برنامه «همشنو» با محوریت سواد رسانه ای از رادیو صبا

در برنامه همشنو كه شنبه تا چهارشنبه از رادیو صبا پخش می شود، راه های افزایش آگاهی برای تشخیص اخبار درست از نادرست رسانه های مختلف جهان آموزش داده می شود.

1403/09/05
|
15:01
|

به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، محمدحسین خسروجردی تهیه كننده برنامه «همشنو» با حضور در استودیو شبكه خبر در بخشی از سخنانش درباره برنامه امروز گفت: موضوع برنامه امروز درخصوص نه گفتن یكی دیگر از شاخه‌های سواد رسانه‌ای است.
وی افزود: اصل موضوع برنامه «همشنو»، برپایه سواد رسانه‌ایست، در جامعه امروز چند سال اخیر با توجه به گستره عجیب فضا‌های رسانه‌ای مختلف كه ایجاد شده است هر كس به نوعی خودش یك رسانه است، وقتی این رسانه به هركسی این امكان را می دهد كه بتواند یك خبری را انتشار بدهد، یك مطلبی را بارگذاری كند طبیعتا در این فضا خبر‌های دروغ خیلی زیادتر می شود و از طرفی كار را سخت می‌كند برای كسانی كه قرار است آن خبر‌ها را دریافت كنند و آن را نشر دهند، سواد رسانه‌ای به ما این امكان را می دهد كه تحلیل كنیم، خیلی زود خبر‌ها را باور نكنیم و اگر حتی خودمان قرار است مطلبی را در صفحه خودمان نشر بدهیم یا اگر حتی از سایتی یا خبرگزاری برداشت كنیم قبلش یك تحلیلی داشته باشیم و صحت و سقم آن خبر را بررسی كنیم بعد آن را انتشار بدهیم.
وی گفت: مقوله بسیار گسترده است سواد رسانه‌ای و فضای كاملا جدی دارد، برنامه «همشنو» یك برنامه طنز است و سعی می كنیم با زبان طنز موضوعات را پیاده سازی كنیم تا برای مردم باور پذیر باشد. در ابتدای امر سراغ موضوعاتی می‌رویم كه شاخه همان سواد رسانه‌ای را حتما داشته باشد و با محوریت اجتماعی باشد، سعی می‌كنیم در ابتدای برنامه یك نمایش صوری نمایش بدهیم كه مردم خودشان را در آن موقعیت قرار بدهند و باور بكنند كه شاید این برای آن‌ها هم اتفاق می افتد و بعد به سمت هدف اصلی كه در آن برنامه داریم حركت می‌كنیم.
وی افزود: خیلی از موضوعات برنامه درباره انواع كلاهبرداری است كه در فضای مجازی اتفاق می افتد و مردم هنوز هم به آنها باور می كنند و گل این افراد رای می خورند، درباره تبلیغات در فضای مجازی گفتگو می كنیم كه این تبلیغات گاهی وقت‌ها باعث می‌شود كه ما گول این تبلیغات و افرادی كه پشت این ماجرا هستند را بخوریم. اینكه اگر قرار است از فضای مجازی خرید بكنیم حتما بدانیم كه از كجا می‌رسد به دستمان وآن كسی كه تبلیغ می‌كند چه سابقه‌ای دارد، همه اینها را بررسی كنیم، سریع گول آان تصاویر و محصولی كه بارگذاری می‌كند نخوریم.وی گفت: ما به طور فیزیكی در خود برنامه كارشناس نداریم، زبان ما زبان طنز است و قرار است باهمدیگر بشنویم، مخاطبان تجربیاتشان را به ما می گویند و ما هم قرار است به آنها چیزهایی بگویم ، اما در طراحی موضوعات، اینكه به سمت چه موضوعاتی برویم از كارشناسان سواد رسانه‌ای استفاده می‌كنیم.
وی گفت: در این برنامه به خاطر این موضوعات را در قالب طنز اجرا می‌كنیم، چون در هر موضوعی طنز زبانی است كه مردم خیلی خوب دركش می‌كنند و خوب ارتباط برقرار می‌كنند. زبان طنز برای هر مقوله پیچیده‌ای شاید اولویت اول است كه می‌توانیم انجام بدهیم.
وی گفت: ما هدفمان این است كه مخاطبان همراه با ما باشند كه تا الان به این هدف رسیدیم و برنامه الان یك ماهه شده، باید یك ارزیابی داشته باشیم كه جای چه بخشی در برنامه «همشنو» خالی است فعلا با همین موضوعات داریم ادامه می‌دهیم

دسترسی سریع