دكتر اسماعیل امینی نویسنده كتاب «لب خط قرمز» گفت: در این كتاب از شوخی با هیچ كس پرهیز ندارم و بیشتر انسان و خصلتهای انسانی را دستمایه قرار میدهم.
اسماعیلی امینی از شاعران طنزپرداز است كه در كارنامه هنری خود آثار ادبی زیادی، چون «لب خط قرمز»، «لبخند بر لب شعر»، «فستیوال خنجر»، «خندمینتر افسانه»، «چگونه مدیر فرهنگی شویم»، «چگونه نویسنده شویم» و «لبخند سعدی» را به ثبت رسانده است. به گزارش شیرین طنز، وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به معرفی مجموعه «لب خط قرمز» پرداخته است.
میزان -«لب خط قرمز» چگونه كتابی است؟
اسماعیلی امینی-این كتاب مجموعهای از نوشتههایم با قالبهای متنوع است. بخشی از محتوای كتاب به گفتگوهای فانتزی و بخشی دیگر به یادداشتهای مطبوعاتی طنز مربوط است.
در این كتاب با اشارات اجتماعی و اخلاقی به گونههای مختلف طنز پرداختهام. همچنین در بخشی دیگر نثری مربوط به زبان و ادبیات فارسی آمده است كه علاقهمندی خاص خودم است.
در فهرست این اثر 61 موضوع متفاوت به چشم میخورد كه از آن جمله میتوان به «متولد شهریور»، «اماننامه شاعرانه»، «آزادی بیان خارجی و پیشرفته»، «سینما باید خودجوش باشد»، «همه چیز را تكذیب میكنم»، «پیشنهادهای سازنده»، «شیرینتر از قند و نبات»، «فهرست پزشكان زیرمیزی بگیر مصر باستان» و … اشاره كرد.
میزان -هدفتان از نگارش این كتاب چه بود؟
اسماعیلی امینی-امروزه كسانی كه در یك سایت طنز مینویسند بر یك سبك تاكید دارند یعنی یك نفر متكلم است و درباره موضوعات مختلف اظهار نظر میكند در حالی كه طنز قالبهای متعددی دارد. در این كتاب میخواستم بگویم كه نثر طنز یك شیوه ندارد.
میزان -آنچه از مطبوعات در كتاب آمده است چیست؟
اسماعیلی امینی-تعدادی از داستانها در مطبوعات كار شده بود یا برخی از یادداشتها كه در مجله گل آقا مینوشتم را در این بخش آوردم.
میزان -مهمترین ویژگی این كتاب را چه میدانید؟
اسماعیلی امینی-مهمترین ویژگی این است كه در طنزی كه مینویسیم دستهبندیهای رایج مثل غرب گرا، اصولگرا، اصلاحطلب، شرق گرا، سنتی و.. وجود ندارد و راوی در این قالب قرار نمیگیرد. در این كتاب از شوخی با هیچ كس پرهیز ندارم و بیشتر انسان و خصلتهای انسانی را دستمایه قرار میدهم.
گاه ممكن است كژرفتاری در دوست و گاه در دشمن باشد، همان دستمایه و سوژه طنز میشود.
میزان -نكاتی كه درباره شیوه پرداختن به طنز یادآور شدهاید، چقدر پرورش طنزنویس موثر است؟
اسماعیلی امینی-در این كتاب میگویم كه برای طنزنویس قرار گرفتن در دستهبندی خوب نیست، چراكه اگر مخاطب نوع نگرش طنزنویس را بداند پیشاپیش متوجه میشود كه چه قرار است گفته شود. قهرمان و ضدقهرمان طنزنویس برایش مشخص است. طنزنویس باید با نگاه طنز حتی به خودش بنگرد.
میزان -در بخش گفتگوهای فانتزی به چه پرداختهاید؟
اسماعیلی امینی-این بخش گفتگو با اشیا است، برای مثال در یك بخش خر با ارباب و صاحب خود حرف میزند یا در جایی قلم طنزنویس میگوید تو ترسو هستی، بگذار من بنویسم و بعد بسیار بیپرواتر شروع به نوشتن میكند.
میزان -یكی از جالبترین و شیرینترین بخشهای كتاب عریضه نویسی از طویله است. در این بخش با زبان طنز به چه موضوعی در طنزنویسی تاكید دارید؟
اسماعیلی امینی-این بخش خرنوشت است. قلم خر است و با توجه به منافعی كه دارد درباره همه چیز انتقاد میكند. همچنین در بخش عریضهنویسی به زبان طنز به نامههایی كه از طویله فرستاده میشود اشاره دارد.
میزان -چاپ این كتاب چقدر زمان برد؟
اسماعیلی امینی-مطالب كتاب از پیش آماده بود و به صورت تایپی در رایانهام بود، اما تا زمان چاپ چیزی حدود 3 سال طول كشید.
میزان -پروژه بعدیتان چیست؟
اسماعیلی امینی-كتاب نثری برای نوجوانان نوشتهام كه گفتگوهای فانتزی است برای مثال برج میلاد با برج آزادی صحبت میكند یا مداد سنتی با اتود حرف میزند. با تكمیل این كتاب، آن را برای انتشار دست ناشر خواهم سپرد.