كیوان ساكت : از كودكی درمدرسه با زنبورك آهنگ میزدم .


كیوان ساكت آهنگساز و نوازنده خوب گشورمان مهمان ویژه برنامه "صباهنگ" رادیو صبا شد.

1400/06/27
|
09:14



كیوان ساكت در 14 تیرماه 1340 در خانواده‌ای فرهنگی در تربت حیدریه چشم به جهان گشود. وی از كودكی با تشویق مادر و پدر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت، در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون اُستاد صادق‌پور، در طرّاحی، استاد پیراسته، در رنگ و روغن و آبرنگ نیز شاگرد استاد دوّلّو بود.
اوّلین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در كارگاه موسیقی كودكان و نوجوانان كه در آن زمان از سوی صدا و سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تأسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت كوتاهی منوچهر زمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد مراجعت كرد. پس از مدتی همشهری و دوست دایی وی، حمید متبسم كه در آن زمان در دانش‌سرای هُنر تهران موسیقی تحصیل می‌كرد به مشهد آمده و هم‌زمان در كارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود دو تابستان پیاپی مدرس آنجا باقی ماند.
كیوان ساكت در سال 1375 گروه وزیری را تأسیس كرد و آثار زیادی را با این گروه اجرا كرده‌است. او در سال 1369 به دعوت پرویز مشكاتیان به عنوان تك‌نواز به گروه عارف دعوت شد و حاصل این همكاری آثاری است نظیر «افشاری مركب»، «افق مهر»، «وطن من» با صدای ایرج بسطامی، و «مقام صبر» از ساخته‌های پرویز مشكاتیان با تكنوازی تار و سه‌تار كیوان ساكت و آواز علیرضا افتخاری.
هنرمند خوب كشورمان در گفتگو با" صباهنگ " برنامه موسیقی محور رادیو صبا به معرفی آثار مكتوب خود از جمله مجموعه «سبك بال ، بیایید سه تار بنوازیم ، حركت دائمی ، درسایه سار بید ، با موج تا كرانه » پرداخت و كتاب «خوشه چین تاك همسایه »را به عنوان كتاب در دست چاپ خود معرفی كرد.
استاد ساكت در ادامه در مورد ردیف های موسیقی ایرانی این گونه توضیح داد، شاكله و جان مایه اصلی موسیقی ایران مجوعه ای است به نام "ردیف" در گذشته هر نوازنده ای كه به كسوت استادی می رسید، رساله دكتری وی همان دریف جدیدی بوده كه بر پایه آموخته های خود تنظیم می كرد، كه با ردیف های قبلی در آرایه ها و گوشه ها و .. متفاوت بوده است.
با توجه به این كه زیبایی شناختی وسلیقه در دوره های گوناگون تغییر می كند وآنچه در قدیم ارزش زیبایی داشته است شاید امروزه آن ارزش زیبایی شناختی را نداشته باشد، در مورد موسیقی نیز چنین است ، ردیف های موسیقی قدیم الان بیشتر جنبه آموزشی دارند و از لحاظ سلیقه امروزی دور از انتخاب مردم امروزه است . مثل لباس های دوران های مختلف كه مورد پسند مردم امروز نیست .
به همین دلیل من لازم دیدم این ردیف ها كه هنوز از ارزش فرهنگی برخوردار هستند ، متناسب با سلیقه امروز تغییر كند و به روز شوند به همین منظور در موسیقی و آثار كتوبم به این مسئله پرداختم .
نوازنده خوب كشورمان در این گفتگو داستان ورد به موسیقی را برای مخاطبان بازگو كرد كه من از كودكی به هنرعلاقه مند بودم نقاشی ،نجاری و موسیقی از كارهایی بود كه در دورن كودكی انجام میدادم
در دوران دبستان با زنبوركی كه داشتم برای دانش آموزان آهنگ می زدم و پس از آن موسیقی را در كلاس های و كارگاه های آموزشی كه از طرف صدا وسیما برگزار می شد ادامه دادم .
كیوان ساكت در مورد آموزش آكادمیك موسیقی گفت : تحصیلات آكادمی من در حوزه راه و ساختمان بود و من تمام آنچه درباره موسیقی آموخته ام با شركت در كلاس و دوره های آموزشی و به صورت تجربی بوده است در زمانی كه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی مثل الان امكان پذیر نبود، این كاربسیار دشوار بود ، در آن زمان حتی دسترسی به كتاب های آموزشی هم سخت بود واصلا كتابی آموزشی برای موسیقی نبود ، من به همین دلیل تلاش كردم كتاب های زیادی در این حوزه بنویسم تا علاقه مندان به این هنر راحتر با موسیقی آشنا شوند.

برنامه صباهنگ در رادیو صبا هر روز به تهیه كنندگی سجاد كلبادی نژاد و اجرای فریبا باقری هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18 راهی آنتن صبا میشود .

دسترسی سریع