بیست و پنجمین شماره ماهنامه سهنقطه منتشر شد
شماره بیستوپنجم ماهنامه سهنقطه (مكتوب طنز [+ جد] فارسی) با تصویری از نجمالدین شریعتی بر روی جلد منتشر شد. پرونده ویژه این شماره به خطه سرسبز شمال ایران اختصاص یافته است.
شماره بیستوپنجم ماهنامه سهنقطه (مكتوب طنز [+ جد] فارسی) با تصویری از نجمالدین شریعتی بر روی جلد منتشر شد. پرونده ویژه این شماره تحت عنوان «شمالمُمال محال است یادمان برود» به خطه سرسبز شمال ایران اختصاص یافته است و نویسندگان بهعنوان مسافران یا ساكنان آنجا درباره این موضوع یادداشتهایی خواندنی نوشتهاند.
نخستین فصل سهنقطه 25 كرسی آزادنویسی است كه با مطلبی از مریم نظامدوست تحت عنوان «پول به زبان ساده یا چیز دوم بهمعنای چه چیز است» آغاز میشود كه اولین قسمت از سری یادداشتهای اقتصاد به زبان آدمیزاد است و نویسنده در آن مفاهیم پیچیدهی اقتصادی را سادهسازی میكند. در بخش «همهچیز درباره همهچیز» این شماره اكبر میرجعفری در یادداشتی با نام «بعضی چیزها درباره كلهپاچه» به سؤالات مهمی درباره یكی از مناقشهبرانگیزترین غذاهای ایرانی یعنی كلهپاچه پاسخ داده است.
اكبر موسوی در مطلبی با عنوان «ابوالبقاء بباف، بقاء بیاب» توضیح داده است كه ابوالبقابافی چیست، چه تكنیكهایی دارد و چطور باید از آن استفاده كرد؟ مهدی شریفی در «واریانس آن شش نفر و نصفی» در صفحه فاصله كانونی قصه یك عكس قدیمی و داستان مربوط به آدمهای آن عكس را برایمان روایت كرده است. یاسین كیانی در «دون دیهگو چیز دیگری بود» از منظری متفاوت به این پرداخته است كه چرا مارادونا را باید قهرمان نامید.
اما پروندهی ویژه این شماره با یادداشتی از مریم حسننژاد تحت عنوان «كتهكبابی بیعرفان و مداقه و ادا» آغاز میشود كه نویسنده در آن توضیح میدهد شمال از كجا آمد، در طول تاریخ چه بر شمال گذشته است و از چه زوایایی میتوان آن را باز كرد.
فاطمه فهیمی در یادداشت «مرغابیهای بیشعور در دامان طبیعت» شمالروان را دستهبندی كرده و به ملزومات شمالروی پرداخته است. اگر به دنبال یك راهنمای جامع و گامبهگام برای سفر به شمال میگردید، خواندن مطلب مریم نظامدوست با نام «كاكل بلال و زغال روشن و بطری آبمعدنی» را به شما پیشنهاد میكنیم.
پس از او رضا سعیدی ورنوسفادرانی در «چرا هرجا میروید میرقصید؟» علیه گروهی از شمالروندگان دست به نفرتپراكنی زده است. فاطمه خسروانی در یادداشتش با نام «این جانوران شمالرونده» بهعنوان یك شمالی به ما توضیح میدهد كه از نگاه ساكنان مناطق شمالی مسافران چند دسته هستند و هر دسته شامل چه كسانی است. پس از او علی آینهور شطحی در باب مقوله شمال زده است كه میتوانید آن را در یادداشت «شمال، بغل، زباله، فرهنگسازی» بخوانید.
محمد صمدی در مطلب خود با نام «سیرترشی ماهیتاً نمیتواند نامحسوس باشد» گزارشی ارائه داده از آنچه در اجلاس اضطراری كارگروه ساماندهی شمال با حضور نمایندگان ارگانها و نهادهای ذیربط رخ داده است. محمد صاحبی در مطلبی با عنوان «اپاختر، سیخ و پیرمرد هیزمشكن» به اختلال سیخپنداری و سیخزدگی و حالتهای مختلف آن میپردازد. میلاد ملاعبدالوهاب در «آنهمه شور و حال چون توانم كه از یاد برد» غزلی از حافظ را با نگاهی به شمال تفسیر كرده است.
نفیسه رحمانی با مطلبی دربارهی عادات ییلاق و قشلاق اقوام مختلف ایران با نام «شمال مرا چه كسی جابجا كرد؟» نیمخط سهنقطهی 25 را كلید میزند و با مطلب «باور كنید شمال چیزهایی غیر از جوج، دریا، جنگل و كمپ هم دارد» كه دربارهی دیدنیها كمترشناخته شدهی شمال است آن را به پایان میرساند.
«قر گردن هردمبیل در میدان حسنآباد طهران» یادداشت اول تهرانشهر این شماره است كه ابراهیم افشار در آن نمایشهای خیابانی دو طناز خیابانی بهنام هردمبیل و هردمكلنگ در سال 1300 تهران را بازسازی كرده است. محمدحسین افخمی در «كماكان در قید حیات» نگاهی به موزه هنرهای معاصر تهران انداخته است. «ییلاقهای همایونی در تهران كجا بوده یا هستند؟» عنوان مطلبی است از امیررضا مهریزی كه در آن به ییلاقهای درباری داخل تهران پرداخته شده است.
جلال سمیعی در یادداشت «تهران، نمونه واقعی چندصدایی» صداهای چند گوشه از تهران را روایت كرده است. سیزدهمین و آخرین قسمت از بخش «استندآپكمدی، ازالف تا ی» را در این شماره میخوانید كه محمود فرجامی آن را درباره مكانهای مناسب برای اجرای استندآپكمدی نوشته است. سهنقطهی 25 با یادداشتی از اسماعیل امینی با نام «گریز از اندیشهی قالبی» و درباره نسبت طنزنویسی با آرمانگرایی به پایان میرسد.
ماهنامه سهنقطه با همكاری هنرمندان شیما جوهرچی، طیبه دالایی، فاطمه چاوشی، نفیسه رحمانی، حامد رضوی، محمد رفیعی، حسین شمس، سید محمد صاحبی، محمد صمدی، محمد باقری، فاطمه فهیمی، مرتضی كاردر، سحر نحوی، و سایر دوستان و آشنایان، و به مدیرمسئولی امید مهدینژاد تولید و منتشر میگردد.
بیستوپنجمین شماره سهنقطه، در 204 صفحه و با قیمت 50هزار تومان در كتابفروشیها و فروشگاههای آنلاین عرضه شده است. /