همزمان با روز سینما رادیو صبا در در برنامه «فرش قرمز» میزبان آریان عطار پور كارگردان و تهیهكننده جوانی كه با تولید مستندهایش در این عرصه به موفقیتهایی دست پیدا كرده، مسیر موفقیتش را برای مخاطبان شرح داد.
به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، «فرش قرمز» عنوان یكی از برنامههای گفتوگو محور این شبكه رادیویی است كه جمعه شبها میزبان نخبگان خوب كشور ما میشود.
این برنامه 23 شهریور میزبان یكی از نخبگان جوان سینما شد.
آریان عطار پور كه كارنامهای پربار از ساخت مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگی دارد، در این گفتوگوی صمیمی از مسیر موفقیت خود برای شنوندگان رادیو صبا توضیح داد.
عطارپور متولد 1372 در تهران است و عكاسی خوانده، او در رشته كارگردانی سینما تحصیلاتش را ادامه داده كه نتیجه تلفیق عكاسی با سینما قاببندیهای خاص او در مستندهایش است.
وی در پاسخ به این پرسش مجری كه الگویت در سینما چه كسی است گفت: چون نگاهم به سینما خیلی به نگاه دیوید كراننبرگ فیلمسازكانادایی نزدیك است سعی میكنم از او الگو بگیرم. او با نگاه سورئالیستی به انسان و آینده بشریت، از همان اولین فیلمش دیدگاه های خاص و گاها عجیبی را به رخ تماشاگرهایش كشیده است. كارگردانی است كه به اسارت انسان در بند تكنولوژی باور دارد و آن را نقد میكند و من نیز به عقایدش باور دارم.
عطارپور كه جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از جشنواره بین المللی فیلم تهران برای فیلم مستند «چغامیش» گرفته درباره این موفقیت اظهار داشت: فیلم «چغامیش» اولین فیلم من بود كه در سال 1394 ساختم. این مستند درباره تپه تاریخی ده هزار سالهای در شمال خوزستان بود كه نامش برای عموم مردم ناآشنا است. درواقع تپه چغامیش و اشیا پیدا شده در آن موضوع محوری و منبع اصلی اثر بود.
وی در پاسخ به پرسش اكبری مجری این برنامه كه مهمترین تصویری كه از كودكیات به یاد داری چیست گفت: بازیهای كودكانه در حیاط خانهمان كه با بچههای همسایه باز میكردیم و بعد از آن علاقهام به بازیهای رایانهای و پلی استیشن است كه بعدها مبنای ساخت مستندی به نام «بازی» شد.
عطارپور براین باور است كه اگر كارگردان نمیشد حتما زیست شناس میشد. وی در توضیح این علاقه مندیاش گفت: به شدت به مسائل تكاملی و زیست شناسی علاقه دارم و دوستیام با یك زیستشناس به این علاقهمندی كمك كردهاست.
وی در پاسخ به این پرسش كه اگر قرار بود موجود دیگری باشی چه انتخابی داشتی گفت: زندگی نهنگ برایم همیشه خاص است و میدانستید كه به دلیل حجم عظیم توده بدنی این حیوان، احتمال اینكه نهنگ سرطان بگیرد خیلی كم است.
این مستندساز با اشاره به تنوع مستندهایی كه ساخته گفت: فیلم «سالسوس» را درباره فست فود در شبكه مستند ساختم كه حال و هوای متفاوتی دارد. مستندی است كه خیلی وجوه تخیلی و داستانی در آن قوی است و راجع به آدمی است كه عاشق سوسیس كالباس است و تا حدودی نسبت به قوانین لجباز است؛ او دیالوگی درونی بین خودش و دكتری كه همان وجدانش است و از مضرات فست فود میگوید، برقرار میكند.
عطارپور درباره ویژگی تحصیل در رشتههای هنری گفت: معمولا موفقیت در رشتههای هنری خیلی به درس خواندن ربطی ندارد مگر اینكه فرد بخواه هنر را به شكل آكادمیك ادامه دهد و استاد دانشگاه شود وگرنه ورود به این رشتهها بیشتر به فعالیت و شناخت فرد در آن رشته هنری مربوط میشود. مثلا در عكاسی باید فرد كار عكاسی را جدی بگیرد یا اگر به سینما علاقهمند است باید فیلمبین حرفهای باشد، تا علاوه بر تاریخ سینما از جزئیات تصویر سردربیاورد.
وی كه از مسیری كه در زندگیاش انتخاب كرده راضی است گفت: اگر كسی بخواهد وارد فضای فیلمسازی شود حتما تشویقش میكنم هرچند این شغل درامد چندانی ندارد اما یه نظرم فقط علاقه است كه یك كارگردان را در مسیر فیلمسازی قرار میدهد.
عطارپور كه در حوزه جنگ نیز چند مستند ساخته دراین باره گفت: من فیلمساز اجتماعی هستم و مسلما موضوعاتی از این دست هم كنجكاوی ام را برمیانگیزاند در این راستا مستند «اسلحهای برای نجات» را ساختم و پس از آن مستند «پردهخوانی سینمای دفاع مقدس» كه مروری بر تاریخچه شكلگیری سینمای دفاع مقدس بود را برای شبكه افق ساختم.
وی كه علاقهمند به ساختن مستندی درباره سرطان است گفت: با توجه به تجربه فراوان اطرافیانم از سرطان دوست دارم مستندی مرجع را با این مضمون بسازم و سطح اطلاعات عمومی مردم را راجه به این موضوع بالا ببرم. اما امكانش فراهم نشدهاست.
وی در پایان به مخاطبان علاقهمند به هنر توصیه كرد، با پشتكار به علاقهشان فكر كنند و از یك نقطه آن را آغاز كنند تا به حرفهای كه دوست دارند برسند.
برنامه «فرش قرمز» جمعهها ساعت 21 به تهیه كنندگی نیلوفر قاسمی و با اجرای امیر اكبری تقدیم مخاطبان می شود.