باشگاه خبرنگاران جوان / ما در طنز كلامی و شكر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم

رئیس هیئت داوران اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: در دنیا ما در زمینه طنز كلامی، ادبی و شكر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم.

1401/11/27
|
09:58
|

رادیو صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و نشاط انقلابی مردم دومین جشنواره طنز و رادیو به نام «زیر چتر لبخند» را با هدف رشد و اعتلای طنز صدا پایه در كشور و با همكاری شبكه اینترنتی كتاب برگزار می‌كند.
مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تجربه سی سال حضور در رسانه به عنوان رئیس هیئت داوران اولین دوره این جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت:جشنواره‌ها باید با هدف مشخص برگزار شوند، از آنجایی كه ما در حوزه طنز تجربه كمی داریم، باید خیلی با دقت فاصله بین طنز و هجو را تشخیص دهیم و در انواع طنز دقت كنیم.
جلالی ادامه داد: جشنواره «زیر چتر لبخند» به ما فرصتی برای یافتن مضامین جدید، ظرفیت‌های جدید می‌دهد، راه را هموار می‌كند برای اینكه رادیو بتواند به یك طنز كلامی جدید مبتنی بر ساختار برسد.
این برنامه ساز عنوان كرد: ارزیابی آثار رسیده به جشنواره از سه وجه قابل بررسی است، ایجاد انگیزه برای نوآوری و خلاقیت، دلگرمی نیروی جوان برای دیده شدن نوآوری هایشان در یك ارزیابی كارشناسانه و از طرف دیگر خلق موقعیت‌های تازه و ایجاد زمینه برای تجربه‌های جدید.
جلالی درباره كاركرد‌های جشنواره یادآور شد: جشنواره «زیر چتر لبخند» می‌تواند در زمینه ایجاد انگیزه سازی برای نیرو‌های انسانی، بسترسازی برای محتوا‌های جدید و زمینه‌سازی برای ورود ظرفیت‌ها و ساختار‌های تازه در زمینه طنز كاركرد داشته باشد.
رئیس هیئت داوران اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره سال گذشته بیان كرد: ما باید از كلیشه‌های رایج فاصله بگیریم، سال گذشته در ارزیابی آثار رسیده به جشنواره ما زاویه دید‌های تازه‌ای در طنز پیدا كردیم، طنزپردازی دارای حوزه مشخصی است. وقتی شما می‌توانید قدمی فراتر بگذارید و با رویكرد تازه‌ای در طنز مواجه شوید یعنی هنوز آن ژانر پویا است و جای كاركردن دارد. مخصوصاً برای كشور ما كه از حیث ادبیات فكاهی و ادبیات طنز غنی است. كلاً یكی از مزیت‌های فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی كشور ما در حوزه‌های طنز كلامی و شفاهی است. اگر دنیا غرب را به طنز موقعیت می‌شناسد، ما در طنز كلامی و ادبی و شكر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم.
وی در ادامه گفت: در طنز نیاز به زاویه دید‌های جدید، رویكرد‌های خلاقانه و استفاده از ساختار‌های تازه داریم، مثلاً در طنز به ساختار میزگرد كمتر روی می‌آوریم و بیشتر به سراغ جنگ می‌رویم در حالیكه در جشنواره سال گذشته شاهد آن بودیم كه تلاش برنامه‌سازان به ساختار‌های تازه و جذاب خودش كمك كننده طنز است.
جلالی درباره ساختار جشنواره اظهار كرد: جشنواره باید تكلیف خودش را مشخص كند، ساختار محور، موضوع محور و یا محتوا محور باشد. وقتی شما به سمت طبقه بندی موضوعی می‌روید، طنز را به صورت موضوعی طبقه بندی می‌كنید و گاهی مبتنی بر ساختار عمل می‌كنید مثل نمایش، مستند، گزارش و یا هر ساختار دیگری در برنامه سازی؛ به هر حال ارزیابی آثار هنری فوت و فن‌های مختلفی دارد، به ویژه در رادیو كه با تجربه ژانر‌های جدیدی مثل فیچر، پادكست و ... روبه‌روست. به نظر من جشنواره باید با توجه به سیاست گذاری و هدف گذاری كه دارد تخصصی‌تر شود.
جلالی توجه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در طنز را از راه‌های موفقیت در این جشنواره دانست و گفت: شركت كنندگان این جشنواره می‌تواند با به‌كارگیری اصالت و لهجه‌های كه ما در كشور داریم در این جشنواره موفق باشد.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به پاسداشت و زبان فارسی می‌توان لبخند ماندگاری را بر لب مخاطبان نشاند. گاهی ممكن است با تولید یك برنامه طنز مخاطب شما خنده بر لب داشته باشد، ولی این لبخند در صورتی ماندگار می‌شود كه به ادبیات و زبان فارسی توجه داشته باشیم.
گفتنی است آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» 15 اسفند ماه برگزار خواهد شد.

دسترسی سریع