سریال «چشم بندی» این روزها با بازیگرانی از جمله حمید لولایی و مرجانه گلچین روی آنتن شبكه سه می رود. نویسنده این سریال توضیح می دهد، «چشم بندی» ادامه سریال «پلاك 13» است.
نویسنده سریال «چشم بندی» درباره نوشتن فیلمنامه های طنز برای تلویزیون چنین بیان می كند: قصه یكپارچه برای تلویزیون تعریف كردن كار راحت تری است و ریسك آن كمتر است؛ به این دلیل كه ساخت سیتكام كار دشواری است و اغلب كارها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند؛ در حالی كه نه شرایط تلویزیون مثل آن موقع است، نه بازیگران آن بازیگران اند و نه ممیزی ها مثل قبل.
سریال «چشم بندی» این روزها با بازیگرانی از جمله حمید لولایی و مرجانه گلچین روی آنتن شبكه سه می رود. نویسنده این سریال توضیح می دهد، «چشم بندی» ادامه سریال «پلاك 13» است كه بیمه سفاش ساخت آن را داده بود؛ با این تفاوت كه بازیگران، موضوع و نوع ساخت كار متفاوت است و فقط تیمی كه پشت آنها بوده، یكی است.
وی در عین حال از دشواری های ساخت كار طنز در تلویزیون می گوید و معتقد است شرایط تلویزیون دیگر مثل آن موقع نیست.
سریال «چشم بندی» همزمان با پخش در حال تولید است و به گفته نویسنده، 20 قسمت از آن آماده پخش و قرار است حدود 50 قسمت به تولید برسد. فیلمنامه سریال هم در حال نگارش است و در مواقعی ممكن است ساخت ادامه این سریال به روز به پخش برسد.
طرحی ارائه دادیم كه متفاوت از «پلاك 13 »
به گزارش شیرین طنز، امیر ابیلی ـ نویسنده «چشم بندی» ـ در گفت و گویی با ایسنا، درباره ی ساخت این سریال و نگارش آن، توضیح داد: تا جایی كه اطلاع داشتم بازخوردها از سریال «پلاك 13» مثبت بود. این اولین پروژه سریال سازی صنعت بیمه بود و تاكید داشتند ادامه پیدا كند. بعد از پیگیری ها طرح جدید ارائه دادیم كه متفاوت از سریال «پلاك 13» باشد.
اغلب سیتكام ها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند
وی درباره ی تفاوت سریال «پلاك 13» با «چشم بندی» توضیح داد: «پلاك 13» سیتكام بود و پی رنگ اصلی نداشت اما شخصیت داشت كه در هر قسمت اتفاقاتی برای آنها می افتاد. ساخت سیتكام در مجموع دشوار است؛ چرا اغلب این كارها با سریال های مهران مدیری مقایسه می شوند. در حالی كه نه شرایط تلویزیون مثل آن موقع است، نه بازیگران آن بازیگران اند و نه ممیزی ها مثل قبل است. بنابراین قصه یكپارچه برای تلویزیون تعریف كردن كار راحت تری است و ریسك آن كمتر است.
«چشم بندی» به لحاظ مالی در مضیقه بود
او كه در سریال های «باخانمان» و «همسایه» به عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته است، با اشاره به تاثیر كمبود بودجه بر كیفیت كارها عنوان كرد: سریال «چشم بندی» به لحاظ بودجه در مضیقه بود اما با تمهیداتی كه تهیه كننده داشت، در نهایت به بازیگران بهتری نسبت به «پلاك 13» رسیدیم.
این نویسنده همچنین انتخاب زمان پخش «چشم بندی» را از مشكلات آن عنوان كرد و توضیح داد: مردم اغلب عادت دارند سریال را در ساعت مشخص خود ببینند. اینكه مجموعه ای نمایشی در یك باكس غیرمتعارف پخش شود كمی برای مخاطب غیرعادی است. اما در مجموع كار در این سری نسبت به «پلاك 13» پخته تر است به دلیل اینكه متوجه شدیم صنعت بیمه از حوزه نمایشی چه می خواهد. كاراكتر ما كارشناس بیمه است و می تواند پرونده پیگیری كند. كار سیتكامی نیست، لوكیشن ها متنوع است و بازیگران بهتر هستند.
شاهد احمدلو برای «چشم بندی» پای كار آمد
نویسنده سریال «نجلا» درباره حضور شاهد احمدلو به عنوان كارگردان «چشم بندی» یادآور شد: آقای احمدلو به پیشنهاد تیم و خود شبكه كار را كارگردانی كردند. البته دوستان دیگری هم پیشنهاد شدند اما برخی فرصت نداشتند و برخی سرِ كارهای دیگری بودند و برخی را هم تلویزیون تمایل نداشت با آنها همكاری كند. آقای احمدلو هم تجربه چند كار طنز خوب از جمله «سه دنگ سه دنگ» و فیلم «چند می گیری گریه كنی» را داشتند، فیلمنامه را خواندند و پای كار آمدند.
وی همكاری با شاهد احمدلو را موفق توصیف كرد و درباره ی علت آن توضیح داد: اینكه كارگردان و تیم نویسنده فهمشان از كمدی و طنز منطبق شود اتفاق خوبی است. یكی از مشكلاتی كه ما با آقای آرش معیریان داشتیم بحث سلیقه بود و هر كدام یك تلقی از كمدی داشتیم. بنابراین در شوخی ها فهم مشتركی نداشتیم اما در این كار با آقای احمدلو به سلیقه مشترك رسیدیم و كار خیلی بهتر شد.
مردم همیشه به طنز نیاز دارند
این نویسنده در پاسخ به اینكه ساخت سریال طنز در شرایط كنونی جامعه تا چه میزان تاثیرگذار است؟ اظهار كرد: هر نوع برنامه ای و از جمله كار طنز برای مخاطب لازم است اما به نظرم تلویزیون سیاست زده شده است. در حال حاضر غلبه برنامه های سیاسی با محتواهای ایدئولوژیك در تلویزیون بالاست. در باكس های سرگرمی به ویژه از ساعات هشت شب به بعد در حالی كه مخاطب به دنبال برنامه سرگرم كننده است، تقریبا برنامه های ایدئولوژیك پخش می شود كه حتما باید یك تعادلی برقرار شود.
وضع شبكه نمایش خانگی بهتر است
ابیلی با اشاره به وضعیت بهتر سریال ها در شبكه نمایش خانگی، اظهار كرد: شبكه نمایش خانگی نسبت به گذشته مخاطبانش بیشتر شده، به این دلیل كه محتواهای تلویزیون برای عده ای راضی كننده نبوده است. با اینكه تلویزیون در عمل با شبكه نمایش خانگی احساس رقابت می كند، اما كاری كرده است كه شبكه نمایش خانگی بیشتر دیده شود؛ البته نیتشان این نبوده كه آن فضا بیشتر دیده شود، عملكردشان به گونه ای بوده كه این پروژه ها بیشتر دیده شده است.
این نویسنده همچنین از نگارش چند طرح در شبكه نمایش خانگی خبر داد.
هر روز ممیزی ها در تلویزیون بیشتر می شود
این نویسنده درباره دشواری های نگارش و ساخت سریال طنز در تلویزیون عنوان كرد: متاسفانه هر روز ممیزی ها در تلویزیون بیشتر می شود و تقریبا با كمتر موضوعی می شود شوخی كرد. به هر حال ما هم به عنوان كمدی نویس تجربه زیادی نداریم و سعی می كنیم بهتر شویم. ولی در مجموع میزان ممیزی ها بالاست و این وضعیت در مقایسه با شوخی هایی قرار می گیرد كه در فضای مجازی آزاد است و مخاطب به طبع شوخی های فضای مجازی را انتخاب می كند.
ابیلی در عین حال گفت: ترجیح می دهم كار بعدی ام درام باشد به این دلیل كه كار درام در تلویزیزون راحت تر است و ریسك كمتری دارد. كار درام هر چقدر كه ضعیف باشد كاری متوسط خواهد بود اما ریسك كار كمدی 10 برابر كار درام است.
بازی خاص سروش جمشیدی و ضد قهرمان شدن شهرام قائدی
وی درباره تاثیر بازیگران بر كیفیت سریال كمدی نیز اظهار كرد: بازیگران تاثیر بسیار بالایی دارند و تقریبا 50 درصد كیفیت كار به انتخاب بازیگران برمی گردد كه خداراشكر در پروژه «چشم بندی» بازیگران خوبی حضور داشتند. از آقای حمید لولایی و خانم مرجانه گلچین گرفته تا آقای سروش جمشیدی و شهرام قائدی. كمدی ما در این سریال كمدی كارآگاهی است و پرونده پلیسی را پیگیری می كنیم كه سروش جمشیدی كارمند بیمه است. من به یاد ندارم سروش جمشیدی تا به حال چنین نقشی را ایفا كرده باشد و یا شهرام قائدی كه وكیل و ضد قهرمان ماست، یادم نمی آید چنین كاراكتری بازی كرده باشد.
مرجانه گلچین بخاطر نقش منفی «چشم بندی» را قبول كرد
وی درباره ی حضور مرجانه گلچین در این سریال و نقشی كه ایفا كرده است، توضیح داد: خانم مرجانه گلچین همواره نقش های مثبت را ایفا كرده اند و به یاد ندارم به عنوان زن شخصیت منفی در كمدی نقشی ایفا كرده باشند . برای خودشان هم این نقش جدید بوده است. حال شاید در نوع پرداخت و دیالوگ به كارهای قبلی شان شبیه باشد كه این لحنشان است. ایشان نمی پذیرفتند در این كاری بازی كنند و به دنبال فیلمنامه قوی تری بودند اما چون نقش ایشان منفی بود كار را قبول كردند.