برنامه «نونوا» رادیو صبا از جنس مسابقه مداحی نوجوانانه است و در اینجا نوحهخوانی و روضهخوانی از زبان مداحان نوجوان شنیده میشود.
محمد جواهری فكور، پژوهشگر و مدرس فن بیان كه داوری و كارشناسی برنامه «نونوا» را به عهده دارد، در پاسخ به این سوال كه نوجوانان برای مداحی باید كدام تكنیك را سرلوحه كار خود قرار دهند، گفت: از آنجایی كه تخصص اصلی بنده صداست، تا صدایی نباشد نمیتوان شعر و دكلمه خواند. پیشنهادم این است نوجوانان در وهله اول بر روی صدایشان كار كنند.جواهری فكور ادامه داد: فرصت كافی وجود دارد، تا نوجوانان در حوزه محتوایی مانند روضه و نوحه كار كنند. بیشترین مشكل نوجوانان از صدایشان بود. اكثرشان صدای فالش بود. [فالش خواندن در موسیقی و آواز به معنای اشتباه خواندن نت موسیقی و بالاتر یا پایینتر خواندن نت نسبت به فركانس اصلی میگویند]. نوجوانان فراز و فرودهایشان را نمیشناختند و روی نتهای موسیقی كار نكرده بودند.این مدرس فن بیان با بیان اینكه برای آموزش نوحهخوانی باید اصول صحیحخوانی را یاد گرفت، افزود: باید نقش كشش، تحریر و فراز و فرود را بشناسیم. در بحث محتوا هم اكثر نوجوانان كپیبرداری كرده بودند؛ درحالی كه شعرهای انتخاب شده مناسب سن كودكان و نوجوانان نبود. مثلاً كودكی كه هشت ساله است، میگوید من از بچگی عاشقت بودم. درحالی كه این شعر برای سنین بزرگتر است. وی در پاسخ به این سوال كه نوجوانانی كه تازه پا در مسیر مداحی گذاشتند، برای شروع به تقلید كردن روی میآورند، تا به مرور صاحب سبك شوند، خاطرنشان كرد: بله، بخشی از كار برای شروع تقلید است؛ ولی شما باید بعد از مدتی به استقلال در حرفه برسید و برای خودتان سبك ایجاد كنید. ما فقط یك حاج محمود كریمی داریم. همه نمیتوانند مانند ایشان بشوند. جواهری فكور درباره تمرین نوحه، روضه و خوانندگی در سنین پایین و آسیب زدن به حنجره توضیح داد: اگر اصول صحیحخوانی را یاد بگیرند، مشكلی پیش نمیآید. نوجوان باید بداند از حنجرهاش چگونه استفاده كند و از صدای بزرگترها تقلید نكند. بعضی از نوجوانان در برنامه «نونوا» میخواستند صدای بزرگترها را تقلید كنند، كه كاملاً اشتباه است. تقلید صدا به تارهای صوتی آسیب میزند. اساتید باید برای آموزش مداحی در كنار نوجوانان باشند. متاسفانه افراد آموزش دیده زیادی در حوزه مداحی نداریم و افراد این حوزه بیشتر كارهای تقلیدی انجام میدهند.داور مداحی نوجوانان در برنامه «نونوا» رادیو صبا با بیان اینكه نوجوانان جایگاه و محدوده صدایشان را بشناسند و اصول صحیحخوانی را بدانند، بیان كرد: با آموزش این موارد لازم نیست از كسی تقلید كنند. الان بزرگسالانی هم بودند، كه 20 سال كار تقلیدی میكردند، ولی با آموزش صاحب سبك شدند. وقتی خواندن او را با یكسال گذشته مقایسه میكنیم، میبینیم نوحهخوانیاش زمین تا آسمان فرق كرده است.به گفته وی، به كلاسهای مداحی كه نگاه میكنید میبینید كودك هفت ساله و فرد میانسال در یك كلاس نشستند. قطعاً نمیتوان یك مطلب را به هر دوی آنها آموزش داد. هر رنج سنی باید یك نوع آموزش دریافت كند. الان در كلاسهای مداحی رنج سنی مشخص نیست. یك شعر داده میشود و میگویند همان شعر را با این سبك و ملودی حفظ كن. اما آیا آن ملودی روی حنجره كودك هفت ساله یا تارهای صوتی آن فرد میانسال خواهد نشست؟ بعضی از افراد هیجانی وارد عرصه نوحهخوانی و روضهخوانی میشوند. كسی كه میخواهد به طور حرفهای پا در این مسیر بگذارد، باید همزمان از عقل و احساسش استفاده كند. صرف احساسات كسی را به جایی نمیرساند. بعد از اینكه احساسات گل كرد، علاقه فروكش میكند.