محمدرضا شهبازی، طنزپرداز گفت: كسی كه خودش واقعاً نویسندگی و فیلمسازی و طنزپردازی را دوست ندارد، نمیتواند از آن استفاده كند.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر مشرق – محمدرضا شهبازی، طنزپرداز در كارگاه آموزشی «طنزآمیزی مضامین» در حاشیه ششمین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: طنز واقعی به دور از لوس بازی و مضحكه كردن شكل میگیرد.
محمدرضا شهبازی، طنزپرداز و مدیر باشگاه طنز و كاریكاتور انقلاب اسلامی، در كارگاه آموزشی «طنزآمیزی مضامین» در حاشیه ششمین روز نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین در سخنانی با اشاره به احساس تكلیف و وظیفه تعداد قابل توجهی از جوانان انقلابی برای ورود به عرصه رسانه و به طور خاص طنز گفت: صرف احساس تكلیف و وظیفه نمیتوان وارد این عرصه شد. كسی كه خودش واقعاً نویسندگی و فیلمسازی و طنزپردازی را دوست ندارد، نمیتواند از آن استفاده كند. همه افراد معروفی كه برای كشورشان افتخار آفرینی كردهاند با عشق و علاقه راه خود را انتخاب كردهاند و صرف داشتن حس وظیفه و تكلیف برای طی این مسیر كافی نیست.
وی افزود: صرف اینكه كسی روحیه شوخ طبعی داشته باشد، نمیتواند طنز پرداز خوبی شود. خیلیها هستند در بداههگوییهای خود دیگران را میخنداند ولی نمیتوانند در زمینه طنز نویسی موفق باشند چون این كار اصول خاص خود را دارد و این دست افراد غالباً نمیتوانند در چارچوب مورد نظر قرار بگیرند.
شهبازی طنز را قرار گیری عدم تناسب در ظاهر متناسب تعریف كرد و عنوان كرد: طنز واقعی به دور از لوس بازی و مضحكه كردن شكل میگیرد به طوریكه ممكن است یك شخصیت جدی و منطقی در یك موقعیت ناهمگون قرار بگیرد.
این مدرس طنزپردازی اضافه كرد: ما یك واقعیت بیرونی داریم كه ظاهر متناسب سوژه باید بیشترین شباهت را با این واقعیت بیرونی داشته باشد. از طرفی باید بین ظاهر و محتوا بسیار فاصله وجود داشته باشد. وقتی سوژه خیلی جدی است، باید از قالبی نازل و سطح پایین استفاده كرد و برای سوژه دم دستی، قالبی رسمی را به كار برد.
شهبازی تصریح كرد: در خبرگزاریهای رسمی دنبال سوژه نباشید، بهترین بستر برای پیدا كردن بهترین موضوعات، كف جامعه و رسانهها زرد است. برای تمرین طنز نویسی باید ابتدا از تقلید و مهندسی معكوس استفاده كرد. با مطالعه كتابها و متون طنز شروع كنید و سعی كنید از كلمات جایگزین برای آن استفاده كنید.