محقق و پژوهشگر ارشد در فناوری راداری مطرح كرد اگر ترافیك شهری در دست ما بود ترافیك در كل شهر روان بود

رادیو صبا در در برنامه «فرش قرمز» میزبان امیراحمد سپهری محقق و پژوهشگر شد كه موفقیت هایش را در این برنامه شرح داد.

1403/08/01
|
07:05
|

به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، «فرش قرمز» عنوان یكی از برنامه‌های گفت‌وگو محور این شبكه رادیویی است كه جمعه شب‌ها میزبان نخبگان خوب كشور ما می‌شود. این برنامه 27 مهر میزبان یكی از مخترعان و محققان برتر ایران شد.

دكتر امیراحمد سپهری ، كه در حوزه علوم دیجیتال صاحب چندین اختراع است اكنون عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر است. وی فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌های ترابری هوشمند (ITS)، مهندسی پزشكی و مدیریت هوشمند ساختمان BMS) ) دارد و اختراعات او در صنعت حمل و نقل و صنعت پزشكی موثر بوده‌است . دكتر سپهری صاحب چند مدرك تحصیلی ست و از آمریكا تا بلژیك را برای كسب علم طی كرده اما همچنان عاشق این مرز و بوم است و بارها در دل صحبت‌هایش این جمله را تكرار می‌كند كه ایران جایگاه علمی خوبی در دنیا دارد. وی در این گفت‌وگوی صمیمی از مسیر موفقیت خود برای شنوندگان رادیو صبا توضیح داد.

امیر احمد سپهری متولد 1329 در روستای بیاضه در خور و بیابانك است. وی دوران تحصیل خود را در مقاطع ابتدایی در بیاضه گذرانده دیپلمش را در یزد می‌گیرد وی با اشاره به علاقه‌مندی اش به رشته‌‌های مهندسی گفت: به عشق مهندسی در آزمون نیروی دریایی شركت كردم و نفر ششم شدم. وارد نیروی دریایی شدم و مدرك لیسانس مهندسی برق و علوم دریایی را از دانشگاه آبرن آمریكا گرفتم پس از آن در حالی كه افسر نیروی دریایی بودم فوق لیسانس خود را در دانشگاه پلی تكنیك بلژیك در محور صوت دیجیتال گرفتم و در سال 1365 دكترای خود را از همین دانشگاه در كنترلرهای دیجیتال با كاربرد در صوت دیجیتال كسب كردم.

علاقه دكتر سپهری به وطن او را به ایران كشاند و وی به عنوان مشاور فناوری وارد دانشگاه امیركبیر شد. وی در اینباره گفت: پس از بازگشت به ایران در سال‌های 1379 تا 1382 به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه صنعتی امیر كبیر منتخب ودر جشنواره بین المللی خوارزمی عنوان برترین محقق و پژوهشگر را در سال 1383 كسب كردم.

وی در پاسخ به این پرسش مجری كه علاقه شما به این موضوعات برخاسته از چیست گفت: من افسر نیروی دریایی بودم. در دوران تحصیل در اروپا و آمریكا و همین طور در ایران، در زمینه رادار كار كردم. در 1356 اولین كتاب با موضوع جنگ الكترونیك را نوشتم. تسلط و علاقه‌مندی ام به دانش كاربردی و هوشمندسازی این مسیر را برایم فراهم كرد.

دكتر سپهری كه مخترع دستگاه تشخیص نارسایی قلبی مادرزادی در كودكان است در این باره اظهار داشت: سال 1364 وقتی در بلژیك زندگی می‌كردم، پسرم را كه فقط چند سال داشت مشكل قلبی پیدا كرد و متوجه شدیم فرزندم به بیماری قلبی مادرزادی مبتلاست. پس از این ماجرا متوجه شدم معمولا یك درصد از بچه‌ها از بدو تولد به بیمار‌های قلبی مادرزادی مبتلا هستند اما اغلب موارد خانواده‌ها متوجه نمی‌شوند و پزشك نیز نمی تواند بیماری كودك را تشخیص دهد.
وی افزود: در همان زمان به این فكر افتادم كه اگر صدای قلب تنها معیاری است كه می‌توان از آن برای شناسایی بیماری قلبی در كودكان استفاده كرد پس می‌توان برای انجام این كار از رایانه یا به عبارتی همان هوش مصنوعی كمك گرفت. از این رو از سال 1370 كه به ایران بازگشتم همكاری‌ام را با دانشگاه بلژیك ادامه دادم. در دانشگاه امیركبیر چند پایان نامه در این زمینه در مقطع كارشناسی ارشد تعریف كردم و چند پایان نامه نیز برای دانشجویان دانشگاه بلژیك تعریف كردم و برای خودم هم در همین زمینه یك رساله فوق دكتری در نظر گرفتم.

این محقق ایرانی عنوان كرد: پس از 16 سال تحقیق و مطالعه درباره سیستمی با توانایی تشخیص بیماری‌های قلبی موفق شدیم با همكاری دانشگاه بلژیك، روشی را پیدا كنیم كه در این روش رایانه می‌تواند تشخیص دهد كودك بیماری قلبی دارد یا خیر. این سیستم به عنوان سامانه تشخیص بیماری‌های قلبی مادرزادی در سطح بین المللی در 32 كشور دنیا ثبت شده است.

دكتر سپهری در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره ثبت اختراع دوربین‌های سرعت‌ سنج گفت: من و همكارانم در دانشگاه صنعتی امیركبیر با همكاری پارك فناوری پردیس فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌های ترابری هوشمند انجام دادیم و پس از تحقیقات و پژوهش‌ در ایران پیرامون رادار و فناوری دوربین‌های هوشمند، طراحی و ساخت دوربین‌های ثبت تخلفات ترافیكی به ثمر نشست و این دوربین‌ها اولین بار در ایران در بزرگراه‌های كشور نصب شد.
وی در خصوص انگیزه‌اش برای ثبت این سامانه توضیح داد: با توجه به اینكه میزان تصادفات جاده ای در كشور ما 20 برابر استاندارد جهانی است كنترل این موضوع خیلی مهم و نگران كننده است چرا كه یكی از معیارهایی كه پیشرفت كشور با آن می‌سنجند تلفات و تصادفات ترافیكی است. ما نیز مطالعه كردیم كه در دنیا كشورها از چه طریقی موفق به پایین آوردن چشمگیر تلفات ترافیكی شدند. كنترل سرعت و رعایت فاصله خودروها دو عامل مهم در این زمینه بود از این رو با همكاری محققان شركت دانش بنیانی كه زیرمجموعه دانشگاه صنعتی امیركبیر و در پارك فناوری پردیس است پیشرفته ترین دستگاه هوشمند راداری ثبت تخلفات ترافیكی اعم از فاصله، خواندن پلاك همه وسایل نقلیه عبوری و همچنین سرعت را در ایران طراحی و تولید كردیم.

به گفته این پژوهشگر این دستگاه به گفته مسئولین موجب كاهش حداقل 50 درصد از تصادفات مرگبار و یا منجر به جرح در كشور شده‌است اگر كل ترافیك شهری توسط این سیستم ها كنترل می شد در كل شهر حتما ترافیك روانی داشتیم.
دكتر سپهری با اشاره به سطح فناوری در ایران اظهار داشت: ما همواره در مرزهای دانش حركت كرده‌ایم و این باعث شده كمتر به چشم بیاییم.در حال حاضر كارهای بسیار چشمگیری در نهادها و موسسات علمی كشور از جمله پارك فناوری پردیس انجام می‌شود كه جای توجه دارد. نكته‌ای كه همواره توصیه می‌كنم این است كه در كار علم نباید منت گذاشت و مدعی بود. ما پیشرفت‌های زیادی در ایران داشتیم كه ماحصل تلاش محققین و پژوهشگرانی بوده‌ كه هیچگاه برای تلاششان از كسی متوقع نبوده‌اند.

این استاد دانشگاه در پایان خطاب به شنوندگان توصیه كرد: برای رسیدن به موفقیت باید قدردان موفقیت‌های قبلی‌مان باشیم. سلامتی روحی و جسمی خودش موفقیت است. اگر به ورزش در كنار تحصیل اهمیت دهیم و در كنارش اصول اخلاقی را هم در زندگی رعایت كنیم حتما به جایگاهی كه در نظر داریم خواهیم رسید.

برنامه «فرش قرمز» جمعه‌ها ساعت 21 به تهیه كنندگی نیلوفر قاسمی و با اجرای امیر اكبری تقدیم مخاطبان می‌شود.

دسترسی سریع