یكی از مهمترین دغدغههای والدین نحوه گفتگو با فرزندشان است. در كتاب صوتی به بچهها گفتن، از بچهها شنیدن دو نویسنده معروف در حوزه كودك نكات كلیدی درباره گفتگو با فرزندان را شرح دادهاند و بر این موضوع كه گفتگو دوسویه است تاكید كردند.
در فصل اول كتاب به بچهها گفتن، از بچهها شنیدن درباره احساسات كودكان موضوعاتی مطرحشده است، عنوان این فصل به كودكان كمك كنیم احساساتشان را درك كنند است و بهخوبی قصد نویسندگان را بازگو میكند. در زیرمجموعه فصل اول بخشهای اشتباه در برخورد با احساسات كودكان، انكار احساسی، پاسخ فیلسوفانه، پند و اندرز، سؤال، دفاع از طرف مقابل، اظهار تأسف، روانكاوی، چاره درد: همدردی با كمك گرفتن از احساسات و با دقت گوش دهید قرارگرفته است. در طول این فصل نویسندگان تاكید دارند كه والدین به حرف كودكان خود بهدقت گوش كنند و بهجای تقریباً گوش دادن این كار را وظیفه مهم خود بدانند و سعی كنند با دقت آن را انجام دهند.
در فصل دوم كتاب به بچهها گفتن، از بچهها شنیدن درباره مفهوم همیاری میشنوید، نویسندگان كتاب بخشهای تطابق با قواعد اجتماعی و ده اشتباه والدین برای وادار كردن كودكان به همیاری را در این فصل نوشتهاند. این فصل نیز بهصورت كاربردی نگاشته شده و شامل توصیههای روزمره است. نویسندگان عباراتی را برای ترغیب فرزند خود به همیاری به والدین توصیه میكنند. درعینحال برخی رفتارها و گفتارها نیز مانع پرورش حس همیاری در كودك میشود كه بهتر است از آنها پرهیز شود برای مثال اتهام و سرزنش، گفتن سخنان ناخوشایند، تهدید كردن، دستور دادن، نصیحت و خطابه، مقایسه كردن، ریشخند كردن، پیشگویی كردن و توصیف آنچه اتفاق افتاده میتواند مانع از همیاری كودك گردد.
در فصل سوم كتاب به بچهها گفتن، از بچهها شنیدن جانشینهای تنبیه معرفیشده است. ابتدا این موضوع كه پیشگیری بهتر از تنبیه است بهعنوان یك قانون با مصداقهای آن بیان میشود و سپس روشهایی برای پرورش كودك به شكل صحیح و بدون استفاده از تنبیه شرح داده میشود. تاكید نویسندگان این كتاب بر استفاده نكردن از تشویق و تنبیه است.
در فصل چهارم كتاب بر اهمیت هویتیابی و استقلال شخصیت كودك تاكید میشود و روشهایی به والدین معرفی میشود كه با كمك آن كودك را به سمت استقلال هدایت كنند. توصیههای نویسندگان كتاب این است كه به كودك اجازه دهید خودش انتخاب كند، حتی اگر این انتخاب نتیجه مطلوب شما را نداشت آن را بپذیرید. به كودك احترام بگذارید، اجازه دهید خودش فعالیتی را شروع كند و به پایان برساند، صبور باشید و به او فرصت دهید خود را عامل یك فعالیت اثرگذار بداند، این موضوع در استقلال یافتن او اهمیت مییابد.
در فصل پنجم كتاب به بچهها گفتن، از بچهها شنیدن در مورد ستایش و تحسین كردن كودك توضیحاتی ارائه میشود. به عقیده نگارندگان كتاب تحسین بیدلیل برای پرورش استعدادها و تقویت تواناییهای كودك مفید نیست. بهتر است در هنگام تحسین كردن بر روی تواناییهای فعلی كودك تمركز كنید. توصیه این فصل به والدین پرهیز از تاكید بر روی عدم توانایی كودك در گذشته است.
در این برنامه با نقد و بررسی رمان و در كنار آن پخش سكانس های از فیلم مخاطب به خواندن كتاب ترغیب می شود .
"صدو یك را ه برای كتاب نخواندن " روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 15:30 به تهیه كنندگی مژگان فرزین گویندگی آرمان غفاریان و گزارشگری شیما شیرازی تقدیم مخاطبان می شود.اید از جذابیتهای داستانهای بارنز دانست؛ درواقع او سعی میكند خواننده را درگیر داستان كند.