برنامه«عصر صبا» در روزهای هوای آلوده تهران با معاون عملیات پلیس راهور فراجا درباره وضعیت حمل ونقل عمومی گفتگو كرد.
به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، «عصر صبا» عنوان مجله رادیویی عصرگاهی این شبكه رادیویی است كه در فضایی شاد به موضوعات مختلف روز می پردازد.
این برنامه هر روز در بخش های مختلف با نگاهی طنز به یكی از موضوع های اجتماعی و فرهنگی روز جامعه می پردازد.
این برنامه روز شنبه 28 مهر میزبان سرتیپ دوم دكتر محمد باقر سلیمی معاون عملیات پلیس راهور فراجا شد. سرتیپ دوم سلیمی درباره ورود 150 دستگاه موتور سیكلت به ناوگان موتوری پلیس راهور توضیح داد، همانطور كه شنوندگان مستحضر هستند، در ساختار پلیس راهنمایی و رانندگی گشتهای موتوری هم داریم با توجه به حجم ترافیكی در كلان شهرها موتور سیكلت ابزاری است كه با سرعت و سهولت بیشتری همكاران ما میتوانند با آن ماموریتهای خود را انجام دهند.
سلیمی بخش قابل توجهی از ترافیك شهری را ناشی از حوادث ترافیكی سوانح و تصادفات دانست و اظهار كرد، این عوامل موجب كندی عبور و مرور ایجاد گرههای ترافیكی میشود كه رسیدگی به این سوانح یكی از ماموریتهای مهم و اصلی همكاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی است، چه در شهرها و چه در جادهها.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا خاطرنشان كرد، در جاهایی كه ترافیك حجم زیادی دارند نیروهای پلیس هم زمین گیر میشوند و موتور سیكلتها میتوانند وسیله بهتری برای فوریتها باشند. شاید برای مخاطبان جالب باشد كه بدانند رسیدگی یك و نیم میلیون تصادفی كه در طول سال در سطح كشور رخ میدهد، یكی از بخشهای قابل توجه ماموریت همكاران ما در پلیس راهور فراجا است كه موتور سیكلت میتواند توان تحركی و عملیاتی همكاران ما را بالا ببرد. وی افزود: افزایش این موتور سیكلتها در ناوگان و جایگزینی موتور سیكلتهای قدیمی در برنامه ما قرار گرفته است همچنین در جادههای روستایی هم قرار است از موتورهای ویژهای استفاده شود كه توانایی بالاتری برای مسیرهای روستایی دارند.
دكتر سلیمی در این گفتگو درباره حمل و نقل پاك در روزهای آلوده تهران بیان كرد، آلودگی یكی از معضلات ترافیكی در شهرهای بزرگ است، درباره سهم حمل و نقل عمومی و كاهش سفر با خودروهای شخصی می توان گفت، الان در شهر تهران بالغ به 71 درصد خودروها در حال تردد تك سرنشین هستند، كه بخشی از آن مربوط به تغییر الگوی سفر در سالهای 99، 1400 و 1401 به دلیل همهگیری كرونا برمیگردد. كه از شهروندان خواسته شد برای رعایت فاصله گذاری از وسایل حمل و نقل عمومی كمتر استفاده كند و با خودرو شخصی تردد كنند. در این سالها ناوگان عمومی با حداقل ظرفیت كار میكرد و این باعث تغییر الگوی سفر و رفتار شهروندان شد.
سلیمی یادآور شد، در سالهای گذشته توسعه متناسب و متوازن حمل و نقل عمومی اتفاق نیفتاد در سال 92 حدود 7 هزار اتوبوس فعال در حوزه حمل و نقل داشتیم كه به دلیل كمبود اعتبار یا شرایط تحریم و یا كم توجهی برخی از مسئولین این عدد به 2 هزار دستگاه اتوبوس فعال رسیده است، در صورتی كه، سهم حمل و نقل عمومی در كلانشهر تهران 50 درصد از سفرهای شهری هدف گذاری شده بود ولی الان این عدد 13 درصد است.
سرتیپ دوم سلیمی یادآور شد، مسئله دوم این است كه موتور سیكلتها به دلیل هزینه كمتر و نگهداری راحتتر با استقبال ویژه و گستردهای از طرف شهروندان مواجه شد در شهر تهران بالغ بر 4 میلیون موتور سیكلت در حال تردد داریم، كه 91 درصد آنها در سن فرسودگی قرار دارند در صورتی كه قرار بود سالانه 10 درصد آنها با موتور سیكلتهای برقی جایگزین شوند، متاسفانه عقب ماندگی وسیع در این حوزه وجود دارد، الان باید 70 درصد موتور سیكلتها با موتور سیكلتهای برقی جایگزین میشدند.
«عصر صبا» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 با اجرای مهدی پر و به تهیهكنندگی رضا عزتی و بازیگری مهدی مجنونی تقدیم مخاطبان می شود.