گزارشی از نمایش فیلم شادروان در حوزه هنری
در برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» مطرح شد؛
نمازی: جشنواره فجر به ژانر كمدی توجه كافی ندارد
كارگردان فیلم «شادروان» گفت: فیلمهایی كه مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره میشود ریلگذاری برای سال آینده میكنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر میكنند.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با بررسی و نمایش فیلم سینمایی شادروان به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی كارگردان و عباس نادران تهیه كننده فیلم شادروان برگزار شد.
نمازی در این برنامه پس از پخش این فیلم در مورد دلایل ساخت این فیلم گفت: اینكه چرا سراغ این سوژه رفتم هم كاملاً اتفاقی بود. در سایتی بهدنبال یك مسئله حقوقی بودم كه دیدم آقایی یك سوال حقوقی مطرح كرده است. گفته بود وقتی پدرم مرد، ما برای ترخیص جنازه رفتیم كه متوجه شدیم پدرم یك فرزند دیگر داشته است. برای اینكه كارمان راه بیفتد، یك شناسنامه به نام خواهرمان برای زنداداشمان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه میگیرد و به ما هم نمیدهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی 45 هزار تومان یارانه بود. اول میخواستم همین سوژه را كار كنم اما گفتم چه كسی باور میكند یك خانواده بر سر 45 هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! نهایتاً قصه دیگری را از آن موقعیت خلق كردم. قصهام را هم اول برای طبقه متوسط نوشتم اما دیدم جواب نمیدهد. احساس كردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمیدهد، باید به پایین شهر بروم كه خانهها میتواند بزرگتر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شكل گرفت.
نمازی در ادامه با اشاره به یادداشتی كه در مورد یادداشت منتشر شده خود در خصوص فیلم شادروان و جشنواره فجر گفت: كمدی یك ژانر است كه دارای ویژگیهای خاص است اما متاسفانه در جشنواره به آن توجه نمیشود. فیلمهایی كه مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره میشود ریل.گذاری برای سال آینده میكنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر میكنند. به همین دلیل در آن یادداشت تاكید كردم كه بجای نگاه یك كمدی صرف به شادروان جدی نگاه كنید.
نمازی در مورد انتخاب بازیگران این فیلم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقشهایی از نظر خیلیها شاید انتخاب چندم میتوانست باشد اما برای پرهیز از كلیشههای معمول و متفاوت از آنچه آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسك كردیم و اینگونه انتخاب كردیم.
نادران: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت
نادران تهیهكننده فیلم شادوران نیز در این نشست با تاكید براینكه طبقه اجتماعی شادروان عزتمند هستند و مسئله مالی را حاضر نیستند مهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است كه مالكیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه پارك وی چنین رویدادهایی از جمله مسائل مالی چند روز آی سی یو مطرح نیست.
نادران افزود: حوزه هنری باید پاسخگو باشد كه چرا دیگر مارمولك یا آدم برفی نمیسازد. با اینكه رهبری بارها بر ساخت كمدی سالم تاكید كردند اما چنین نشد. با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود دوباره به دنیای پویایی سینمایی خود در حال بازگشت است. همین رویكرد تازه موجب هجمهای از انتقادها حوزه هنری را مواجه كرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده و خواهد بود.
وی ادامه داد: شاكله فرهنگی كلی كشور مخالف ساخت فیلم كمدی است اما حوزه هنری با تمام فشارهای اینچنین حركتی انتحاری داشته است.
نادران در مورد اكران عمومی شادروان گفت: تلویزیون مجوز پخش تیزر تبلیغاتی نمیدهد همچنین شهرداری هم از دادن بیلیوردهای خود به تبلیغات ما شانه خالی كرده است.
وی افزود: از چهارشنبه اكران نوروزی شادروان آغاز خواهد شد كه با توجه به آمار پیش فروشها انتظار استقبال خوبی داریم. البته مردم ما در مواجه با سینما غیر قابل پیش بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تاثیرگذار روی آن را شاهد باشیم.
نادران در پاسخ به یكی از شركت كنندگان در این نشست گفت: تك تك رویدادهای شادروان یا به عینه دیده بودیم و یا برای عزیزان نزدیك خودمان اتفاق افتاده بود.
وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت. شادروان یك حرف درشت داشت و آن هم این بود كه هیچكس حق ندارد به جرم جیببر بودن یكی از اعضای خانواده آن را اخراج كند. شادروان نمایی از كلیت جامعه امروز ما است كه متاسفانه هربار كسی اعتراض به شرایط آن میكند به سادگی به او میگویند «دوست نداری برو از ایران» اما ما همه یك خانوادهایم و باید به هر شكلی كنار هم بمانیم و ادامه دهیم.
نادران در پاسخ به یكی دیگر از مخاطبان این فیلم مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: لوكیشنهای این فیلم از آن كوچه خانواده قصه فیلم تماما دكور ساختههای ما بود. كوچه مشاهده شده در این فیلم از مغازههای آن تا حیاط و اجزای داخل ساختمان خانه همگی دكور بود.
وی در پایان در مورد لوكیشن فیلم هم گفت: ساختمان خانه فیلم بنایی مخروبه در احمدآباد مستوفی بود كه صاحبش در آنجا مرغ و خروس و دام نگهدای میكرد كه برای فیلم آن را اجاره كردیم.