رجب پور: سی درصد درآمد حاصل از نام هنری متعلق به موسسه است


محسن رجب پور در گفتگو با رادیو صبا درباره جزییات قراردادهای خوانندگی توضیح داد

1401/04/26
|
15:14



به گزارش روابط عمومی رادیو صبا، برنامه موسیقی محور«صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه با پخش موسیقی های درخواستی و گفتگو با هنرمندان این حوزه آخرین اخبار و حواشی موسیقی را به اطلاع مخاطبان می رساند.
این برنامه روز شنبه 25 تیرماه با محسن رجب پور تهیه كنندگان شناخته شده موسیقی گفتگو داشت.
رجب پوردرابتدای گفتگو درباره ورودش به عرصه تهیه كنندگی در موسیقی گفت: در سال 1368 بعد از جنگ تحمیلی با همكاری مهرداد كاظمی شروع به كار كردم و بعد از آن با هنرمندان بزرگی مثل محمد اصفهانی، محمدرضا عیوضی، امیر تاجیك ،بابك جهانبخش و حامد همایون كار كرده ام.
محسن رجب پور درباره مافیا در موسیقی توضیح داد، این واژه برای افرادی به كار می رود كه كارهایی فراتر از قانون انجام می‌دهند و من به جای این كلمه از بلد راه استفاده می كنم شما در هر مسیری كه قرار می گیرید احتیاج به یك راهنما و بلد راه دارید تا زودتر به موفقیت دست یابید.
مجری برنامه تهیه كننده بزرگ موسیقی درباره فوت های كوزه گری سوال كرد و در جواب شنید، جامعه شناسی و بخشی هم تحقیقات محیطی از فوت های كوزه گری در این صنعت است كه شما به كمك آن می‌توانید از یك هنرمند یك ستاره بسازید.
البته این مسیر با چالش ها و سختی هایی هم همراه است از جمله اقدامات همكارانی كه فكر می كنند بزرگ شدن در حذف و كوبیدن پیشكسوتان است وكسانی كه بدون تخصص كافی و طی كردن مراحل لازم دوست دارند به طبقات بالایی هنر برسند و یك سوپر استار شوند.
تهیه كننده ترانه های حامد همایون در معرفی این هنرمند گفت: حامد همایون با نام اصلی سید حامد محمودزاده 12 سال در شیراز مدرس آواز و موسیقی بود و پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یك ستاره را داشت، از سال 95 با ایشان به مدت 10 سال قرارداد بسته ام.
وی در ادامه درباره لحن خوانندگی حامد همایون توضیح داد، در موسیقی كلاسیك همه چیز بر اساس طبقه بندی و برنامه ریزی رهبر اركستر است و همه كسانی كه در یك اركستر هستند، نقش یكسانی دارند. خواننده با نوازنده از نظر تاثیرگذاری فرقی ندارند. ولی در موسیقی پاپ اینطور نیست در این موسیقی لحجه و گویش تمایز آفرین است و مردم این تمایز را تشخیص می دهند و دوست دارند صدا و لحن حامد همایون نیز تركیبی از شعر نیو كلاسیك ، موسیقی الكترونیك و لحن نقاله خوانی از هنر های قدیمی ایران است و همین تمایز و تفاوت جذابیت ایجاد می‌كند.
در ادامه گفتگو یكی از چالشی ترین فایل های صوتی منتشر شده از محسن رجب پور پخش شد و وی درباره این فایل صوتی توضیح داد، این فایل صوتی چند دقیقه ای بر گرفته شده از یك جلسه 90 دقیقه است و من همه صحبت های آن را تایید می كنم به جز بخش اول آن كه می گویم «اگر كسی میخواهد صرفاً كار فرهنگی و هنری انجام بدهد از این جلسه برود بیرون..» این بخش برگرفته از یك جلسه آموزشی است كه من برای هنرجوها توضیح می دهم كه موسیقی فقط هنر نیست یك صنعت است و با دید تجاری نیز می توان به آن نگاه كرد.
هنرمندانی كه امروز گوشه عزلت گزیده اند و برای پرداخت اجاره خانه نیاز به كمك دارند اگر به موسیقی نگاه صنعتی نیز داشتند امروز یك سرپناهی داشتند.
محسن رجب پور مدیر عامل یك موسسه فرهنگی هنری درباره قراردادهای تهیه كنندگان با خوانندگان توضیح داد، وقتی یك هنرمند پتانسیل هنری دارد، برای جلب مخاطب نیاز به هزینه است برای تهیه شعر، ماركتینك ، بسته بندی و نشر كار و زمانی كه یك نفر هزینه ها را پرداخت میكند جوانمردانه است كه ذی‌نفع باشد. امروزبرای انتشار یك آهنگ در فضای مجازی حداقل باید صد میلیون تومان هزینه شود. چه كسی باید این هزینه ها را پرداخت كنند؟
رجب پور در ادامه این مطلب به كنسرت اخیر امیر عظیمی اشاره كرد و گفت: من در این كنسرت 250 میلیون تومان ضرر داده ام، البته این كنسرت برای معرفی بوده.چه كسی پاسخگوی ضررهای این موسسه است؟
تهیه كننده ترانه های حامد همایون در ادامه درباره بندهای قرارداد خوانندگی و اسم هنری توضیح داد، وقتی یك خواننده با قرارداد با یك موسسه اسم هنری پیدا می كند ،حتی بعد از خاتمه قرارداد بخشی از درآمدهای خواننده (سی درصد) متعلق به موسسه سازنده آن اسم هنری است و این یك قرارداد جوانمردانه است.
برنامه «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه به تهیه كنندگی سیامك احمدی پور، اجرای فریبا باقری و هماهنگی پویا رضایی تقدیم مخاطبان رادیو صبا می شود.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو صبا و بخش بگو مگو شنونده این گفتگو باشند

دسترسی سریع