ساجد قدوسیان كارگران شهر فرنگ درباره ویژگی های این برنامه توضیحاتی ارائه كرد.
شهرفرنگ رادیو صبا، برنامهای نمایشی است كه تلاش كرده نگاهی طنازانه به مسائل روزداشته باشد. دراین برنامه نمایشی، 18بازیگر وتعدادی تیپ به چشم میخورد كه هركدام، بخشی از بار طنز نمایشی را در دست دارند. این برنامه با نگاهی طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9صبح، روی موج رادیو صبا میرود. جامجم درگزارش پیشرو، با كارگردان و دو بازیگر این مجموعه گفتوگو كرده است.
ساجد قدوسیان كه در كارنامه خود، كارگردانی و تهیهكنندگی كارهای پرمخاطبی همچون صبح جمعه با شما را دارد، كارگردان برنامه نمایشی شهرفرنگ است كه تلاش كرده زبان طنز انتقادی را به شیوهای نو در این برنامه ارائه كند. او درخصوص سیاست كلی این برنامه به جامجم میگوید: برنامه شهرفرنگ، طنزی انتقادی است كه به حوزههای اجتماعی، ورزشی، سیاسی، فرهنگی و هر بخشی كه مخاطب در این روزگار با آن درگیر است، میپردازد. ضبط برنامه ما به صورت هفتگی است اما پخش آن در طول هفته صورت میگیرد. به همین علت تلاش كردیم به همه موضوعاتی كه مردم در طول هفته با آن درگیرند از زاویه طنز انتقادی بپردازیم. البته مخاطب طنز انتقادی این برنامه در برخی موارد مسئولان و در مواردی هم رفتار شهروندی مردم است، چون در برخی مسائل خود مردم باید ملاحظه كنند و نوع نگاهشان تغییر كند. ذات برنامه شهر فرنگ، نمایشی است. حتی طرح موضوع مجری برنامه هم به این صورت است كه حتما یكی از تیپهای برنامه در كنار مجری قرار میگیرد. قرار گرفتن تیپها در كنار مجری، بهانه مطرح شدن مسائل را به مجری میدهد. این تیپها نماینده قشرهای مختلفی از جامعه هستند. كمتر پیش میآید كه بهصورت مستقیم از طرف مجری مسألهای را مطرح كنیم، چون نمیخواهیم خدای ناكرده نگاه از بالا به پایین صورت گیرد یا مخاطب تصور كند كه قصد نصیحت او را داریم. موضوعات را هم فقط به شكل طرح موضوع بیان میكنیم تا تلنگری به مخاطب ــ چه مردم و چه مسئولان ــ باشد.
وی ادامه میدهد: ذات برنامههای اینچنینی، چه بخواهیم چه نخواهیم، وام گرفته از برنامه صبح جمعه با شماست. از آنجا كه در دورههای مختلف این اتفاق افتاده كه میخواستند طنز جدیدی در رادیو پایهریزی كنند و مدتی موفق بوده و بعد كنار رفته به تجربه دریافتهایم كه ذائقه مخاطب ایرانی جنس طنز انتقادی صبح جمعه با شما را میپسندد. برنامه شهر فرنگ هم وام گرفته از همان برنامه است اما دست كم برای من یك تفاوت عمده دارد؛ مخاطب ما در برنامه صبح جمعه با شما، مخاطب نسل قدیمتر و نوستالژیك است، هرچند تلاش كردیم مخاطبان دیگر را هم اضافه كنیم. با این حال، جنس مخاطب ما در برنامه شهر فرنگ متفاوت و مخاطب بهروزتری را شامل میشود. در طنز برنامه شهرفرنگ هم بیشتر به مسائل روز میپردازیم كه مرتبط با حوزه فناوری است. مثلا با موضوعات مرتبط با فضای مجازی زیاد شوخی میكنیم. چون میدانیم مخاطب ما، مخاطب فضای مجازی است و این فضا را میشناسد. حتی در چینش بازیگران برنامه، حساسیت داشتیم كه بیشتر از جوانان توانمند استفاده كنیم. به طوری كه اغلب نویسندگان، هنرمندان و بازیگران برنامه شهرفرنگ، جوان هستند. درست برخلاف برنامه صبح جمعه با شما كه بیشتر پیشكسوتان برنامه حضور دارند. بیشتر تفاوت این دو برنامه هم در هدفگذاری ما برای مخاطب است. این را هم باید ذكر كنم كه صبح جمعه با شما علاوه بر شهر فرنگ روی خیلی از برنامههای دیگر هم تأثیرگذار بوده است.
قدوسیان درخصوص ریسك تولید برنامههایی مثل شهر فرنگ كه تنوع زیادی در بخشها دارد بیان میكند: اگر ریسك نكنیم، اتفاقهای جدیدی نمیافتد. خیلی وقتها نمایشی را طراحی میكنم كه در ذهن، روی متن و ضبط، جذاب است اما به هر دلیل مخاطب آن را نمیپسندد. همه اینها آزمون و خطاست و اگر مخاطب دوست نداشته باشد یا در اجرا موفق نباشد، آن را حذف میكنم. این تنوع در مواردی دستم را باز میگذارد اما در عین حال، گاهی اذیتكننده میشود و به همه موارد نمیتوانیم بپردازیم. آسیب دیگری هم كه وجوددارد، كوتاه بودن طول عمربرخی حوادث و خبرهاست. به همین دلیل میكوشیم نوع پرداختی را كه به سوژهها داریم، تغییر دهیم یا بیشتر خبرهایی را استخراج كنیم كه تاریخ مصرف بیشتری دارند.
وی درخصوص بازخوردهای برنامه تصریح میكند: بیشتر بازخوردهای برنامه شهر فرنگ مربوط به خنك شدن دل مخاطب بوده. معنی پیامهایی با عنوان « دم شما گرم، چه خوب گفتید» یعنی دقیقا دست روی دغدغه مخاطب گذاشتیم و به جای درستی پرداختهایم. در عین حال در بخش تعاملی برنامه، بازخوردهایی را از سامانه هدهد رادیو صبا دریافت میكنیم كه به كدام بخشها بیشتر توجه شده یا مخاطبان چه پیشنهادهایی دارند. البته گاهی مخاطبان موضوعاتی را مطرح میكنند كه فراگیری كمتری دارد اما تلاش ما این است كه به آنها هم بپردازیم.