نشست «دگرخند» با موضوع «طنز رادیویی بایدها و تفاوت ها» برگزار شد در گویندگی، تیپ سازی نكنید مجری همان گوینده نیست


با همراهی رادیو صبا و دفتر طنز حوزه هنری، نشست دگرخند با تست گویندگی و نویسندگی رادیو برگزار شد.

1401/03/08
|
13:52
|

به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، صد و شصت و هفتمین نشست دگرخند با موضوع «طنز رادیویی بایدها و تفاوت ها» به همت دفتر طنز حوزه هنری و با حضورحمید رضا افتخاری مدیر رادیو صبا‌، مهدی ساعی مدیر گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا، مهدی استاد احمد نویسنده‌، طنز پرداز و تهیه كننده رادیو و مهبد قناعت پیشه گوینده، بازیگر و صدا پیشه و با اجرای مهدی فرج اللهی، شنبه 7 خرداد ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
تفاوت مجری و گوینده
در ابتدای جلسه حمیدرضا افتخاری با اشاره به فرق بین مجری و گوینده در رادیو گفت: گویندگی عمدتا متن خوانی است یعنی گوینده فردی است كه صدای خوبی دارد و بیشتر بر اساس متنی كه در اختیار دارد، می‌خواند و كمتربدون نوشته و بطور بداهه صحبت می‌كند. اما اجرا بیشتر به شكل بداهه و كمتر بر اساس متن است . كار مجری عمدتا اداره كردن برنامه و گفت‌وگو با اشخاص است واو علاوه بر صدای خوب خلاقیت و توانایی در نوشتار و گفتار دارد.
وی افزود: ممكن است بسیاری از شما صدای خوبی داشته باشید و حتی اطرافیانتان به شما توصیه كنند كه با این صدا می‌توانی گوینده خوبی شوید. اما صدای خوب نیاز به تربیت دارد.
مدیر رادیو صبا تصریح كرد: اولین ویژگی و درواقع اولین شاخصه یك گوینده واقعی، علاوه بر صدای خوب فن بیان است. در گویندگی باید خوب فكر كرد، درست خواند و خوب بیان كرد تا پیام را خوب به مردم انتقال داد.

تفاوت صداپیشگی و اجرا
مهبد قناعت پیشه نیز با توصیه به داوطلبانی كه متن‌های طنز پیشنهادی را پشت تریبون می‌خواندند گفت: ابتدا لحن را در این متون پیدا كنید و پس از آن با رعایت فرازو نشیب‌ها مفهوم طنز را در بیانتان به نمایش بگذارید.
وی افزود: قرار نیست صداپیشگی كنید و با تغییر صدایتان مخاطب راتحت تأثیر قرار دهید. منظور ما از صدای خوب صدای گویندگی و مجری گری نیست. صدای خوب صدایی است كه رسا باشد، برد خوبی داشته باشد و مخاطب با صدای او همراه شود.
افتخاری نیز با اشاره به آفت تقلید و صداسازی در اجرا تصریح كرد: وقتی صداسازی می‌كنید ارتباطتان را با مخاطب قطع شده بدانید. ما به این كار پارازیت می‌گوییم. وقتی صداسازی می‌كنید یا مخاطب كاملا متوجه می‌شود و یا حس می‌كند این صدا برای شما نیست. در هر دو صورت با صدای شما ارتباط برقرار نخواهد كرد.
مدیر رادیو صبا افزود: تلاش كنید ظرفیت دیافراگم و جهاز صوتی‌تان را بشناسید و آستانه تنفس‌تان را پیدا كنید. مهم نیست كه از همه حجم و ظرفیت‌های صوتی‌تان استفاده كنید. مهم این است كه با تنفس آرام متن را بخوانید.

نیازی به تیپ‌سازی نیست
در ادامه قناعت پیشه با اشاره به تیپ‌سازی در اجرا گفت: تیپ سازی، خلق نوعی از صداست و بیشتر در دوبله به كار می‌اید در حالی كه در اجرا نباید جنس صدا را تغییر داد.
وی خطاب به داوطلبانی كه در هنگام خواندن متن تلاش می‌كردند صدایشان را تغییر دهند گفت: مرز باریكی میان اجرا و صداپیشگی است. ما در گویندگی تیپ‌سازی نمی‌كنیم بلكه باید در هنگام خواندن متن تغییر لحن بدهیم. مجری باید همه تلاشش را بكند كه تمیز صحبت كند و واج‌های فارسی را درست بیان كند. شنونده فقط دنبال صدای خوب نیست و انتظار دارد از شما كلمات را به‌درستی بشنود.

تفاوت متن رادیویی با مطبوعاتی
در ادامه مهدی استاد احمد نویسنده و طنز پرداز با اشاره به تفاوت نگارش در رادیو با مطبوعات گفت: رادیو رسانه شنیداری است كه مهمترین عنصر ارتباطی آنها صوت، بیان و كلام است ومخاطب فقط ما را می‌شنود پس باید متن و گوینده به شكل واضح پیام را به مخاطب برسانند. نویسنده رادیو باید متن را به گونه‌ای بنویسد كه مخاطب آن را با شنیدن درك كند وگوینده هم با لحن خود مفهوم را به مخاطب القا كند.
وی ادامه داد: اما در مطبوعات به عنوان رسانه نوشتاری ما با چشم سروكار داریم و پیام با زبان مكتوب یا تصویر به مخاطب می‌رسد. در مطبوعات فقط نویسنده نقش دارد اما در رادیو نویسنده و مجری حضور دارند. در واقع همان‌قدر كه مجری تأثیرگذار است متن نویسنده هم اهمیت دارد.

شروع گویندگی با پادكست
در ادامه مهدی فرج اللهی با اشاره به اهمیت پادكست و گویندگی گفت: كسانی كه به گویندگی علاقه دارند می‌توانند كارشان را با پادكست شروع كنند. آنجا متوجه لحن و زنگ صدایتان خواهید شد و حسی كه به مخاطب می‌دهید به شما كمك می‌كند كه چه اصلاحاتی در صدای خودتان ایجاد كنید.
وی افزود: با گویندگی در پادكست متوجه تفاوت و اهمیت گویندگی در رادیو می‌شوید و به این باور می‌رسید كه تنها صدای خوب داشتن برای اجرا كافی نیست بلكه درك درست از متن و آشنایی با ادبیات فارسی و... لازمه اجرا خواهد بود.

راه‌های تعاملی برای ارتباط با مخاطبان
در پایان این نشست، افتخاری با اشاره به سامانه «هدهد» به عنوان اولین سامانه تعاملی رادیوصبا گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه دریافت فایل‌های صوتی و مكتوب شنوندگان این شبكه است. این سامانه امكان تولید محتوا را به مخاطبان ما می‌دهد و راه خوبی برای ورود به نویسندگی و اجرای طنز در رادیوست.
مدیر رادیو صبا این اتفاق را مختص یك برنامه ندانست و گفت: برنامه «زیرچترلبخند» هم برنامه تعاملی است و مخاطبان می‌توانند تولیدات طنز خود را به این برنامه ارسال كنند البته برنامه‌های «صباهنگ»، «لیموترش» و «شهر فرنگ» هم متون طنز تولید شده توسط شنوندگان را دریافت و در برنامه پخش می‌كنند.

در این برنامه از آثار برگزیده ارسالی به سامانه هدهد تقدیر و تشكر شد و علاقه‌مندان به گویندگی و نویسندگی رادیو با خواندن بخش‌هایی از طنزعبید زاكانی استعداد خود را در این زمینه نشان ‌دادند و عوامل رادیو صبا نیز نكاتی را درباره نحوه اجرای آن‌ها بیان كردند.

دسترسی سریع