موسیقی پاپ آدامسی چیست؟
پیروز ارجمند درباره خوانندگان نوظهوری كه وارد عرصه موسیقی میشوند و با سرعت نیز از یادها میروند، گفت: این افراد زیاد نیستند، نمیتوانند جریانساز باشند، تاثیری روی روند موسیقی پاپ بگذارند و آثار آنها ماندگار نیست. من آثار آنها را جزو موسیقی پاپ آدامسی میشناسم، مانند آدامس برای اولین بار شیرین هستند ولی بعد از یكبار شنیده شدن شیرنی خود را از دست میدهند و از یادها میروند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، برنامه موسیقی محور «صباهنگ» هر روز با بخشهای متنوع به معرفی موسیقی و هنرمندان این عرصه میپردازد كه یكشنبه 26 دی ماه میزبان پیروز ارجمند ـ موسیقیشناس قومی، آهنگساز و نوازنده ـ شد.
پیروز ارجمند كه در كارنامه كاریاش سابقه مدیركلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته است، درباره سابقه مسئولیت خود، گفت: همیشه احساس میكردم حوزه هنری در موسیقی نیاز به یكسری از كارها دارد كه باید توسط یك متخصص این حوزه انجام شود و در دوره مسئولیتیام تلاش كردم به عنوان یك متخصص این كارها را انجام دهم.
وی درباره كارهای انجام شده در دوره مسئولیت خود گفت: امروز مصرف محصولات موسیقی كشور از طریق كنسرتها ارائه میشود و صنعت موسیقی كشور بر پایه كنسرتها است. در شروع دوره مسئولیتی من، كنسرتها فقط در 20 شهر برگزار میشدند كه بعد از آن به 300 شهر و در سال 92 به 5000 شهر رسید. در آن دوره تعطیلی كنسرت سمفونی تهران را بررسی كردم و از گروههای موسیقی خارجی برای حضور در ایران دعوت شد. همچنین در آن دوره دریافت مجوزها تسریع و دریافت مجوز برای تك تركها نیز امكان پذیر شد.
ارجمند درباره سابقه هنریاش گفت: اولین آهنگسازی فیلم بلند را در سن 22 سالگی برای فیلمهای «سفر به چزابه» و «نجات یافتگان» داشتم كه كار با كارگردان بزرگی چون رسول ملاقلی پور از افتخارات من بوده است.
پیروز ارجمند درباره موسیقی پاپ ایران گفت: موسیقی پاپ در كشورمان دورههای مختلفی داشته است. اولین دوره در دهه 70 با ظهور محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری و علیرضا اعصار بود و در دوره بعد خوانندگانی چون محمد علیزاده، بنیامین بهادری، محسن چاوشی و حمید عسكری وارد این عرصه شدند. در دوره سوم نسل جدیدی با ویژگیهای جدید وارد این عرصه شدند كه این دوره را میتوان دوره پست مدرن در موسیقی پاپ ایرانی دانست.
او همچنین بیان كرد كه در این دوره علاوه بر اینكه موسیقی پاپ روز جهان وارد موسیقی كشورمان میشود یك رگ و ریشه و هویت موسیقی ایرانی نیز در آن دیده میشود.
پیروز ارجمند در توصیهای به جوانان تازه وارد عرصه موسیقی گفت: هیچ هنرمندی در موسیقی موفق نخواهد بود، مگر اینكه اصول موسیقی را بیاموزد. یك اثر ماندگار دارای شعر خوب، تنظیم مناسب و آهنگسازی خوب است كه همه اینها نیاز به آموزش اصولی دارد.
پیروز ارجمند تاجالدینی، سال 1349 در رابر استان كرمان متولد شد. او نوازندگی سهتار را نزد داریوش صفوت و پرویز مشكاتیان، نی را نزد محمدعلی حدادیان و سید محمد موسوی، تمبك را نزد ناصر فرهنگفر، و علوم نظری موسیقی و آهنگسازی را نزد محمدسعید شریفیان، فرهاد فخرالدینی، محمدتقی مسعودیه، تقی بینش و علیرضا مشایخی آموخته است.
ارجمند لیسانس موسیقی را از دانشگاه هنرهای زیبا، فوق لیسانس پژوهش هنر را از دانشگاه هنر و دكترای اتنوموزیكولوژی خود را از دانشگاه مالایا كشور مالزی دریافت كردهاست.
برنامه صباهنگ هر روز ساعت 18:30 از شنبه تا چهارشنبه به تهیه كنندگی سجاد كلبادی نژاد و با اجرای فریبا باقری پخش میشود.