب كه اولین آنها در سال 2008 تولید شد توسط برادران گوكباكار، شاهان و توگان، نوشته، كارگردانی، بازیگری و سرمایهگذاری میشود (یعنی اگر راه داشت خودشان فیلمبرداری، صدابردای و تمام كارهای دیگر را انجام میداند).
تا كنون هفت فیلم تولید كردهاند كه آخرین آنها در آذر ماه سال جاری است، این مجموعه فیلمها بر اساس اتفاقاتی كه برای رجب كه شخصیت اصلی داستان است و نقش آن را شاهان گوكباكار بازی میكند تولید میگردد و هر قسمت داستانی مستقل دارد و به فیلم بعدی ارتباطی پیدا نمیكند.
موضوع هفتیمن فیلم از مجموعه فیلمهای رجب به حفاظت از طبیعت و محیط زیست میپردازد و حفظ بافت روستایی از مهمترین اركان این فیلم است.
این فیلم بر خلاف فیلمهای گذشته كه جنبه كمدی آن بر درام میچربید بیشتر به جنبههای درام و تاثیرگذار توجه شده تا كمدی و بیشتر بار كمدی برعهده تكه كلامها و رفتار رجب میچرخد و كمتر از كمدی موقعیت استفاده شده است.
از نكات قابل توجه در فلیم خوانندگان زن هستند كه با ساز سنتی مردم تركیه داستان و اتفاقات افتاده و در برخی مواقع بعضی از اتفاقات پیشرو را به صورت شعر همراه با نواختن ساز «باغلامان» كه یكی از سازهای معروف آذریزبانان است. برای بیننده تعریف می كنند كه اینگونه شعر خواندن در بین مردم آذریزبان از گذشته های دور بسیار رواج داشته است و كارگردان اثر با این كار این سنت را زنده نگهداشته است همچنین آهنگساز فیلم توانسته است با استفاده از آهنگها و اتفاقاتی كه قرار است رخ دهد بیننده را برای ورود به صحنه آماده نماید مثلا در بخشی از فیلم كه رجب خود را به عنوان وكیل در دادگاه طلاق مردی معرفی می كند آهنگ بازیگوش بر روی صحنه نواخته می شود كه نوید دهنده اتفاقات جالبی خواهد بود .
در طراحی صحنه كارگردان اثر توگان گوكباكار با استفاده بجا از محیط زیست و مخصوصاً درختان تنومند در صحنهای كه رجب و شش نفر از دوستانش با بستن خود به یك درخت كهن سال كه تقریباً مجموع سن درخت با مجموع سن این افراد برابر است و میخواهند با اعتصاب غذا اعتراض خود به ویران كردن جنگل و قطع درختان و ساختن شهركی جدید به جای آن به گوش مردم برسانند این نكته را یادآور میشود كه برای رسیدن یك درخت به این سن باید سالها بگذرد.
ولی برای انداختن آن كمتر از یك ساعت زمان لازم است و یا در صحنهای كه برای مراقبت از جنگل رجب به همراه یكی از رانندههای كامیون به جنگل میروند و رجب میگوید: در این شب تاریك حتی شغالها هم خوابیدهاند و تنها گرگها بیدار هستند اشاره به این موضوع دارد كه برخی از افراد به صورت گروهی و در قالب یك تیم یا شركت اقدام به ویرانی طبیعت و زندگی دیگران میكنند و اینها همان گرگها هستند كه در دل شب و زمانی كه هوا تاریك است و مردم غافل هستند حمله میكنند و كار خود را انجام میدهند در صحنه دیگری كه رجب با بزی گفتوگو میكند برادران گوكباكار توجه ما را به این نكته جلب كردهاند كه حیوانات اگر زبانی داشتند كه میتوانستند با ما سخن بگویند قطعا ما را محكوم میكردند و ما را از خانه و كاشانه خود بیرون میانداختند و ادامه حیات ما ارتباط زیادی به حضور این حیوانات دارد .
در مجموع میتوان فیلم رجب 7 را در ارائه یك معنی در قالب كمدی كه همان بیان حفظ محیط زیست و روستاها، همراه با لبخندی از سر تفكر است را قابل قبول ارزیابی كرد كه بر خلاف فیلمهای قبلی كه بشتر به جنبه كمدی داستان توجه می شد پیشرفت خوبی داشته است .
پایان