رادیو صبا در در برنامه «فرش قرمز» میزبان حمزه شیخ ، كارآفرین برتر و مدرس كسبوكار شد و او مسیر موفقیتش را برای مخاطبان شرح داد.
ه گزارش روابط عمومی رادیو صبا، «فرش قرمز» عنوان یكی از برنامههای گفتوگو محور این شبكه رادیویی است كه جمعه شبها میزبان نخبگان خوب كشور ما میشود. این برنامه 20مهر میزبان یكی از كارآفرینان برتر در فضای كسبوكار شد.
دكتر حمزه شیخ كارآفرین برتر، دكترای مدیریت و دارای مطالعات گسترده و منظم در حوزه اقتصاد، روانشناسی و مدیریت كسب و كار است. شغل اصلی او كارآفرینی، مدیریت كسب و كار و مشاوره اقتصادی است. وی در این گفتوگوی صمیمی از مسیر موفقیت خود برای شنوندگان رادیو صبا توضیح داد.
شیخ كه در مدرسه تیزهوشان دیپلمش را گرفته پس از ورود به دانشگاه علامه طباطبایی و تحصیل در رشته مدیریت و گذراندن دكترای مدیریت در این دانشگاه، مدرك DBA را اخذ كردهاست. او كه هماكنون مدیر مجموعه (هلدینگ) آموزشی و خدماتی در فضای آموزش كسبوكار است، مدرس هوش مالی (FQ) و مدیریت كسب و كار(MBA و DBA)) است.
وی در خصوص علاقهمندیاش به موضوعات كسب و كار اظهار داشت: مهمترین شغل در خانواده ما معلمی بوده است و پدرم نیز استاد دانشگاه است از این رو با فضای تدریس و معلمی كاملا آشنا هستم. به همین دلیل همزمان با تحصیل در دانشگاه، تدریس را برای كنكوریها شروع كردم.
شیخ درخصوص ورودش به فضای كسبوكار گفت: همزمان با تدریس وارد فضای كسب و كار شدم. یك سال مشاور املاك بودم اما به دلیل آشنا نبودن با فضای این كسبوكار چندان موفق نبودم. پس از آن وارد فضای فروش خرد شدم و با بازاریابی در صنعت مواد غذایی تلاش كردم در این فضا درآمد داشتهباشم. هرچند این فضاها برایم سودآوری نداشت اما سرشار از تجربه بود و كمكم متوجه شدم كه برای موفقیت در هر كسبوكار باید مهارت ارتباط با اجرای آن را آموخت.
این مروج كارآفرینی و مدرس دورههای مدیریت كسب و كار كه اكنون در فضای آموزش مهارتهای كسبوكار صاحب نام است درباره این موفقیت گفت: اولین گام در این عرصه مطالعه است. برای اینكه یك فرد در هر شغلی بتواند به مهارت دست پیدا كند ابتدا باید با آگاهی كامل از آن شغل پیش برود و این آگاهی مستلزم داشتن دانش كسبوكار است. مطالعه زندگی صاحبان كسبوكار و نحوه تفكر و زندگی آنها بسیار میتواند در این مسیر موثر باشد.
وی با بیان اینكه روزی چهار ساعت از وقتش را به مطالعه اختصاص داده، افزود: این مطالعه باید بین رشتهای باشد به طور مثال اگر فردی میخواهد وارد صنعت پوشاك یا مواد غذایی شود تنها تحصیل در این رشته كافی نیست. او باید زندگی افراد موفق در این صنعت را بخواند. راههای درآمدزایی از این صنعت را بیاموزد و مهمتر از همه مهارت معرفی، بازاریابی و مدیریت این صنعت را بیاموزد.
به گفته این استاد دانشگاه مطالعه مجموعه كتابهای رابرت كیوساكی یكی از برترین نویسندگان جهان در عرصه موفقیت در كسبوكار مانند «چهار راه پول سازی»، «پدر پولدار پدر بی پول»، «افزایش هوش مالی»، میتواند گام مهمی در موفقیت علاقهمندان به این عرصه باشد.
شیخ با اشاره به اهمیت هوش اقتصادی در هر كسبوكار متذكر شد: اغلب افراد فكر میكنند مهمترین عامل در شروع یا موفقیت یك كسبوكار میزان سرمایه مالی آن است اما اگر فردی كه سرمایه دارد مدیریت كسبوكار را بلد نباشد در آن حرفه موفق نخواهد بود. درواقع به بهره رساندن كسبوكار از داشتن آن مهمتر است.
این كارآفرین در پاسخ به پرسش مجری برنامه دومین عامل موفقیت در كسبوكار را كارمندی كردن در آن حرفه عنوان كرد و افزود: برای موفقیت باید ابتدا در آن حرفه در سطح كارمندی كار كرد و حرفه را آموخت. باید آن كسبوكار را از آن خود دانست و برایش دلسوزی كرد. وقتی دغدغه آن كار را داشته باشید به همه اجزای آن حساس میشوید و موفقیت همه و مسیری كه میروید برایتان در اولویت است.
وی سومین عامل موفقیت در كسبوكار را نظم و پشتكار در هر حرفه دانست و گفت: بارها با افرادی برخورد كردم كه كسب و كارشان را به دلیل نبود نظم و پشتكار از دست دادهاند. شاید كسبوكار زدن در ابتدا مهیا و فراهم باشد اما ادامه دادن آن متكی به نگه داشتن وضع موجود و مانع شدن از تخریب و بی نظمی آن است.
شیخ در پاسخ به این پرسش مجری كه او اكنون چه كسبوكاری دارد تصریح كرد: هم اكنون مدیریت پنج كسبوكار را برعهده دارم و به نوعی سرمایهساز هستم. شاید در نظر دیگران كار سختی باشد اما در كسبوكار ما چندین مرتبه داریم. عدهای كارمند هستند یعنی در ازای فروش وقت و زمان زندگیاش كسب درامد میكند. این فرد میتواند در حین كارمندی كمكم خود را به فضای كسبوكار نزدیك كند و كاری را راهبیاندازد. در مرتبه بعدی عدهای سرمایهگذار هستند یعنی مسیر كسبوكاررا برای آن كارمند فراهم میكنند و در نهایت عدهای سرمایه باز هستند یعنی باید باشند تا آن سرمایه و آن كارمند در جای درست قرار بگیرد.
این مروج كارآفرینی با تأكید بر اینكه كاریزما و هوش اقتصادی موهبتی الهی و مادر زادی نیست بلكه یافتههای علمی جدید ثابت كرده كه كاریزما اكتسابی است. و ما میتوانیم كاریزمای خود را ارتقاء دهیم. به راحتی در دیگران نفوذ كنیم و تصمیمات آنها را تحت تاثیر قرار دهیم.
وی افزود: در فضای كسب و كار روابط اجتماعی و مهارت در ارتباط با دیگران سهم بسیار بالایی دارد افرادی كه به اصطلاح خوب مخ میزنند و معمولا در دوست یابی بسیار قدرتمند هستند میتوانند در قلب كارمندانشان حكومت كنند و مجموعهشان را به درستی رهبری كنند. یك فروشنده كاریزماتیك ضمن برقراری رابطه بلندمدت با خریدارانش در او وفاداری ایجاد میكند و فروش فوق العاده ای را تجربه خواهد كرد.
شیخ با اشاره به اهمیت خدمت كردن به مردم متذكر شد: اگر فردی هدفش خدمت به مردم، جامعه و محیط اطرافش باشد بیشك پول هم به دنبالش میآید. اگر وقتی خودش كارآفرین است و به بقیه كمك میكند كه وارد این مسیر شوند و به قول معروف خیرش به بقیه میرسد آنوقت ثروت هم به دنبالش میآید. زمانی كه فرد خود در حال پیشرفت است از پیشرفت دیگران ناراحت نمیشود و دوست دارد موفقیت اطرافیان را هم ببیند و این رمز موفقیت بسیاری از كارآفرینان است.
این مدرس دورههای مدیریت كسب و كار در پایان خطاب به شنوندگان توصیه كرد: از شنوندگان برنامه میخواهم كه ابتدا وضع موجود را بپذیرند و به این فكر كنند كه هیچ كس بهتر از خودشان نمیتواند به آنها كمك كند. مهارتهای فردیشان را توسعه دهند و اگر منظم، مهربان و صادق باشند حتما در كنار آن سه شرط موفقیت یعنی مطالعه، پشتكار و نظم به جایگاه بالایی دست پیدا خواهند كرد.
برنامه «فرش قرمز» جمعهها ساعت 21 به تهیه كنندگی نیلوفر قاسمی و با اجرای امیر اكبری تقدیم مخاطبان میشود.