خبرگزاری مهر/چند نكته درباره قراردادهای استعمارگونه در موسیقی

یكی از آهنگسازان كشورمان در تازه ترین برنامه رادیویی «صباهنگ» ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود برای اولین بار از دلایل قطع همكاری خود را سالار عقیلی پس از تولید آثار ماندگار سخن گفت.

1401/02/25
|
14:15
|

به گزارش خبرنگار مهر، بابك زرین از آهنگسازان شناخته شده كشورمان كه طی سال های اخیر علاوه بر آهنگسازی چندین سریال پرمخاطب تلویزیونی با خوانندگان متعددی نیز همكاری داشته در تازه ترین برنامه رادیویی «صباهنگ» شبكه رادیویی صبا ضمن تشریح تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان كرد: طبیعتا بین كارهایی كه در حال انجام است با كارهایی كه پیش روی مخاطبان قرار گرفته تفاوت های زیادی وجود دارد، اما درباره آن دسته از تولیداتی كه به تازگی به مخاطبان ارائه شده می توانم به موسیقی تیتراژ سریال «خوشنام» به آهنگسازی خودم و خوانندگی سعید شریعت (از خواننده های خودم) اشاره كنم. این خواننده از جمله هنرمندانی است كه حدود دو سالی است با من فعالیت خود را آغاز كرده و از خرداد ماه نیز شاهد برگزاری كنسرت های او خواهیم بود.

وی افزود: در شبكه پنج هم سریال «مسافران شهر» را داشتم كه موسیقی تیتراژ اول آن را پرواز همای و موسیقی تیتراژ پایانی اثر را هم امیرتسلیمی از دیگرخوانندگان جوان كشورمان كه به تازگی با من همكاری می كند، به عهده داشته است. در عرصه تولید آلبوم هم فعالیت هایی را آغاز كرده ام كه به زودی درباره این عرصه نیز اطلاع رسانی لازم را انجام خواهم داد.

«خواننده های خودم» یعنی چه؟

این آهنگساز در پاسخ به پرسش مجری برنامه كه از او درباره كلیدواژه «از خواننده های خودم» پرسید، توضیح داد: ما به عنوان آهنگساز یا تهیه كننده چند مدل كار داریم. وقتی در مقام آهنگساز هستیم طبیعتا یك سری خواننده به ما مراجعه می كنند كه حق و حقوق مربوط به اجراهای زنده یا سایر تولیداتشان به عهده خود یا تهیه كنندگانشان است. یك سری از خوانندگان هم هستند كه شما به عنوان آهنگساز به عنوان تهیه كننده نیز روی آنها تمركز بیشتری دارید كه مسئولیت هنری پروژه هایشان به عهده من است. اینها خوانندگانی هستند كه بنده آنها را انتخاب و با حضور سرمایه گذاركارها را دنبال می كنیم.

زرین در جواب سؤال دیگر مجری مبنی بر اوضاع و احوال تهیه كنندگی در حوزه موسیقی و به میان آمدن عبارت هایی چون باندبازی و موارد مشابه گفت: برای ما به طور حتم صدا زیاد ارسال می شود تا بتوانیم با این افراد همكاری كنیم. طبیعتا من به عنوان آهنگساز تلاش می كنم تا ضمن گوش دادن به همه صداها به تمامی نشانه ها و ویژگی های خواننده شدن افراد ، غیر از عنصر صدا نیز نگاه كنم. برای من قطعا صدا، تیپ ظاهری و دیگر نشانه ها دربرگیرنده یك خواننده واحدی است كه در تمام دنیا چنین رویكردی از سوی تهیه كنندگان رعایت می شود. یعنی می توان گفت صدا یكی از اولویت های انتخاب خواننده است. كما اینكه ما در دورانی خوانندگانی داشتیم كه شاید از تیپ و ظاهر چندانی برخوردار نبودند، اما دارای صدایی بودند كه ما به واسطه آن صدای خوب، آنها را گوش می دادیم. اما طبیعتا اگر همین افراد با همین تیپ بیایند روی صحنه شاید كسی از اثرش استقبال نكند. پس در این شرایط است كه تهیه كننده تلاش می كند از فرد هنرمند در رویكردهای استاندارد به روز و جهانی انتخاب خود را انجام دهد.

بابك زرین، قراردادهای استعمارگونه و چند داستان دیگر

وی در بخش دیگری از این گفتگوی رسانه ای بود كه در پاسخ به سئوال مجری پیرامون فرآیند تهیه كنندگی در حوزه موسیقی و رایج شدن كلیدواژه هایی چون قراردادهای استعمارگونه با خوانندگان جوان تصریح كرد: من بازهم تاكید می كنم درتمام دنیا تفكرات تهیه كنندگی وارد جریان تازه ای شده كه ممكن است در ایران بسیاری از تهیه كنندگان قائل به انجام آن نباشند. وقتی شما به عنوان یك تهیه كننده تلاش می كنید و فلان هنرمند را از صفر به بالاترین درجات می رسانی طبیعتا مستلزم تلاشی است كه یك تهیه كننده از عهده آن برآمده است. آیا استعداد هنرمندی كه تا قبل از همكاری با فلان تهیه كننده پیش روی مخاطب قرار گرفته بود، به همان میزانی بابك زرین: در قراردادهای مربوط به بنده، درصد مالی سهم خواننده از میزان بالایی برخوردار است. یعنی از همان ابتدایی كه كنسرت های خواننده آغاز می شود وی درصد خوبی از كل مبلغ را دریافت می كندكه تهیه كننده در آن دخیل بوده، توانسته پیش روی جامعه بیشتری از مخاطبان معرفی شود؟ آیا این هنرمندان می دانسته اگر فلان تیپ یا فلان طراحی چهره را داشت می توانست بیشتر به مخاطبانش معرفی شود؟ پس می بینید كه قطعا یك تیم حرفه ای پشت یك استعداد موسیقایی قرار می گیرند تا او بتواند در فرآیند حرفه ای موسیقی گام به گام به سمت بالا رفتن كارهای مورد نظر را انجام دهد. این فرآیندی كه به آن اشاره كردم در تمام دنیا پیاده می شود و من نمی دانم چرا در اینجا برخی ها به آن استعمار می گویند. كما اینكه شما می توانید به عنوان یك هنرمند این قرارداد را امضا نكنی.

زرین افزود: در برخی مفاد قراردادهایی كه خوانندگان من با من امضا می كنند ماجرا به این شكل تنظیم شده كه خواننده از صفردر كنار من حضور دارد كه حضورش در عرصه های حرفه ای می بایست با هماهنگی تهیه كننده ای باشد كه او را به مرحله درستی از كار حرفه ای رسانده است. می دانید كدام قسمت از بعضی قراردادها ممكن است بچه ها را اذیت كند؟ من به شما صادقانه می گویم آن بخشی كه درصد كمی به خواننده می رسد به احتمال زیاد موجب ناراحتی و دلخوری می شود. كما اینكه در قراردادهای مربوط به بنده، درصد مالی سهم خواننده از میزان بالایی برخوردار است. یعنی از همان ابتدایی كه كنسرت های خواننده آغاز می شود وی درصد خوبی از كل مبلغ را دریافت می كند.

این آهنگساز در جواب سئوال دیگری كه از زرین درباره برخی اختلافات تهیه كنندگان با برخی از خوانندگان درباره «مالكیت نام هنری» گفت: به نظرمن نباید به برخی از تهیه كنندگان خرده گرفت. به عنوان مثال اگر شما اسمی به عنوان خواننده داشتید تا قبل از انتخاب نام هنری، طبیعتا به گونه ای آن اسم را انتخاب كردید كه نتوانسته در جلب مخاطب موفق عمل كند اما وقتی اسم تغییر پیدا می كند طبیعتا این تغییر عنوان كه موجب استقبال مخاطب هم شده، به لحاظ مادی و معنوی در اختیار تهیه كننده است. این شرایط متاسفانه در ایران فراموش شده است. پس طبیعتا در برخی قراردادها موضوع اسم هنری هم مطرح می شود كه حق قانونی زنده نگه داشته شود.

آهنگساز سریال «معمای شاه» در بخش دیگری از مصاحبه خود بود كه به بهانه پخش سرود رسمی تیم ملی فوتبال كشورمان در جام جهانی روسیه در این برنامه گفت: من یادم می آید وقتی این سرود پخش شد بسیاری از دوستان از كار ما تعریف و بسیاری هم ما را كوبیدند. خیلی ها می گفتند این موسیقی، موسیقی فوتبالی نیست اما وقتی سالها گذشت و ما در آستانه جام جهانی قطر قرار گرفتیم، دیدم كه این موسیقی در هر بازی تیم ملی فوتبال كشورمان در رویدادهای مختلف پخش می شود. من شاید می دانستم مشغول چه كاری هستم اما نمی دانم برخی از دوستان فقط به آن لحظه نگاه كرده و این اثر را مورد قضاوت تند خود قرار دادند.

شرایط همكاری با سالار عقیلی فعلا مقدور نیست

زرین در ادامه همین بخش بود كه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر عدم استمرارهمكاری موفق او با سالارعقیلی توضیح داد: خیلی نمی توان پیرامون این موضوع درباره نكته خاصی حرف زد، البته كه سالار عقیلی همواره به من لطف دارد و بسیاری از ملودی های من را او با صدایش به مردم معرفی كرده كه اتفاقا هم آثار پرطرفداری بودند. اما الان احساس می كنم در حال حاضر كه علاوه بر اهنگسازی به تهیه كنندگی هم مشغول هستم شرایط همكاری با سالار عقیلی فعلا مقدور نیست. البته من از سال 1397 تا به امروز اثر مشتركی را با آقای عقیلی نداشتیم و هرچه بوده از قبل بوده است. به طور حتم هم از جانب من و هم از جانب سالار عقیلی علاقه به همكاری وجود دارد اما دلایلی وجود دارد كه فكر می كنم طرح این اختلاف نظرها در برنامه مناسب نباشد. اما هرچه هست فعلا ترجیح بر این است كه فعلا همكاری وجود نداشته باشد. اما همچنان تاكید می كنم كه من بهترین كارها را با سالار انجام دادم و حتی اگر من هم با او همكاری نداشته باشم، این همكاری های درخشان ثبت شده است. من دنبال فضاهای متفاوت هستم و اگر سالار این كارهای متفاوت را بخواند طبیعتا همكاری های من و او ادامه پیدا خواهد كرد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود درپاسخ به سئوالی مبنی بر ورود به عرصه خوانندگی بر اساس آثاری كه قبل از آن منتشر شده گفت: خوانندگی را شروع نكرده بودم كه بخواهم خوانندگی را كنار بگذارم، اگر از همان اول هم می خواندم واقعا حركتی برآمده از دل بوده كه اگر دال بر این موضوع بود كه می خواهم خواننده شوم، مبتنی بر این شرایط بود كه برخی از صاحبان كمپانی ها و موسسات تولید موسیقی به من پیشنهاد می كردند كه كار خوانندگی را ادامه بدهم. ولی بعد دیدم كه نمی خواهم چنین شرایطی برایم پیش بیاید. حتی من همین الان هم چند كار آماده برای انتشار دارم اما واقعا هنوز دلم نیست كه بخواهم آنها را منتشر كنم. شاید دو سال دیگر این انگیزه را پیدا كنم اما خودم هنوز روی تراك های خودم تبلیغی نكردم كه بخواهم روی آن مانور رسانه ای بدهم.

دسترسی سریع