گپی با عوامل مسابقه خوانندگی «زیر چتر ترانه»

خبرگزاری ایسنا، گزارشی از سومین فصل مسابقه "زیر چتر ترانه" را منتشر كرده است.

1399/05/04
|
10:19
|


گپی با عوامل مسابقه خوانندگی «زیر چتر ترانه»

استعداد خوانندگی خود را محك بزنید

تهیه‌كننده مسابقه «زیر چتر ترانه» كه سومین فصل آن با موضوع خوانندگی در حال ضبط است، می‌گوید كه برگزیدگان این مسابقه رادیویی در آینده رها نمی‌شوند و در برنامه‌های مختلف از آنها بهره گرفته می‌شود. او توضیح می دهد كه این برنامه علاوه بر مسابقه یك كلاس آموزشی است كه به متقاضیان خوانندگی اشتباهاتشان را گوشزد و با آنها همراهی می كند.

رادیو صبا با رویكرد اصلی طنز و ایجاد شور و نشاط در جامعه، از اواخر سال 92 با روزانه 6 ساعت تولید و پخش برنامه‌های شاد فعالیت خود را آغاز كرد و به مرور مدت زمان برنامه‌های خود را افزایش داد تا اینكه امروزه با 24 ساعت برنامه روی آنتن است.

«زیر چتر ترانه» از برنامه‌های جدید این شبكه رادیویی است كه در روزهای كرونا در حال ضبط است.

در ادامه گزارش ایسنا از اظهار نظر عوامل جوان این برنامه جوان رادیو را می خوانید:

آموزش خوانندگی در كنار مسابقه

مهرداد یكتا، یكی از داوران مسابقه درباره این مسابقه و ویژگی‌های آن بیان می‌كند: در دوره اول مسابقه «زیر چتر ترانه» از من برای داوری دعوت شد. تاكنون دو دوره این مسابقه را پشت سر گذاشته‌ و ضبط سومین فصل این مسابقه را به تازگی با ایجاد تغییراتی آغاز كرده‌ایم. در دو دوره اول توانستیم خوانندگان بسیار خوبی را معرفی و حمایت كنیم. مخاطبان بسیار همراه ما هستند و متقابلا ما نیز نظرهای آنها را در مسابقه اعمال می‌كنیم.

یكتا درباره شركت‌كنندگان نیز توضیح می‌دهد: هم خوانندگانی كه دوره دیده‌ و هم كسانی كه با این مجموعه شروع كرده‌اند، شركت كننده مسابقه ما هستند. ما سعی می‌كنیم با شركت‌كنندگان مسابقه كارهای آموزشی نیز انجام بدهیم. در واقع مشكلات آنها در خواندن را به دوستان می‌گوییم تا بتوانند برطرف كنند و به مراحل نهایی برسند.

به گفته او، افراد برگزیده مسابقه «زیر چتر ترانه» معمولا خارج از فضای رادیو با عوامل و یا داوران در ارتباط هستند و همكاری‌هایی در زمینه نوازندگی و یا خوانندگی با آنها دارند.

داور «زیر چتر ترانه» درباره اهمیت ساخت این مسابقات در رادیو می‌گوید: فكر می‌كنم رسالت رسانه این است كه بتواند فضایی را برای جوان‌ها ایجاد كند كه بتوانند صدای خود را به گوش مخاطب خود برسانند. فضای بسیار خوبی برای جوانان فراهم شده است كه باید از مدیران رسانه و رادیو تشكر كنم.

رضا عزتی، یكی از تهیه‌كنندگان رادیو صبا است كه سال‌هاست در این مجموعه فعالیت می‌كند. او نیز درباره ایده شكل‌گیری این برنامه، اظهار می‌كند: باتوجه به آنكه موسیقی، علاقه‌مندی خاص جوانان است ما به دنبال كشف استعداد در بین جوان‌ها در حوزه خوانندگی بوده‌ایم. در نتیجه با دوستان، داوران و مدیران شبكه صحبت كردیم و به این نتیجه رسیدیم كه برنامه‌ای را تدارك ببینیم و استعدادها را كشف كنیم.

تهیه‌كننده «زیر چتر ترانه» ادامه می دهد: خداراشاكرم كه ضبط فصل سوم این مسابقه را از اول تیرماه 99 آغاز كردیم. سال 97 فصل اول و سال 98 فصل دوم تولید شد. فصل اول چهار برگزیده بسیار خوب داشتیم. فصل دوم نیز همین طور.

عزتی با اشاره به ایجاد تغییراتی در فصل سوم مطرح می‌كند: این فصل یك تغییرات كلی را شامل می‌شود. فصل سوم ما به ترتیب در فصول تابستان، پاییز و زمستان یك منتخب دارد و این سه نفر با یكدیگر رقابت می‌كنند تا نفرات اول تا سوم مشخص شود.

او درباره تعداد متقاضیان برای حضور در مسابقه، یادآور می شود: ما از بین شمار زیادی از متقاضیان عده‌ای را برای شركت در مسابقه گزینش می‌كنیم. متقاضیان در ابتدا قطعه‌ای را كه به عنوان نمونه خوانده‌اند از طریق سامانه پیامكی 300001055 و یا فضای مجازی برای ما یا داوران و یا تلفن گویای رادیو صبا اقدام به ثبت‌نام كنند و بفرستند. سپس با انتخاب داوران به ما مراجعه می‌كنند و از آن‌ها تست می‌گیریم. سپس كسانی را كه با معیارهای لازم همخوانی داشته باشند، انتخاب می‌كنیم.

تهیه‌كننده «زیر چتر ترانه» ادامه می‌دهد: به عنوان مثال از بین 500 نفر متقاضی ما 80 نفر را به عنوان شركت‌كننده انتخاب كردیم كه در فصل اول 4 نفر برگزیده شدند و فصل دوم نیز همین طور. این مسابقه چهار مرحله دارد. انتخاب نفرات اول تا چهارم در مرحله نهایی برعهده شنوندگان است.

عزتی درباره مراحل این مسابقه نیز تصریح می‌كند: در اولین مرحله شركت‌كنندگان یك كار بدون موسیقی و یك كار با موسیقی می‌خوانند. مرحله دوم علاوه بر تحویل یك شعر به شركت‌كنندگان برای ساخت ملودی روی آن یك كار با موسیقی را می‌خوانند. در مرحله سوم شركت كنندگان یك تیتراژ و یك كار انتخاب شده توسط ما را اجرا می‌كنند و در مرحله پایانی یك ترانه به انتخاب هیات داوران را می‌خوانند. از مرحله سوم به بعد رای مخاطب برای ادامه كار شركت كنندگان تاثیرگذار است.

او درباره تركیب هیات داوران این مسابقه و نوازنده مسابقه نیز توضیح می‌دهد: داوران و نوازنده «زیر چتر ترانه» جوان، خوش‌صدا و دارای رزومه قوی هستند. وحید اختری و مهرداد یكتا از فصل اول این مسابقه در تركیب هیات داوران بوده‌اند. همچنین نوازنده بسیار خوب برنامه حمید نورایی به صورت بداهه و زنده موسیقی برنامه را اجرا می‌كنند و خوانندگان به اجرای قطعه می‌پردازند.

به گفته عزتی، آموزش از شاخصه‌های مهم این مسابقه است. به همین دلیل داوران در حالی كه اجرای شركت‌كنندگان را داوری می‌كنند به آنها در زمینه اجرا نیز كمك می‌كنند تا برای مراحل بعدی بهتر شوند و در سطح بالاتری اجرا كنند.

تهیه‌كننده «زیر چتر ترانه» با بیان اینكه برنامه موسیقی محور شنونده خاص خود را دارد، خاطرنشان می‌كند: تب خوانندگی در كشور ما داغ است و عده زیادی از جوان‌ها دوست دارند خواننده شوند. سعی ما در این برنامه این است كه بتوانیم واقعا كسانی كه استعداد دارند، خوش صدا هستند و می‌دانند موسیقی چیست به عرصه موسیقی كشور معرفی كنیم.

عزتی در پاسخ به این پرسش كه آیا از برگزیدگان این مسابقه بهره برده می‌شود یا نه، اظهار می‌كند: تلاش می‌كنیم كسانی را كه در مسابقه ما شركت می‌كنند، حفظ و در برنامه‌هایی كه خودمان در رادیو صبا داریم، استفاده كنیم. بالاخره شركت كنندگانی هستند كه صداهای خوبی دارند و با استعداد هستند. یكی از دوستانی كه در فصل اول این مسابقه با ما همراه بود در حال حاضر با خود من در برنامه‌های مختلف كار می‌كند.

او تاكید می‌كند: همچنین ما برای جذاب نگه داشتن برنامه در رادیو سعی می‌كنیم به روز باشیم، كارهای خوبی را برای اجرا به شركت كنندگان معرفی و صداهای خوب را كشف و از آن‌ها حمایت كنیم.

تهیه‌كننده «زیر چتر ترانه» درباره ملاك‌های داوری نیز بیان می‌كند: داوران ما قاطع هستند و اغماض در كارشان نیست. آنها شركت‌كنندگان را بر اساس استعداد، شایسته و خوش.صدا بودن داوری می‌كنند. همچنین برایش آنها مهم است كه متقاضیان از تقلید صدا و ادای خوانندگان دیگر را درآوردن پرهیز كنند.

عزتی درباره زمان پخش و بازخورد مخاطبان می‌گوید: «زیر چتر ترانه» روزهای جمعه ساعت 16 تا 17 روی آنتن می‌رود. همین یك برنامه در طول هفته كفایت می‌كند و زیاد شدن آن ممكن است باعث شود حوصله مخاطب سر برود. استقبال مخاطبان نیز تا به اینجا بسیار خوب بوده است.

او خاطرنشان می‌كند: باید از پیمان قریب پناه كه اجرای دو فصل اول و دوم این مسابقه را برعهده داشت، تشكر كنم و بگویم ما فصل سوم با مهبد قناعت پیشه خوش صدا آغاز كرده‌ایم. همچنین حسین اولیاوش صدابردار این برنامه است.

مسابقات رادیو و تلویزیونی راهی برای ورود به خوانندگی

مهبد قناعت‌پیشه، از گویندگان و بازیگران جوان رادیو است كه اجرای مسابقه «زیر چتر ترانه» را در فصل سوم برعهده دارد. او می‌گوید: مجری «زیر چتر ترانه» پیمان قریب پناه است. منتها در حال حاضر سفر دور ایران برایش پیش آمد و نتوانست در این برنامه حضور پیدا كند و اجرای برنامه را برعهده گرفتم. من یك آشنایی نسبی با دو فصل قبلی برنامه داشتم؛ چراكه در برنامه‌های دیگر رادیو صبا از نفرات برتر این مسابقه برای خوانندگی و بازیگری استفاده می‌شد.

مجری «زیر چتر ترانه» درباره این مسابقه اظهار می‌كند: افراد زیادی هستند كه از ما به‌ویژه در فضای مجازی می‌پرسند كه چگونه می‌توانیم به عرصه هنر از جمله خوانندگی، گویندگی، بازیگری رادیو و عرصه‌های دیگر راه پیدا كنیم. یكی از راه‌های ورودی كه بچه‌ها می‌توانند خودشان را نشان بدهند این مسابقات است و این به نظر من بسیار به سلیقه‌های مختلف و افراد كه قصد دارند خودی نشان بدهند، كمك می‌كند.

قناعت پیشه ادامه می‌دهد: كسانی كه استعدادی در خوانندگی دارند می‌توانند در این مسابقه شركت كنند. به نظر من یكی از بزرگترین مزیت‌ این مسابقه همین است كه افراد بیایند خودشان را محك بزنند و با فضای رادیو نیز آشنا بشوند. این مسابقه‌ها در هر شبكه‌ رادیویی و یا تلویزیونی پر شنونده و یا پربیننده هستند و همین امر باعث می‌شود استعدادها كشف شوند و راه‌ خود را پیدا كنند.

او با اشاره به اینكه در نظر داوران دخالت نمی‌كند، گفت: خوانندگی و موسیقی بحثی تخصصی است و داوران از موزیسین‌ها و خوانندگان درجه یك هستند. البته من نیز كار موسیقی انجام داده‌ام و در این زمینه آشنایی دارم اما نه به اندازه دوستان. به همین دلیل بهتر است افراد متخصص درباره شركت‌كنندگان نظر بدهند. البته یك ستاره هم در نهایت و در رای آخر من دارم كه می‌تواند در امتیاز بچه‌ها تاثیرگذار باشد به ویژه زمانی كه امتیاز آن‌ها به هم نزدیك است.

مجری «زیر چتر ترانه» درباره كسانی كه می‌خواهند به عرصه گویندگی در رادیو نیز ورود پیدا كنند، می گوید: منِ كوچكترین اگر بخواهم نظری بدهم، می‌گویم و تاكید می‌كنم مطالعه بسیار مهم است. صدا شاید 10 تا 20 درصد یك كار گوینده باشد. در این زمینه پایه‌های قوی لازم است كه از آن جمله می‌توان به فن بیان و مطالعه اشاره كرد. یك فرد بدون آنكه آموزش دیده و پایه را یاد گرفته باشد، امكان ندارد گوینده خوبی بشود. یك فرد برای ماندگاری لازم است دوره‌های گویندگی را ببیند، بداهه و متون مختلف را بشناسد، با فضا راحت باشد و استرس نداشته باشد. همه این موارد تكنیك است.

قناعت پیشه یادآور می‌شود: ورود به این عرصه نسبت به سالیان گذشته سخت‌تر شده است. افراد علاقه‌مند رقیب‌های زیادی دارند و برای ورود باید كاملا خود را آماده كنند تا بتوانند ماندگار شوند. برای دوستانی كه بسیار می‌پرسند كه چه كاری باید انجام بدهند تا خواننده و یا گوینده بشوند یكی از مهم‌ترین راه‌ها همین مسابقات است. همچنین در این مسابقات می‌توان با فضای رادیو آشنا شد و دانست تهیه كننده و مجری كیست؟ و داوری چگونه است؟ اگر فردی استعدادی داشته باشد قطعا به چشم می‌آید. جالب است بدانید كه یكی از شركت‌كنندگان این مسابقه در سری اول حالا بازیگر رادیو شده است. این اتفاقات می‌تواند رقم بخورد. توصیه می‌كنم اگر فردی استعدادی در خود می‌بیند در مسابقه شركت كند.

نظر مخاطبان با داوران یكی است

وحید اختری، یكی دیگر از داوران این مسابقه است كه در سخنانی اظهار می‌كند: باعث افتخار است كه در كنار دوستان عزیزی از جمله مهرداد یكتا، مهبد قناعت پیشه و رضا عزتی هستم. این مسابقه فضای خوبی را برای جوان‌هایی كه صدای خوبی دارند اما جایی دیده نمی‌شوند و صدای خود را ارایه نمی‌دهند، مهیا كرده است. من نیز از این بابت خوشحال هستم كه نقش كوچكی در این مسابقه دارم.

داور «زیر چتر ترانه» با اشاره به اینكه یك خواننده علاوه بر صدا باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد، خاطرنشان می‌كند: ما برای مشخص كردن اینكه كدام خواننده از بقیه بهتر است با مهرداد یكتا دیگر داور این مسابقه روندی را برای خودمان مشخص كرده‌ایم و بر اساس آن جلو می‌رویم. یك بخش تئوری است كه ما از شركت‌كنندگان به هیچ وجه نمی‌پرسیم اما در ذهن خودمان از جوابی كه شركت‌كننده به ما می‌دهد به دنبال نتیجه هستیم. بخش دیگر عملی است كه شركت‌كنندگان بدون موسیقی و با موسیقی قطعه مورد نظر خود را اجرا می‌كنند.

اختری ادامه می‌دهد؛ ما مرحله به مرحله جلو می‌رویم و صداها فیلتر می‌شوند و می رسند به مرحله نهایی كه تكنیك، نوانس، احساس و.... را بررسی و نهایتا نتیجه‌گیری می‌كنیم. تا به الان معمولا انتخاب‌هایی كه ما انجام داده‌ایم، می بینیم درست پیش رفته‌ایم و مخاطبان نیز نظرشان با آنچه كه ما انتخاب كرده‌ایم یكسان بوده است. در این دو دوره‌ای كه برگزار شده است صداهای خوبی معرفی شده‌اند.

او با اشاره به اینكه در این مسابقه تلاش شده است كه شركت‌كنندگان در سبك‌های مختلف انتخاب شوند، تصریح می‌كند: ما از ابتدا نگاهمان این بوده است كه در هر سبك یك خواننده داشته باشیم اما قطعا اینگونه نیست كه چون یك فرد سبك دیگری می‌خواند و ما می‌خواهیم از هر سبك در مسابقه داشته باشیم او را شركت بدهیم.

او ادامه می‌دهد: در سطح اول برخی موارد جزو وظایف و اولویت‌های خواننده است مانند درست و كوك خواندن. در مرحله اول بایدها را توجه می‌كنیم و در مراحل بعد جزییات آن را چك می‌كنیم. امیدوارم توانسته باشیم این مسابقه را به نحوی اجرا كرده باشیم كه مردم دوست داشته باشند، بشنوند و استعدادهایی را به جامعه موسیقی و خوانندگی معرفی كرده باشیم.

اختری درباره فعالیت این سال‌های خود در عرصه موسیقی اظهار می‌كند: آلبوم اول من سال 83 و آلبوم دوم سال 86 مجوز گرفت. من از سال 80 فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز كرده‌ام. تقریبا تا سال 92 عضو یك گروه موسیقی بودم و زمانی كه قراردادم به پایان رسید خود شروع به كار كردم و در این میان با خواننده‌های مختلف از جمله داود آزاد، علیرضا افتخاری، محمد معتمدی و... فعالیت داشته‌ام.

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینكه این برنامه جنبه آموزشی برای همه ما دارد، می‌گوید: «زیر چتر ترانه» فضایی برای تبادل اطلاعات است و باعث می‌شود كه دانش ما و شركت‌كنندگان در زمینه خوانندگی و گویندگی افزایش پیدا كند. ما خودمان روند رو به رشد یكدیگر را می‌بینیم.
نواختن قطعات به صورت زنده در هر مكانی قطعا شور و هیجان خاصی را به مخاطب القا می‌كند. اگرچه این كار ممكن است در كنسرت‌های موسیقی تاثیر عمیق‌تری بر مخاطب داشته باشد اما در رادیو نیز ویژگی‌های خاص خودش را دارد و ممكن است كمی سخت‌تر نیز به نظر برسد.

اگر می‌توانستیم قبل از مسابقه با شركت كنندگان تمرین كنیم بهتر بود

در همین راستا حمیدرضا نورایی، نوازنده «زیر چتر ترانه» نیز درباره نواختن موسیقی به صورت زنده اظهار می‌كند: روال به این صورت است كه دوستان موزیك‌هایی را كه انتخاب كرده‌اند به من می‌گویند و یك تمرین دو دقیقه‌ای با هم انجام می‌دهیم و كوك و گام را تمرین می‌كنیم و همان جا من موزیك را اجرا كرده و آن‌ها می‌خوانند. برخی اوقات موزیك‌ها را آماده داریم و در غیر این صورت موزیك را به صورت زنده با بچه‌ها می‌زنم. قطعا به كیفیت اصلی كار تنظیم شده نمی‌رسد اما در كوك و ریتم به شركت‌كنندگان كمك می‌كند.

نوازنده «زیر چتر ترانه» با اشاره به اینكه در شبكه‌های مختلف رادیویی فعالیت می‌كند، ادامه می‌دهد: شروع كار من با رضا عزتی بعد از رادیو جوان بود. با فریبرز گلبن نیز در رادیو جوان همكاری داشتم. در حال حاضر من در اكثر برنامه‌های رادیو كه موزیك زنده نیاز دارند، حضور دارم. به عنوان مثال برای شبكه‌های رادیویی اقتصاد، جوان، صبا، ایران برنامه كوی نشاط و رادیو زنجان نیز تیتراژ خوانده‌ام. تیتراژ «زیر چتر ترانه» نیز با صدای من است.

نورایی با اشاره به اینكه شرایط برای تمرین پیش از ضبط مسابقه فراهم نیست، می گوید: قطعا اگر می‌توانستیم با بچه‌ها تمرین كنیم و بعد برای مسابقه بیایند، بهتر بود اما متاسفانه این شرایط فراهم نیست؛ چراكه برخی از مكان‌های دور برای شركت در مسابقه می‌آیند و دسترسی سخت است. بنابراین به اجبار هم تمرین می‌كنیم و هم ضبط نهایی را انجام می‌دهیم.

او در پایان صحبت‌های خود تصریح می‌كند: امیدوارم شنوندگان از این برنامه لذت ببرند و جوان‌ها بیایند خود را در این چالش محك بزنند و نشان بدهند. حُسن خوبی كه رادیو صبا دارد این است كه بعد از مسابقه با بچه‌ها همكاری می‌كند و این تعامل می‌تواند برای آن‌ها خوب باشد.

انتهای پیام

دسترسی سریع