بهرام عظیمی كارگردان پویانمایی، فیلمنامهنویس، طراح كاراكتر و كاریكاتوریست در گفتگو با رادیو صبا درباره خلاقیتش و ورودش به حرفه هنر توضیح داد.
به گزارش روابط عمومی رادیو صبا ، بهرام عظیمی دوم و سوم آذرماه میهمان برنامه «لیموترش» رادیو صبا بود و به بیان نكات كمترمطرحشدهای درباره هنر، طنز، كاریكاتور، كارتون و انیمیشن پرداخت.
بهرام عظیمی در ابتدای گفتگو طنازی و شوخطبعی خود را ارث پدری دانست و گفت: در این مورد به پدرم رفته ام.
كاریكاتوریست خوب كشورمان درباره تحصیلات خود توضیح داد، در رشته اتومكانیك درس خواندهام و فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر هستم و از دوران دبیرستان كاریكاتور میكشیدم ولی به صورت حرفهای كارم را در دانشگاه شروع كردم و با یك آگهی روزنامه كه به دنبال كاریكاتوریستی بودند كه كار انیمیشن انجام دهد وارد حوزه انیمیشن شدم.
بهرام عظیمی سال 1363 را نقطه عطف زندگی خود دانست و گفت: در 18 سالگی از روی كنجكاوی و هنرمندانه گواهینامه جعل كردم و روی كاغذ گلاسه یك گواهینامه جعلی با حداقل امكانات آماده می كردم، زمانی كه این كار از طرف همه اطرافیانم كاری ناپسند شناخته شد و همه فكر می كردن من یك خلاف كار می شوم، فقط استاد ادبیاتم آقای محضر جنبه مثبت این كار را دید و به من توصیه كرد كه تو یك هنرمندی و باید رشته هنر بخوانی و بعد از آن به توصیه ایشان كنكور هنر دادم و وارد دانشگاه هنر شدم.
عظیمی درباره ارثی یا اكتسابی بودن خلاقیتش توضیح داد با توجه به سابقه خانوادگی بخشی از این خلاقیت را ارثی میدانم ولی بخشی از آن به تجربههای شخصی خودم در زندگی برمیگردد من در زندگی كارهای زیادی را تجربه كردم از دست فروشی و فروش بادكنك تا خیاطی و ساخت انیمیشن اینها همه باعث شناخته بیشتر من از مردم شده است و همیشه در زندگی فردی بودم كه بسیار دوست داشتم خودم را با هنرنمایی و شوخ طبعی به نمایش بگذارم همه اینها در كنار هم باعث بروز خلاقیت میشود، البته یكی از ویژگیهای كارهای من این است كه خیلی به دنبال پیچیدگی نیستم توجه بسیاری به چیزهای سادهای كه در اطراف دارم و این مسئله كارهای من خاص می كند.
كارتونیست معروف ایرانی درباره تاثیر فضای مجازی در رونق بازار كارتون بیان كرد، فضای مجازی برای رشد این حوزه بسیار خوب است بسیاری از هنرمندان بعد از گسترش فضای مجازی شناخته و معروف شدند، در صورتی كه قبلاً باید كارهای هنرمندان را تنها در نمایشگاهها یا سینماها میدیدیم ولی با گسترش فضای مجازی این امكان وجود دارد كه یك نمایش تولیدی را 5 دقیقه بعد از تولید میتواند رسانهای شود و میلیونها بیننده داشته باشد.
وی در ادامه گفت: شبكههای مجازی برای دیده شدن خیلی خوب است ولی برای كسب درآمد نیاز به كار حرفهای و شانس است شاید شما 100 كار تولید كنید، كه فقط دنبال كنندههای عادی كار شما را ببیند ولی گاهی یك بیننده با میلیونها دنبال كننده كار شما را میبیند و كار شما بازدید میلیونی پیدا میكند.
بهرام عظیمی درباره رابطه گسترش فضای مجازی و ارائه هنر با كیفیت توضیح داد، قبلا كه رسانهها برای ارائه محدودیتها خاصی داشتند شاید نوعی دیكتاتوری به حساب میآمد و این مانع هنرنمایی برخی از هنرمندان می شود كه بسیاری از كارهای هنرمندانه چندین سال تولید شدند ولی به خاطر این سخت گیریها شاید هرگز به نمایش گذاشته نشدند.
عظیمی خاطرنشان كرد، كه اتفاق بدی كه با گسترش فضای مجازی میافتد این است كه كارهای كم كیفیت در كنار كارهای فاخر به راحتی قرار میگیرند و به مخاطب ارائه میشود و شاید این سلیقه مخاطب را پایین بیاورد انیمیشنی كه به صورت اصولی باید در ظرف دو هفته تولید شود و نیاز به محتوا و ساختار دارد، با نرم افزار های امروزی ظرف دو ساعت تولید و منتشر میشود كه با استفاده از دوبله و صداگذاری فحش و ناسزا، و گذشتن از خط قرمزها بسیار مورد توجه قرار میگیرد و دیده میشود، در صورتی كه میتوان به راحتی با تولید آثار فاخر نیز مردم را خنداند و به آنها نكاتی را یادآوری كرد.
«لیموترش» را با اجرای مهدی فرجاللهی و تهیهكنندگی مهدی استاداحمد پنج شنبه و جمعه ها ساعت 15 روی موج رادیو صبا افامردیف105,5مگاهرتز بشنوید.