اجرای نمایشهای كمدی در شرایط پرمشغله كنونی میتواند به آرامش، نشاط و شادابی مخاطب كمك كند تا دقایقی را فارغ از مشكلات و غم اندوه بگذراند. بیشك طنز و كمدی گونههایی هستند كه بیش از سایر گونهها عامهپسند بوده و مخاطبان بسیاری را با خود همر
به سراغ بازیگران طنز برنامه نمایشی رادیوصبا با عنوان «شهر فرنگ» آمدیم تا با بازیگران طنز و كمدی آن بیشتر پیرامون هنر طنز گفتوگو داشته باشیم.جنگ مفرح شهر فرنگ رادیوصبا با بخشیهای جذاب نمایشی و پخش ترانههای نشاطآفرین به بیان طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصاد، ورزشی و اجتماعی میپردازد. علاقهمندان میتوانند این برنامه را از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح به مدت 60 دقیقه از رادیوصبا موج افام ردیف 105.5مگاهرتز دنبال كنند.
بلند بخندید تا روزگار با شما راه بیاد
امیر قربانی، بازیگر برنامه شهر فرنگ درباره فضای برنامه به جامجم میگوید: از سال1400كنار برنامه شهر فرنگ به ایفای نقشهای متعددی پرداختم. شهر فرنگ، فضای دوستانهای از طرف مخاطبان و همینطور همكاران دارد. به نظرم این برنامه در زمینه ماهیت طنز كه درونمایهاش انتقاد است، موفق بوده. یكی از چالشهای سخت هر كمدینی، بیان نوع كمدی است. قطعا آشنایی نویسندگان با گروههای بازیگری، آشنایی كارگردان و تهیهكننده با عوامل اجراكننده، باعث نقطه قوت این برنامه است. تمركز عوامل هم بیشتر بر این است كه، با حال خوب و لبخند بتوانیم پشت میكروفن ظاهر شویم.قربانی معتقد است: رادیو جنسی مردمی دارد و همیشه هم برای همه دستاندركاران این مسأله مهم بوده و هست. همه آدمها هر روز یك سناریوی مخصوص به خودشان را اجرا میكنند و شخصیت اول آن سناریو فردیت خودشان است، پس طبعا درك یك نمایش برایشان خوشایندتر است، بهویژه نمایشهایی كه جنس اجرایی مردمی دارند. این مردم هستند كه هنرمند خودشان را محبوب میكنند و به او اعتماد به نفس كافی برای اجرا را میدهند. خوشحالیم و خوشبخت كه از لطف بیمنت مردم برخورداریم، بلند بخندید تا روزگار با شما راه بیاد.
فضای كمدی، انتقادی و اجتماعی
كرامت رودساز، بازیگر شهر فرنگ، 50 سال كار هنری كرده و 30 سال است كه در مجموعه رادیو كار میكند با معرفی خودش میگوید: از سال 53 با رادیو آشنا شدم. سال 74 با ادارهكل نمایش رادیو، گفتوگو، معارف و فرهنگ همكاری داشتهام اما بیشتر متمركز بر شبكه نمایش به عنوان بازیگر بودم.اجرا، گویندگی و دوبله هم انجام میدهم و از همان روزهای اول كه شهر فرنگ آغاز به كار كرد در خدمت دوستان هستم.وی با بیان این كه این برنامه تنوع ویژه و مخاطب خاصی دارد، میافزاید: شهر فرنگ از فضای خاصی برخوردار است؛ فضای فان، انتقادی و اجتماعی دارد، همین مسأله باعث شده مخاطبان خوبی داشته باشد چرا كه ما برای مخاطب كار میكنیم. در شهر فرنگ نقشهای زیادی را بازی كردهام و چند آیتم خاص را اجرا میكنم؛ ابتدا خانواده آقا سیاه (نقش پدركرمانی). یكی از نقشهایم درباره مردی است كه سنش بالاست و خیلی سخت دست به جیب میشود. نقش دیگرم با عنوان وانتی است؛ مرد وانتی كه همه كاری را انجام میدهد، مثلا آب میفروشد و... .
خودخوریهای مخاطب را كم كنیم
رودساز بر این باور است كه كیفیت كار بستگی به شرایط روز جامعه دارد و عنوان میكند: مسائل خیلی زیادی در جامعه است كه نیاز به تلنگر و نیاز به باز شدن دارد و روی آنها بهتر است كه تاكید شود. ما در لایهای از طنز باید به مشكلات و مسائل كف بازار و آنچه مردم بیشتر با آن دست به گریبان هستند، بپردازیم تا به شنونده تلنگری زده شود و هم در بخش فان آن، لبخندی بر لب مخاطب بنشیند. هدف ما این است كه پل ارتباطی بین برنامه و مخاطب باشیم. ما هر چه درستتر و سالمتر با مخاطب ارتباط داشته باشیم و برنامهسازی كنیم، به مخاطب نزدیكتر میشویم و مخاطب ما را بیشتر میشنود و بیشتر ما را قبول دارد.بازیگر برنامه شهر فرنگ یادآوری میكند: برنامه شهر فرنگ باید رنگارنگ باشد. ما نباید هدفمان فقط نشاندن لبخندی بر لب مخاطب باشد، نظرم بهتر است تمركز ما بر مسائل اجتماعی جامعه باشدغ كمی از اضطراب، آشفتگیها و خودخوریهای مخاطب را كم كنیم. معتقدم كه برنامه نباید شعاری باشد. رسانهای پرمخاطب در اختیار ماست و این مخاطب تشنه است كه لحظاتی، خودش را فراموش كند. ما با مخاطب هرچه نزدیكتر، روراستتر و همسوتر شویم، بیشتر دوستمان خواهد داشت و بیشتر ما را گوش میدهد. رودساز در پایان یادآوری میكند: نقش بازیگر این است كه در هر موقعیتی كه دیگران نمیتوانند با كلام پیامشان را منتقل كنند، بازیگر با تكنیكهای بازیگری آن را القا كند. در این برنامه ما بخشهای نمایشی متنوعی داریم چرا كه مخاطب تنها گویندگی صرف را دوست ندارد.شهر فرنگ به سردبیری و كارگردانی ساجد قدوسیان، تهیهكنندگی آزاده شاهرخ مهر، صدابرداری مجید آیینه، اجرای فریبا باقری، بازیگری امیر پارسی، مینا نوروزیفرد، كرامت رودساز، سینا نیكوكار، داریوش بشارت، سارا عرب پوریان، حمیدرضا اللهیاری، زهره كدخدازاده، امیر قربانی،كسری نیكآذر، ماهرخ سالاری، محمد امجدی، همایون میرعبداللهی، پریسا صداییآذر و به نویسندگی حمید پارسا، سمیه نازنینی، بهاره نامآور، فاطمه اعتمادی، خدیجه ابراهیمی، مصطفی خدایگان و جواد ترك روی آنتن رادیو صبا میرود.
مخاطبان باور كردند یك پسربچه هستم
سارا عربپوریان، بازیگر برنامه شهرفرنگ از رادیوصبا درباره نقشهایی كه در این برنامه ایفا میكند، میگوید: از اولین روز ضبط برنامه شهرفرنگ با این گروه همكاری داشتهام و پنج نقش را در این برنامه بر عهده دارم. مهمترین ویژگی اجرای من این است كه در نقش یك پسربچه یا یك پیرزن یا دختر جوانی كه با لهجه صحبت میكند بازی میكنم. همه اینها من را در موقعیتی قرار میدهد كه میتوانم فضای مختلفی را تجربه كنم. البته بسیار حائز اهمیت است هر نقشی را به گونهای ایفا كنم كه برای مخاطب باورپذیر باشد. زمانی كه نقش پسربچه را بازی میكنم، در بازخوردها گفته شده، شنونده باور كرده یك پسر شیطان پشت میكروفن است یا زمانی كه نقش پریا، دختر جوان سادهلوحی را بازی میكنم، مخاطبانی كه با ما در تماس هستند به این باور رسیدهاند كه پریا واقعا یك دختر سادهلوح است، یا زمانی كه نقش پیرزن را بازی میكنم، مخاطبان به این باور رسیدهاند كه سمانه پیرزنی سنبالاست كه با همه درگیرمیشود و... .باورپذیری مخاطب بسیار حائز اهمیت است.وی درباره علت علاقه مخاطبان به برنامههای نمایشی میافزاید: برنامههای نمایشی به این دلیل برای مخاطب جذاب است كه درباره مسائلی كه در دل جامعه است صحبت میكند. نمایشی كه مااجرامیكنیم درباره دغدغهها ومسائلی است كه مردم با آن درگیرهستند.مابه شادی وغم مردم درقالب نمایش میپردازیم و این برای مخاطب جذاب است.عربپوریان در پاسخ به این پرسش كه نقش مجری یا بازیگر درجذب مخاطب چه میزان است، توضیح میدهد: به نظرم نقش مجری و بازیگر در جذب مخاطب بسیار پررنگ است. البته نویسندگی هم مهم است، اما اجرا بهدلیل این كه با مخاطب ارتباط برقرار میشود، مهمتر است. اینكه بازیگر یا مجری لحن صدا و صداقت را انتقال دهد، بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم حال دل همه مردم جامعه خوب باشد، آنقدر خوب كه وقتی نمایش اجرا میكنیم فقط از خوشیها و آرامش حرف بزنیم و دغدغه و ناخوشی نباشد. امیدوارم فقط از شادی بگویم.