ناصر فیض در نشست تخصصی سالانه مسئولان واحدهای آفرینشهای ادبی مراكز استانی حوزه هنری گفت: از فعالیتهای طنزپردازان در استانهای كشور حمایت میكنیم، كار طنز در استانها همانقدر دشوار است كه در تهران اینگونه است.
به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست تخصصی سالانه مسئولان واحدهای آفرینشهای ادبی مراكز استانی حوزه هنری، دوشنبه 19 شهریورماه با حضور ناصر فیض، علی داوودی و ساسان ناطق در حوزه هنری برگزار شد.
ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، با بیان اینكه این دفتر سالها قبل به پیشنهاد ابوالفضل زرویی نصرآباد راهاندازی شد، اظهار كرد: در ابتدا كسی تصور نمیكرد «طنز» دفتر و تشكیلاتی داشته باشد، طنز در گذشته هویت مستقلی نداشت و تشكیل این دفتر با این هدف بود كه طنزپردازان دارای جایگاه و هویتی مستقل باشند.
وی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود كه در تمام بخشهای هنری فعالیت داشته باشیم، اما به مرور زمان دیدیم كه بخش های دیگر مانند سینما، تئاتر، كاریكاتور و … متولی دارند و ما بر روی طنز مكتوب و نوشتاری تمركز كردهایم.
فیض با تاكید بر اینكه در طول این سال ها ارتباط اداری و دستوری با دفاتر طنز و مراكز آفرینشهای ادبی استانها نداشته ایم، عنوان كرد: هرگاه حركتی صورت گرفته از آن حمایت كردهایم. مانند جشنواره خارستان كرمان یا جلساتی همچون قمپز قم، چولپا ارومیه، زنجفیل تبریز و شهرهای دیگر . تمام این محافل ادبی طنزپردازان كه در مراكز استانی حوزه هنری شكل گرفته است نام و شخصیت منطقه ای خود را دارند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین گفت: امروز آن نگاه وجود دارد كه از استانی كه ظرفیت طنز را كشف كرده است حمایت كنیم. آمادگی این را داریم كه از فعالیت های طنزپردازان در استانهای كشور حمایت كنیم. استانهایی كه تا به حال به دلایلی همچون بسته بودن فضا و سختیهایی از این دست، در زمینه طنز كار نكردهاند، در مورد موانعی كه در ذهن دارند بازنگری كنند. كار طنز در استان ها همانقدر دشوار است كه در تهران اینگونه است.
استانها متاسفانه از ظرفیتهای ادبی خود استفاده نمیكنند
علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری، نیز در بخشی از این نشست با بیان اینكه به اتوماسیون و ارتباط اداری در رابطه با مراكز استانی حوزه هنری اكتفا نمی شود، اظهار كرد: با خیلی از شاعران و مسئولان مراكز آفرینش های ادبی مراكز استانی حوزه هنری به شكل مستقیم ارتباط داریم.
وی در رابطه با ارسال آثار و كتابها از سوی مراكز استانی برای كارشناسی در دفتر شعر گفت: قرار بر این است كه مراكز استانی اولویت های استان خود را در انتشار یك اثر تعیین كنند.
مدیر دفتر شعر حوزه هنری همچنین گفت: باید ظرفیت های استان هم دیده شود. خود استان ها متاسفانه از ظرفیت های ادبی خود استفاده نمی كنند و گاهی تصور می كنند اگر شخصیت ادبی از تهران به برنامه هایشان دعوت شود اتفاق بهتری است.
از ترجمه غفلت نشود
ساسان ناطق، قائم مقام مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، نیز با بیان اینكه موفقیت ماحصل استقرار و استمرار جلسات و كارگاه های آموزشی است، اظهار كرد: در این سیر، تعریف خوب و درست اهداف سازمانی ما را به نتیجه مطلوب و مقصد نزدیكتر می كند. باید كارهایمان را برای كارآمدی تولیدات و برنامه ها ارزیابی و كنترل كنیم.
وی افزود: در كنار اقتضائات استانی بهویژه استانهای مرزی، باید كماكان به فكر تولید رمان خوب باشیم. دفاع مقدس جزو اولویتهایمان است و باید در رمان به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. كویت در عرض یك ساعت به اشغال عراق درآمد و ما باید حماسه ملت ایران را برای ایستادگی 8 ساله اش، در قاب رمان نشان دهیم.
ناطق گفت: نباید از ترجمه به عنوان دروازه انتقال معانی و مفاهیم و فرهنگ یك ملت غفلت كنیم؛ البته این توجه به ترجمه باید با پرهیز از شعار و كلیشه و با نوآوری و خلاقیت باشد.
این نویسنده كشور تصریح كرد: مراكز استانی پایگاه های مطمئنی برای تولیدات است. باید با یك برنامه و سیاست مشخص، دورنمای هدف هایمان را تعریف كنیم وگرنه با تكرار گذشته به جایی نخواهیم رسید.
در این نشست شخصیتهای دیگری همچون علیرضا قزوه، خسرو آقایاری، كمال شفیعی، سعید بیابانكی و … حضور داشتند.